4068
Sök

Volvo 240 med B6304?

14 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
Har införskaffat mig en volvo 244 -88 och ska bygga om den, helbur och lite sådana saker, men motorn har jag inte bestämt mig för än o jag funderar starkt på volvos 3 liters 6a och vill ha den manuell.

Tror ni att det går?

(Vad behöver jag skaffa för att de ska gå?)

Vad behöver jag för att göra 6an manuell? (el, koppling växellåda och dyl.)

Bromsar och stötdämpare?

Bakaxel?

Tacksam för svar

3 292 Inlägg
28 februari 2012
Kul idé, M90 låda passar rakt på och du behöver såklart all elektronik till motorn, du lär ska hänga på en 1031 bakaxel åxå. Bromsarna måste vara ventilerade om dom inte reda är det. Bra mycket jobb framför dig, men inte omöjligt. Om jag var som du skulle jag välja en BMW ZF låda istället då M90 är lite klen om man ska ha den i busbil. Man kan kapa det man behöver av sprängkåpan på tex en 850 låda eller liknande och modifiera på den på en BMW ZF låda eller göra en adapterplatta som passar mellan motor o låda. ZF är ett billigare alternativ men mycket mer jobb, M90 bultar du rakt på i princip.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

14 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
okey, men jag har sett att L-M-R.se säljer bmw zf lådor men vet inte om man ska lita på dem?
du har ingen erfarenhet?big_smile

Men jag har antagligen fixat en b6254 med växellåda och bakaxel för under 5000kr, och då ingår all el och boxar:)

3 292 Inlägg
1 mars 2012
En BMW ZF låda hittar du lättast på skroten, men som sagt då måste du ju antingen bygga om och svetsa på en Volvo sprängkåpa på den eller ha en adapterskiva mellan motor och låda.. om det är manuell du ska ha så är nog M90 lämpligast eftersom den passar rakt på. Är det automat i pratar om så är det nog lämpligast med Volvo orginal som är till motorn.

14 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
Okey, nä jag ska ha den manuell:lol:

Tack för svaren!

736 Inlägg
2 mars 2012
Lättast är ju att få tag i en 2,5 liters 6:a komplett med manuell låda kan ju inte vara så dyrt på skroten, alt. är ju att hitta en V90 -97 eller -98 som även fanns med B6304 och manuell (M90). Är dock osäker på om den senare överstiger maxvrid för 240 då den hade högre vrid än de tidigare 3 litarn, men endast 180 hästar.

Volvo 200 Entusiast
51 Inlägg
2 mars 2012
Jag tycker du ska ta en titt på denna,

http://www.240sidan.com/projekt_index.html

3 292 Inlägg
3 mars 2012
Den länken var bra.. står mycket info där.. och det är MYCKET att göra för att få allt att funka, lite mindre dock om du ska ha manuell låda men fortfarande en hel del kabeldragningar och styrboxar som ska in osv osv..

Sök