3654
Sök

Oljetryck supra mkiv

53 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Tjenare !

Jag har precis kopplat in oljetrycksmätare i supran. Har nyligen bytt främre vevaxelpackbox men när jag startade bilen märkte jag att den läckte igen... men åter till oljetrycket då jag bara har startat bilen i några sekunder så han jag bara kolla på oljetrycksmätaren snabbt. Men mätaren visade 7 och skalan går från 1-7 så blev lite orolig att något var konstigt men är trycket så högt med kall motor ? Tacksam för snabba svar ! smile

Mvh Jesper

96 Inlägg
27 februari 2012
Trycket brukar la sjunka en del vid normaltemp? smile Hur blir de om du har den igång en stund?
Sen e de ju alltid högre tryck i början så allt snabbt kan komma runt, sjunker ju efter en liten stund.

Hur gåre med den annars btw? Får komma ut nån dag big_smile
Senast redigerat av Svampjuice (27 februari 2012)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 februari 2012
Min slår också i toppen med kall motor. Inte ens nära liknande konstruktion men min kommer ner kring 3 vid drifttemp.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 februari 2012
Kall, "tjockare/trögare" olja ger ett högre tryck men sämre flöde o förmodligen sämre smörjning. En någorlunda frisk motor (generellt!) har ett oljetryck på nånstans mellan 1-2 bar på tomgång, varm motor.  Det är i regel bättre med lägre tryck men med högre flöde.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

8 883 Inlägg
28 februari 2012
Låser och hänvisar till den här
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p3137084

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Sök