3872
Sök

Laddtrycks funderingar T3/T4 Turbo b230FT

334 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#21
strande skrev:
Vad har du för årsmodell på motorn?

98

Just... Awsome!

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
22 februari 2012
#22
Det är ju ca 109 hk i motorn utan turbo då den är kompsänkt, byt till 531-topp och behåll din A-kam så kan det räcka med 1.2 bar, det smiskar på ganska bra, körde på det i min 940.
Om du konverterar till e85 så kan du kanske ställa på till 1.5 och få ut ännu mer.
Inte alls jobbigt med e85 konvertering, min 940 är chippad så jag behöver bara tanka och se glad ut, funkar som det ska. Kör på chip från KLracing.


334 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#23
strande skrev:
Det är ju ca 109 hk i motorn utan turbo då den är kompsänkt, byt till 531-topp och behåll din A-kam så kan det räcka med 1.2 bar, det smiskar på ganska bra, körde på det i min 940.
Om du konverterar till e85 så kan du kanske ställa på till 1.5 och få ut ännu mer.
Inte alls jobbigt med e85 konvertering, min 940 är chippad så jag behöver bara tanka och se glad ut, funkar som det ska. Kör på chip från KLracing.

Okok, jo har tänkt byta toppen fram över.
Men du menar att du kör med e85 och chip från KL?
Jag tänkte handla i dom chippen som är kopatibla med 968:or och 3"LMM.
e85 är väl lite relevant, men vad omfattar en konvertering för e85? Annat sprut och dylikt?

Just... Awsome!

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
22 februari 2012
#24
Japp, det gör jag, eller bilen är avställd just nu då jag ska bygga om till 16v, men jag gjorde. Köp ett vems eller annat styrsystem så kan du få en rikting etanolkonvertering, annars kan du prata med vikingchip, han kan nog ha chip för e85 och kombabilitet med 3" lmm och 465cc spridarna.  Sen ska väl tändningen ställas 10 grader förtändning, men det fixar ju chipet.


Sierrafreaket
56 Inlägg
22 februari 2012
#25
för att en bil ska gå "driftsäkert" på e85 så bör ju hela bränsleledningen kollas över, bensinslangarna tycker inte om etanol, å inte pumparna heller för den delen, men ja, ska de laddas mer så är de helt klart ett lätt alternativ.. sen är ju ett eftermarknads sprut att rekommendera!

driving my sierra sideways like its supposed to!

334 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#26
strande skrev:
Japp, det gör jag, eller bilen är avställd just nu då jag ska bygga om till 16v, men jag gjorde. Köp ett vems eller annat styrsystem så kan du få en rikting etanolkonvertering, annars kan du prata med vikingchip, han kan nog ha chip för e85 och kombabilitet med 3" lmm och 465cc spridarna.  Sen ska väl tändningen ställas 10 grader förtändning, men det fixar ju chipet.

Ok, det lät ju inte som något överdrivet ingrepp tongue

Just... Awsome!

334 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#27
Emeizter skrev:
för att en bil ska gå "driftsäkert" på e85 så bör ju hela bränsleledningen kollas över, bensinslangarna tycker inte om etanol, å inte pumparna heller för den delen, men ja, ska de laddas mer så är de helt klart ett lätt alternativ.. sen är ju ett eftermarknads sprut att rekommendera!

Jo det är ju sant smile
Men blir nog inte e85 förens nästa vinter. Just nu spekulerar jag bara runt laddtryck smile

Just... Awsome!

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
22 februari 2012
#28
Emeizter skrev:
för att en bil ska gå "driftsäkert" på e85 så bör ju hela bränsleledningen kollas över, bensinslangarna tycker inte om etanol, å inte pumparna heller för den delen, men ja, ska de laddas mer så är de helt klart ett lätt alternativ.. sen är ju ett eftermarknads sprut att rekommendera!

Är bara en pump på 940, och den tror jag är minsta problemet, ja det skulle vara en bra idé att byta alla gummislangar till silikon. Pratade med en SFRO besiktningsman häromveckan, han sa att man kan ta en liten stump av ett gäng olika slangar och dränka i en burk med etanol ett par veckor och att man skulle välja den slang som är oförändrad. Håller med om sprut, riktiga sprut är alltid att rekommendera.


334 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#29
strande skrev:
Emeizter skrev:
för att en bil ska gå "driftsäkert" på e85 så bör ju hela bränsleledningen kollas över, bensinslangarna tycker inte om etanol, å inte pumparna heller för den delen, men ja, ska de laddas mer så är de helt klart ett lätt alternativ.. sen är ju ett eftermarknads sprut att rekommendera!

Är bara en pump på 940, och den tror jag är minsta problemet, ja det skulle vara en bra idé att byta alla gummislangar till silikon. Pratade med en SFRO besiktningsman häromveckan, han sa att man kan ta en liten stump av ett gäng olika slangar och dränka i en burk med etanol ett par veckor och att man skulle välja den slang som är oförändrad. Håller med om sprut, riktiga sprut är alltid att rekommendera.

Good to know smile
Blir kanske e85 framöver..

Just... Awsome!

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
23 februari 2012
#30
strande skrev:
Emeizter skrev:
för att en bil ska gå "driftsäkert" på e85 så bör ju hela bränsleledningen kollas över, bensinslangarna tycker inte om etanol, å inte pumparna heller för den delen, men ja, ska de laddas mer så är de helt klart ett lätt alternativ.. sen är ju ett eftermarknads sprut att rekommendera!

Är bara en pump på 940, och den tror jag är minsta problemet, ja det skulle vara en bra idé att byta alla gummislangar till silikon. Pratade med en SFRO besiktningsman häromveckan, han sa att man kan ta en liten stump av ett gäng olika slangar och dränka i en burk med etanol ett par veckor och att man skulle välja den slang som är oförändrad. Håller med om sprut, riktiga sprut är alltid att rekommendera.

Över -95 är det bara en pump på 940

...........Team T-Röd Racing.............

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
23 februari 2012
#31
StlpMK skrev:
strande skrev:
Emeizter skrev:
för att en bil ska gå "driftsäkert" på e85 så bör ju hela bränsleledningen kollas över, bensinslangarna tycker inte om etanol, å inte pumparna heller för den delen, men ja, ska de laddas mer så är de helt klart ett lätt alternativ.. sen är ju ett eftermarknads sprut att rekommendera!

Är bara en pump på 940, och den tror jag är minsta problemet, ja det skulle vara en bra idé att byta alla gummislangar till silikon. Pratade med en SFRO besiktningsman häromveckan, han sa att man kan ta en liten stump av ett gäng olika slangar och dränka i en burk med etanol ett par veckor och att man skulle välja den slang som är oförändrad. Håller med om sprut, riktiga sprut är alltid att rekommendera.

Över -95 är det bara en pump på 940

Så på gamla är det som på 740? En i tanken och en under förarstolen (där filtret sitter på nya)?


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
23 februari 2012
#32
strande skrev:
StlpMK skrev:
strande skrev:

Är bara en pump på 940, och den tror jag är minsta problemet, ja det skulle vara en bra idé att byta alla gummislangar till silikon. Pratade med en SFRO besiktningsman häromveckan, han sa att man kan ta en liten stump av ett gäng olika slangar och dränka i en burk med etanol ett par veckor och att man skulle välja den slang som är oförändrad. Håller med om sprut, riktiga sprut är alltid att rekommendera.

Över -95 är det bara en pump på 940

Så på gamla är det som på 740? En i tanken och en under förarstolen (där filtret sitter på nya)?

Precise

...........Team T-Röd Racing.............

334 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#33
StlpMK skrev:
strande skrev:
StlpMK skrev:

Över -95 är det bara en pump på 940

Så på gamla är det som på 740? En i tanken och en under förarstolen (där filtret sitter på nya)?

Precise

Hmm, någon som vet hur mkt pumpen pallar trycka fram iom att det nu, bara sitter en pump?

Just... Awsome!

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
24 februari 2012
#34
Det är inga problem, du behöver inte fundera på pumpbyte förrän du passerat 300hk, bättre pump i din än en med två pumpar.


334 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#35
strande skrev:
Det är inga problem, du behöver inte fundera på pumpbyte förrän du passerat 300hk, bättre pump i din än en med två pumpar.

Ok smile Låter ju kalas tongue

Just... Awsome!


Sök