13 mars 2012
Trådstartare
Hejsan!
Det är så att jag håller på och vässar min Audi urquattro lite, från 200hk orginal till ca 300-350hk. Bilen har en KKK K26 turbo orginal.
Nu står jag inför några val när det gäller turbon och tänkte kolla om någon kunde tipsa mig om vilket alternativ som skulle passa mig bäst och som är bäst kvalitétsmässigt.
Jag vill ha en turbo som inte kräver modifieringar av grenrör och avgas, så att jag ska ha en KKK K26/K27 vet jag att jag ska ha. Turbon kan få hantera mer hästar än jag är ute efter, ifall om jag ska göra framtida projekt på bilen med nya kolvar, vevstakar osv, för att kunna ta ut mer hk men för tillfället får det räcka med ca 300-350hk så att jag slipper motorras. Jag vill helst inte betala allt för mycket, men är villig att betala mer ifall att det skulle vara ett bättre alternativ. Det är acceleration som lockar mig, topphastigheten är inte något jag tänker på så mycket.
Dessa alternativ står jag mellan att välja:
Turbo nr.1: K26/K27, 360° -lagring och turbinhus 8.11, 430hk, börjar ladda lite senare men har snabbare uppspolning---------------ca 14´800kr vid inbyte av min gamla turbo.
Turbo nr.2: K26/K27, turbinhus 6.92, 400hk, högt avgastryck, börjar ladda tidigare --------- ca. 11´700kr vid inbyte av min gamla turbo.
Turbo nr.3: Vattenkyld K26, 330hk --------------------- ca 9´000kr vid inbyte av min gamla turbo.
Turbo nr.4: K26/K27, 400hk, börjar ladda senare än nr.4 -------------- ca. 9´000kr.
Hoppas på att någon har lust att hjälpa mig!
Mvh. Viktor