Mät innermåtten så kan du räkna ut vilken volym gamla lådan är på, ta måtten i decimeter så blir svaret i liter. 84 liter avstämt till 40 Hz ger i teorin ganska peakad frekvensgång, vill du att lådan ska kunna spela flera olika musikstilar så rekommenderar jag mindre låda.
Vilken bil gäller det? Vilken typ av musik spelar du mest?
Med dessa innermått blir lådan 60 liter och porten ska få plats, dock får den vinklas mot bakre väggen:
Höjd: 400 mm Bredd: 500 mm Djup: 300 mm
Det går inte att göra måtten så mycket annorlunda än så där, då får inte basen och/eller porten plats om porten ska sitta inuti lådan. Om lådan byggs med de mått som jag föreslår så blir det några cm avstånd mellan basen och portmynningen i baffeln, sedan bör det bli 5-6 cm avstånd mellan basens magnet och portväggen vid bakre vägg om byggmaterialet är 22 mm tjockt.
Menar du om en byggskiva räcker till alla bitar eller menar du något annat?
Kapmåtten hade jag tänkt mig så här iaf:
2 st 544 x 300 mm (topp+botten) 2 st 400 x 300 mm (sidoväggar) 2 st 544 x 444 mm (baffel+bakre vägg) 1 st 400 x 262 mm (första portväggen) 1 st 400 x 326 mm (andra portväggen, som går parallellt med bakre väggen)
Portens innerbredd ska vara 38 mm hela vägen, det är en slotport.
Där är en gammal bild som jag gjorde en gång. Nu är det visserligen två basar på bilden, men det är inget att bry sig om. Portens konstruktion är det viktiga, det är så där jag menar med att den vinklas mot bakre väggen. Porten sitter alltså på ena sidan av baffeln och basen ska sitta nästan så nära den andra sidan som möjligt för att den ska få plats.