master_lars skrev:
Har en bekant som har en likadan bil som du. Han köpte bilen med trasig motor (som det hette i annonsen), motorn hade gått redigt varm och toppen hade gått. Efter det hade bilen stått ute i 2 år på samma ställe. Han köpte bilen för 3000kr, ny motor får 4000kr (lågmilad från skroten), en tre dagar senare med min hjälp så satt det en ny motor i bilen, och bilen var besiktad.
Istället för att byta allt på din befintliga motor rekomenderar jag dig att köpa en "ny" motor på skroten. Byt kamrem och alla slitagedelar innan du hinkar i den! Sen är det bara att köra vidare.
Det här håller jag med om. Absolut bästa lösningen, och kommer landa på en betydligt lägre summa än 15000kr. 3-5000kr för en motor, och kanske 1-2000kr för lite nya delar, beroende på vad du väljer att byta när du inspekterat motorn du köpt. Kan ofta också vara enklare att byta hela motorn än att ta isär en motor och byta allt möjligt.
Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.