2429
Sök

Turboproblem på MF 35 (traktor)

108 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
Hej, Jag har satt på en turbo på en MF 35 (traktor), Problemet är att turboaggregatet inte håller. Det första höll ca en timme och det andra ca 2 minuter, lagerna släpper igenom olja till avgasröret. Turboaggregatena är från golf diesel 1,9L och traktormotorn är på 2,26L. Båda turboaggregatena har stått i flera år. Har jag helt enkelt fått tag i två dåliga turboaggregat eller kan det finnas någon annan orsak. Finns det någon med erfarenhet i den här frågan?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 mars 2012
Det är inte så att du har skithögt oljetryck i traktorn då?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

564 Inlägg
4 mars 2012
Vilken motor är det, Standard 23C (4-cyl) eller Perkins 3.1524 (3-cyl)? Det låter på den cylindervolym du angett som att det är 23C-motorn då Perkins-motorn är på 2.5L om jag inte minns helt fel.

I instruktionsboken står det följande på smörjsystem: "Trycksmörjning med ett tryck av 40-60 lbs sq. in. (2,8 - 4,2 kg per cm^2)"

5 710 Inlägg
5 mars 2012
Att turbon läcker på detta sätt finns det flera anledningar till.
1. Turbon är kass, koksad tätning eller kassa lager.
2. Dåligt flödande oljeretur. Rördimension? Fritt flöde ner i sump över oljenivån?
3. Högt vevhustryck. Funkar vevhusventilationen, hur är den kopplad?

MVH Jonas
..............

108 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
Det är 23C motorn. Ingående olja är 4 eller 4,5mm inv och returen är 8-9mm inv mått. Retuten går rakt ner med lite fall på ledningen. Vevhusventilationen är ett rör ut från ventilkåpan, det ryker ganska mycket ur den när man kör. Glömde skriva att båda turbona glappar axiellt i lagerläget ca 1-1,5mm effteråt.

564 Inlägg
6 mars 2012
Prova att lägga in frågan på http://www.maskinisten.net/, finns mycket kunnigt traktorfolk där.

Sök