3404
Sök

Volvo 740 -90 går runt, men startar inte. Problemet löst!

502 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
Hej, köpte en 740 -90 för ett par dagar sedan och den startade direkt och gick fint, hann precis komma in på tomten innan jag fick soppa torsk. Hällde i 5 liter från en dunk och sedan gick den igång och jag körde in den i garaget för att pyssla lite med den. När jag sedan skulle backa ut så la den av men fungerade igen när jag startade den. Dagen efter så tänkte jag tvätta av den med högtryckstvätten så jag skulle backa en liten bit och den la av nästan på en gång men starta så fort jag provade igen. Sedan så tvätta jag av hela bilen och när jag skulle köra iväg så vägrar den starta, motorn gå runt men det händer inget mer är så. Jag tvättade bara utsidan så ingen motortvätt.
Idag skulle jag försöka igen och då hosta den till lite grann men sedan var den som förut, jag gick och röck lite i kablar och så och sedan gick den i gång men la av när jag gasade lite, provade att rycka i kablarna igen men det gav inget resultat. Så hjälp skulle vara guld värt:)

Värt att veta är att elen i bilen verkar klurig, jag har inget ljus i instrument brädan och tripp mätaren fungerar inte och när jag har halvljus så indikerar den att jag har helljus och tvärt om, funderar om det kan vara någonting med elen som spökar? den fungerade som sakt jätte bra tills jag fick soppa torsk.

Mvh Jonas:)
Senast redigerat av Haggan (28 november 2011)

502 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
Hör ingen pump i läge två, har lyssnat på den andra bilen jag har och hör inget på den heller smile Men börjar kunna konstatera att det är något med elen som spökar, var ut nyss och klappa på reläna och kollade säkringarna, såg att säkring 4 (bromsljus) var bortbränd, böt den och starta/bromsa och då var den nya säkringen bortbränd också.
Det som är lurigt när det gäller elen är att det är bara varvräknaren/hastighetsmätaren och temperatur mätaren som fungerar i instrumentet, belysningen är borta och när jag har halvlyse så indikerar den att jag har hellyse och tvärt om. även taklampan krånglar då den fungerar inte att den ska börja lysa när man öppnar dörren men det går att ha den så den lyser hela tiden.

Det är rosthål vid det vänstra bakljuset så det kommer in fukt där, ska man se över det bakljyset i första hand?

Mvh

The one and only
1 091 Inlägg
27 november 2011
Man får väl anta att du inte har några felkoder eftersom att du inte skriver något om det...

Prova med att tanka o kolla relät till soppapumpen

Ja såklart gör ett kortslutet bakljus att bilen inte startar roll

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

502 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
Soppa har jag fyllt på och reläna har jag bara vippat lite på. Tänkte mest eftersom halva bilens el är jäkligt märkligt, att det är stort rosthål vid bakljuset och säkringen till bromsljuset går hela tiden:|

Forummoderator
18 041 Inlägg
27 november 2011
Haggan skrev:
Soppa har jag fyllt på och reläna har jag bara vippat lite på. Tänkte mest eftersom halva bilens el är jäkligt märkligt, att det är stort rosthål vid bakljuset och säkringen till bromsljuset går hela tiden:|

Du kan ju "tjuvkoppla" bränslereläet så pumpen går och starta snabbt som attan sen...

Eftersom du lyckats få soppatorsk kan pumpen ha sugit in skit som satt sig i filtret eller pumpen. Kolla det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

502 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
Tittade på tändstiftet och det såg ganska torrt ut, men det kommer gnistor från den så det borde vara någonting med bränslet. har provat att byta relät som är markerat med E och det blev ingen skillnad, sitter ett runt grönt relä längst bak, ska man kika något på den? har sett folk som skriver något om ett grön eller vitt relä beroende på vilken jetronic man har?

Jo vi funderar på om det kan ha dragit i sig skit, men vi hittar inte vart bränslefiltert sitter, finns antingen under motorhuven eller under bilen, enligt boken vi läser så sitter filtert under bilen på turbo modellerna om jag fattade det rätt:)

502 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
Problemet löst! det var spridar relät som sagt upp sig så nu spinner den för fullt, tack för all hjälp cool

70 Inlägg
25 februari 2012
hej, jag har typ liknande problem men min Volvo 740 GLT/pkt -90

jag fick oxå soppatorsk och sen tankade jag typ 5L och då startade den direkt osv och nu har jag tankat i 20 liter till och kört med bilen osv.
men som sagt bilen funkade nu och osv men det är så att bilen inte startar direkt villket den borde göra tycker jag...
man får stå ganska länge o vrida på nyckeln och pumpa pumpa gas, det är inte så att man behöver stå 20 min men det tar längre tid än vad det ska ta, ibland går det inte så jag får vrida tbx nyckeln till noll läge och sen starta igen och pumpa pumpa gas... men när den startar så går den som en dröm,inga problem alls och det den hackar inte lr nåt sånt utan den går väldigt bra...

jag tog upp tändstiften och dom såg ut att vara ny typ, och dom var chokladaktig villket dom borde vara... så det är inga problem med tändstiften...

så vad kan det vara för nåt? nå förslag?
kan det vara spridar relät för min del eller?
Tacksam för alla svar!

Den som inte kommer ihåg det förflutna är dömd att återuppleva det.

502 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
Hej! eftersom min tankmätare är paj så brukar jag tanka 20 lite och köra 20 mil och efter ett par mil så upplever jag också att bilen blir er svårstartad (dock är det inte mer än att jag får hålla nyckeln ett par sekunder längre på starten) men det tror jag är att det inte blir tillräckligt soppa tryck alldeles i början när det blir lite mindre bensin i tanken smile Det jag skulle prova är sopparelät som sitter bakom askkoppen, sedan skulle jag prova att byta relät som sitter intill expansions kärlet, den har krånglat för mig 2 gånger och då går den bara på startmtorn, prova att se över dessa då det är det enklaste jobbet smile

Mvh Jonas big_smile

70 Inlägg
25 februari 2012
aha okej okej, ska kollas upp.

Tack så hemskt mycket för hjälpen!!
Mvh big_smile

Den som inte kommer ihåg det förflutna är dömd att återuppleva det.

502 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
Alltid kul att hjälpa, specielt när det är här jag fått all hjälp så får man dela med sig big_smile får hålla tummarna att det kan vara reläna smile

Sök