Ledsen, men det du skriver stämmer inte. Eller så missuppfattar jag dig. Ber om ursäkt i så fall och hoppas att du vill förklara på ett annat sätt hur du menar.
När man bara har B-kort är det bilens tjänstevikt, släpets totalvikt och de sammanlagda totalvikterna på pappret som gäller som utgångsläge för om det blir lagligt. Det spelar ingen roll om man ska ha last i släpet eller ej.
Med BE så är det bara den verkliga vikten som gäller för om det blir lagligt eller ej. Surfa till Vägverket så hittar du detta om du inte tror mig.
Ett exempel på vad jag menar:
Saab 93 1,9 TID -98 (min bil) på regbeviset under Vikter:
Tjänstevikt 1500 kg
Totalvikt 1910 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt bil och släp 3510 kg
Under Kopplingsanordning:
Högsta vikt bromsat släp 1600 kg
Högsta totalvikt på släpet för B-körkort 1500 kg
Jag kan t ex inte åka och köpa mig en ny hästtransport med en totalvikt på t ex 1800 kg och en tjänstevikt på t ex 800 kg och köra hem med tom transport och vara laglig. Du med ditt BE kan hänga på i princip vilket släp du vill så länge släp+eventuell last inte i verkligheten väger över 1600 kg.
Ett exempel på slamkrypare:
Volvo V70 D5 -07 (en vanlig dragbil) enligt Volvos hemsida
Tjänstevikt 1636 kg
Totalvikt 2160 kg
--> släp på B-kort 3500-2160=1340 kg
Maximal släpvagnsvikt 1800 kg, vilket blir gränsen för vad ett lastat släp får väga för att få dras med bilen. BE-kort krävs då.
Med den här Volvon så får man på B-kort inte dra ett släp som ens har bilens tjänstevikt.
För att krångla till det ytterligare så kan det bli så att man tror att man har gjort rätt när bil+släp+lastens vikter stämmer på pappret för B-kortet. Vid vägning visar det sig sedan att släpet antingen har en tjänstevikt som i verkligheten är högre än den på reg.beviset. Eller att man har underskattat hur mycket lasten väger. Det slutar alltså med att man kör med överlast.
Det där med att släpet faktiskt väger mera tomt än vad som står på reg.beviset är tyvärr ganska vanligt bland begagnade hästtransporter. Ibland har de typats utan inredning och reservhjul och kan väga uppåt 100 kg mera IRL. Den risken är sannolikt mycket mindre med bilsläp. Där finns det väl inte så mycket att plocka bort? Att man underskattar lastvikten kan kanske ske oavsett typ av last.
Man kan bli snurrig för mindre och det kanske jag är?
När man bara har B-kort är det bilens tjänstevikt, släpets totalvikt och de sammanlagda totalvikterna på pappret som gäller som utgångsläge för om det blir lagligt. Det spelar ingen roll om man ska ha last i släpet eller ej.
Med BE så är det bara den verkliga vikten som gäller för om det blir lagligt eller ej. Surfa till Vägverket så hittar du detta om du inte tror mig.
Ett exempel på vad jag menar:
Saab 93 1,9 TID -98 (min bil) på regbeviset under Vikter:
Tjänstevikt 1500 kg
Totalvikt 1910 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt bil och släp 3510 kg
Under Kopplingsanordning:
Högsta vikt bromsat släp 1600 kg
Högsta totalvikt på släpet för B-körkort 1500 kg
Jag kan t ex inte åka och köpa mig en ny hästtransport med en totalvikt på t ex 1800 kg och en tjänstevikt på t ex 800 kg och köra hem med tom transport och vara laglig. Du med ditt BE kan hänga på i princip vilket släp du vill så länge släp+eventuell last inte i verkligheten väger över 1600 kg.
Ett exempel på slamkrypare:
Volvo V70 D5 -07 (en vanlig dragbil) enligt Volvos hemsida
Tjänstevikt 1636 kg
Totalvikt 2160 kg
--> släp på B-kort 3500-2160=1340 kg
Maximal släpvagnsvikt 1800 kg, vilket blir gränsen för vad ett lastat släp får väga för att få dras med bilen. BE-kort krävs då.
Med den här Volvon så får man på B-kort inte dra ett släp som ens har bilens tjänstevikt.
För att krångla till det ytterligare så kan det bli så att man tror att man har gjort rätt när bil+släp+lastens vikter stämmer på pappret för B-kortet. Vid vägning visar det sig sedan att släpet antingen har en tjänstevikt som i verkligheten är högre än den på reg.beviset. Eller att man har underskattat hur mycket lasten väger. Det slutar alltså med att man kör med överlast.
Det där med att släpet faktiskt väger mera tomt än vad som står på reg.beviset är tyvärr ganska vanligt bland begagnade hästtransporter. Ibland har de typats utan inredning och reservhjul och kan väga uppåt 100 kg mera IRL. Den risken är sannolikt mycket mindre med bilsläp. Där finns det väl inte så mycket att plocka bort? Att man underskattar lastvikten kan kanske ske oavsett typ av last.
Man kan bli snurrig för mindre och det kanske jag är?
0
0
0
0