2554
Sök

Xenon måste "omstartas" vid uppstart av motor

BFO
130 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Monterade Xenon i både hel- och halvljus på min Audi A4 1,8t Quattro -03 för några veckor sedan. Canbus eller liknande har inte varit något problem men däremot följande:

När jag vrider som nyckeln till andra läget tänds lamporna som de ska. När jag sedan vrider till läget då jag startar bilen så släcks lamporna och vill inte tändas igen, som om strömmen inte orkar driva ballasterna. Jag får då vrida om reglage till läge "Parkering" för att sen dra tillbaka till "NOLL", och då fungerar det, utan problem. Samma sak om jag låter nyckeln ligga i andra läget utan att starta motorn så lyser de perfekt. Men det är just vid uppstarten som de släcks, och inte kommer igång igen.

Det gäller alltså båda sidor, varje gång bilen startas! Men när väl bilen är igång så snappar de igång precis som de ska mellan lägena, både halv- och helljus. Hur förhindrar jag detta? Någon typ av kondensator eller vad fan är felet?

Har Xenonkonverterat förut och har aldrig haft detta problem.

Xenonkitet är ett av alla eftermarknadskit på 55w med H7 sockel.


Mvh
Senast redigerat av BayIcon (8 mars 2012)

293 Inlägg
9 mars 2012
#2
Inte direkt ovanligt, även på orginalxenon.
Xenon och halvljusautomatik är ingen bra kombination
Spänningen blir helt enkelt för låg i samband med start, jag har själv kopplat om halvljusautomatiken på VAG bilar för att undvika dessa fenomen.

1 335 Inlägg
9 mars 2012
#3
Hade samma problem, jag köpte en reläsats som man kollar in sig direkt på batteri ist för matningen som egentligen ska gå till halogenlampan. Den får maximal startström i tändögonblicket och det funkar prima för mig.

Edit: 2 reläsatser köpte jag, hade även samma prob på helljuset.
Senast redigerat av F-Tar (9 mars 2012)

B5 #001

BFO
130 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
#4
Lasse62 skrev:
Inte direkt ovanligt, även på orginalxenon.
Xenon och halvljusautomatik är ingen bra kombination
Spänningen blir helt enkelt för låg i samband med start, jag har själv kopplat om halvljusautomatiken på VAG bilar för att undvika dessa fenomen.

Okej. Hur har du löst problemet?

F-Tar: Du kopplade alltså in ett relä och extra ström från batteri om jag förstår det rätt? Och det löser problemet?


Mvh

1 335 Inlägg
9 mars 2012
#5
BayIcon skrev:
Lasse62 skrev:
Inte direkt ovanligt, även på orginalxenon.
Xenon och halvljusautomatik är ingen bra kombination
Spänningen blir helt enkelt för låg i samband med start, jag har själv kopplat om halvljusautomatiken på VAG bilar för att undvika dessa fenomen.

Okej. Hur har du löst problemet?

F-Tar: Du kopplade alltså in ett relä och extra ström från batteri om jag förstår det rätt? Och det löser problemet?


Mvh

Japp! Det löste mitt prob. De är inget vanligt relä så.. utan ett med amp kontakt eller vad de heter. Dom är meningen att vara till xenonkonverterade bilar och ska förebygga sånna misständningar. Inte kostade dom mkt heller.

Eller kan du först testa att lassa batteriet.

B5 #001


Sök