2555
Sök

Vivaro fiat renult generator

11 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
Har en Opel Vivaro 06  Batterilampan lyser + stopp

Meken säger att det fattas en signal från generatorn D+ diodfel vad vet jag .
i övrigt all el OK  vilken spänning kommer ut på d+ för indikering till data ?
Ska repa den i sommar : problem den sitter under kylagg.kommer ej åt

21 761 Inlägg
15 februari 2012
"Normalt sett" brukar generatorns D+ få en förmagnetiseringsström från batterilampan i instrumenthuset när tändningen slås på, men hur det kan tänkas vara på just din bil (eller andra bilar där bilens dator styr laddningen) vet jag tyvärr inte. smile

11 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
"Normalt sett" brukar generatorns D+ få en förmagnetiseringsström från batterilampan i instrumenthuset när tändningen slås på, men hur det kan tänkas vara på just din bil (eller andra bilar där bilens dator styr laddningen) vet jag tyvärr inte. smile

jag vet att det är magnetesering  : det som är lustigt är att  vid uppstart lyser det som ett tivoli i instrum.
bilen startar , inga problem men lampa lyser för batteri ( det är nytt inget fel där ) samt stopplampa som aktiveras samtidigt som någon form av felindikering utvärderas . ( summalarm ) Du vet hur det är med  de s.k. märkesverkstäderna  :  kom in så får vi titta på det . Ingen lust att betala 1200 spänn plus moms i timmen .
Tänkte att kanske någon på forum som vet : Det får väl stå ett tag här , och hoppas på tur med någon vet nånting om dessa bilars datorer .

Forummoderator
18 099 Inlägg
16 februari 2012
En liten fråga: Laddar bilen eller inte?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

11 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
En liten fråga: Laddar bilen eller inte?

Hej dieselsmurfen  .

jag är inte ofta inne på nätet : har ingen 16 åring hemma .

Allting fungerar som det ska , den startar varje morgon  , det måste vara någon signal till datorn ,
men var kommer den ifrån ? . Har lyssnat på svenska bil efter kopplingsschema , men de skakar bara på huvudet och ; det har vi inte . Finns bara på särskilt medium som vi inte kommer åt , utan speciel kod !
I gammla tider följde det med schema , men det var då det  , mycket enklare el i bilar .
(  det är nog bra med datorer , men mecka själv som i gammla tider går inte )
Är uppfödd i en bilarbetarfamilj . Tänkte att det kunde finnas någon som vet i detta forum .
Väl bemött  och tack , jag får väl vänta och se om det dyker upp någon bil-elektriker som vet .

Sök