3511
Sök

Saab 9000 Aero laddar för lite ? pyser/blåser vid ratten när turbon börjar ladda?

19 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
Hejsan !

Tog precis ut min 9000 Aero från vinterförvaring. Efter ett litet tags körning märker jag att den börjar gå sämre och har börjar pysa/blåsa vid ratten eller under fötterna typ när turbon börjar ladda.
Bromsservon fungerar lika bra som den alltid har gjort, koppling lika så och farthållaren också. Orginal laddtrycksmätare fungerar också bra. Bilen är mappad till att ladda 2bar och nu laddar den bara 1,4-1,5 ?

Kan det vara en vakumslang i cupen som lossat?

Är det någon som varit med om något liknande fel eller hört talas om detta? har kikat vakumslangar i motorrummet, bytt dumpventil och läst felkoder men de finns inga.

Tacksam för svar ! smile

5 710 Inlägg
2 mars 2012
Kan ta gift på att vakuum/tryckslangen till laddtrycksmätaren har lossat.
Den går in från motorutrymmet genom torpedväggen ganska högt upp bakom instrumentpanelen sedan är den kopplad i panelen.
Har du tur och har långa armar kan du komma åt underifrån genom att demontera sparkskyddet över pedalerna....annars får du demontera lockat på instrumentbrädan.

MVH Jonas
..............

19 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
Tack ! Skall kika detta ! men borde inte laddtrycksmätaren sluta fungera då? för den funkar som den ska.roll

5 710 Inlägg
2 mars 2012
Dennix123 skrev:
Tack ! Skall kika detta ! men borde inte laddtrycksmätaren sluta fungera då? för den funkar som den ska.roll

Njaa...
Bilen är mappad till att ladda 2bar och nu laddar den bara 1,4-1,5 ?

Det fattas ju 0.5 bar som läcker ut?

MVH Jonas
..............

19 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
Jo precis, 0,5 bar läcker ut, men om slangen till orginal laddtrycksmätare skulle ha lossat skulle den väl inte ge utslag? då borde ju bara den externa laddtrycksmätaren fungera. om du förstår hur jag menar smile

Motormontör
437 Inlägg
2 mars 2012
Dennix123 skrev:
Jo precis, 0,5 bar läcker ut, men om slangen till orginal laddtrycksmätare skulle ha lossat skulle den väl inte ge utslag? då borde ju bara den externa laddtrycksmätaren fungera. om du förstår hur jag menar smile

Slangen kan vara torr sprucken oxå wink

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

Sök