2948
Sök

Motorbyte eller renovering ? Polo 96:a 1,6

2 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
#1
Har en polo 1,6 -96:a med 18000 mil på mätaren. Den har blivit svårstartad när den är varm ch problemet har förvärrats. Bilen startar och hoppar igång men dör efter typ 1 sek. efter ca 4-10 försök så startar den alltid.

Lämnade in  bilen till akt.vw verkstad för att felsöka och fick följande svar:

vi vet ej vad felet är MEN: du har oljeläckage från topplocket och olja i kylarvattnet, riktigt dålig kamrem och spricka i grenröret. Troligtvis beror startproblemet på för slapp kamrem !!!!

Pris för detta ca 15,000 kr.

Min egna tanke är att toppen är sprucken eller att läckan vid packningen vidgas vid varm motor varpå bilen blir svårstartad.

Nu till frågan: Ska man med ringa mek. erfarenhet försöka sig på ett byte av topplockspackning + kamrem eller ska man byta hela motorn. Ett alternativ är ju oxå att köra skiten till skroten men bilen är fin i övrigt så det känns inte bra. Köpte bilen i vintras och blev garanterat lurad. falsk stämpel med kamremsbyte och förmodligen visste de om problemet med toppen eftersom de sålde bilen när det var 25- ute.  Tacksam för ärliga svar smile

926 Inlägg
14 juni 2010
#2
Olja i vattnet, Svårtstartad, Går dåligt.
Skulle kunna vara topplockspackningen. Det är inte helt omöjligt att kunna byta själv.
Steg ett. Köp en verkstadshandbok, typ Haynes. Finns på Biltema/Mekonomen.
Läs på. Läs på Läs på... tills du ver exakt hur det går till.
Så tar du en kompis och demonterar toppen. Därefter tar du beslut om vad du ska göra. Reparera eller köpa en annan motor.
Kan du fixa själv så bör det stanna på ca 5000 spänn.

Börja med att kolla vad. Packningssats (Toppsats), olja, Oljefilter, kylvatten, kamremssats kostar!
Räkna med en tusenlapp till en konsult/Mentor som visar på dig hur man gör och bedömma toppen när den är borttagen
Mats

1 199 Inlägg
14 juni 2010
#3
Har en bekant som har en likadan bil som du. Han köpte bilen med trasig motor (som det hette i annonsen), motorn hade gått redigt varm och toppen hade gått. Efter det hade bilen stått ute i 2 år på samma ställe. Han köpte bilen för 3000kr, ny motor får 4000kr (lågmilad från skroten), en tre dagar senare med min hjälp så satt det en ny motor i bilen, och bilen var besiktad.

Istället för att byta allt på din befintliga motor rekomenderar jag dig att köpa en "ny" motor på skroten. Byt kamrem och alla slitagedelar innan du hinkar i den! Sen är det bara att köra vidare.


Montör
664 Inlägg
14 juni 2010
#4
master_lars skrev:
Har en bekant som har en likadan bil som du. Han köpte bilen med trasig motor (som det hette i annonsen), motorn hade gått redigt varm och toppen hade gått. Efter det hade bilen stått ute i 2 år på samma ställe. Han köpte bilen för 3000kr, ny motor får 4000kr (lågmilad från skroten), en tre dagar senare med min hjälp så satt det en ny motor i bilen, och bilen var besiktad.

Istället för att byta allt på din befintliga motor rekomenderar jag dig att köpa en "ny" motor på skroten. Byt kamrem och alla slitagedelar innan du hinkar i den! Sen är det bara att köra vidare.

Det här håller jag med om. Absolut bästa lösningen, och kommer landa på en betydligt lägre summa än 15000kr. 3-5000kr för en motor, och kanske 1-2000kr för lite nya delar, beroende på vad du väljer att byta när du inspekterat motorn du köpt. Kan ofta också vara enklare att byta hela motorn än att ta isär en motor och byta allt möjligt.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

1 562 Inlägg
14 juni 2010
#5
de beror väl på lite på dina förutsättningar oxå har du möjlighet å lyfta ur motorn själv hemma? med lyft lr motorlyft?

654 Inlägg
14 juni 2010
#6
Ny motor är troligen billigaste alt,samt smidigare och tar kortare tid att göra oavsett du gör jobbet själv eller på firma.
Ur med gamla motorn och i med nya.
Vs
Provtrycka motorn,av med toppen,riktplana toppen (kanske block),"rensa upp" olje rester/slagg  kylsys osv.

Delar som kamrem,vattenpump mfl tillkommer typ oavsett gamla eller ny motor.

2 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
#7
Tack för alla svar och ideer, ja det tåls att fundera på. Det är nog som d flesta av er säger att ett motorbyte är enklast och vettigast i detta läge. Frågan är ju bara om man grejar det med begränsade kunskaper...men nån gång ska ju alltid vara den första och det kan ju inte gå annat än åt helvete smile Anlitar man en mek så blir det nog runt 8-9000 och det kanske är bättre att lägga dom pengarna på en ny bil.....

Åter tack för alla svar

Chaufför
418 Inlägg
14 mars 2012
#8
urpos skrev:
Tack för alla svar och ideer, ja det tåls att fundera på. Det är nog som d flesta av er säger att ett motorbyte är enklast och vettigast i detta läge. Frågan är ju bara om man grejar det med begränsade kunskaper...men nån gång ska ju alltid vara den första och det kan ju inte gå annat än åt helvete smile Anlitar man en mek så blir det nog runt 8-9000 och det kanske är bättre att lägga dom pengarna på en ny bil.....

Åter tack för alla svar

Tänkte låna tråden lite.. wink
Hej. Sitter i samma sits som du just nu. Min polo (1999 års modell med 12000 mil på mätaren) gick varm i vintras men efter kylarvattenpåfyllning verkade allt bra. Men härom dagen när jag åkte in till jobbet så bluddrade den till och började gå på 3 cyl. därefter kokade den. Tror att det är toppackningen då det ej skramlar i motorn i övrigt. Ska lämna in på felsökning men är ändå nyfiken. Hur gick det för dig? Bytte du bil eller bytte du motor? Är inte någon bilmek men undrar om man kanske fixar ett motorbyte själv..? Någon annan som har bytt motor på motsvarande bil och kan tipsa?

Kör Scania!!


Sök