2712
Sök

Fläktar till steget

27 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#21
var kan man köpa relä med backdiod? och vad ligger de på i pris?


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 mars 2010
#22
baxter1 skrev:
var kan man köpa relä med backdiod? och vad ligger de på i pris?
Lonefox skrev:
Volvonummer: 9130269
Hellanummer: 003 510-73
Närmaste Volvohandlare som har reservdelar, eller Hella-ÅFs.
O andra sidan har Bosch med sådana relän.
Så vilket firma som helst som säljer relän, gäller bara att du påpekar att du skall ha backdiod i den.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

27 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
#23
tänkte se om det går att väcka liv i den här tråden.
Tänkte sätta in två fläktar en som blåser in luft o en som blåser ut luften. ska jag ha två rälen lr räcker det med ett?


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
31 mars 2010
#24
Räcker med ett.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

1 468 Inlägg
31 mars 2010
#25
baxter1 skrev:
jag tänkte sänka ner mitt slutsteg och ha datafläktar som kyler det. hur ska jag koppla in fläktarna? vill ju att de startar när steget går igång.
Mvh Baxter
du kan om du e fräck o någorlunda kunnig om el så kan du juh löda dit fläktkablarna på insidan av steget på plus (remoten) o minus. när stegt hoppas igång så hoppar fläktarna igång.


27 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
#26
Leo86 skrev:
baxter1 skrev:
jag tänkte sänka ner mitt slutsteg och ha datafläktar som kyler det. hur ska jag koppla in fläktarna? vill ju att de startar när steget går igång.
Mvh Baxter
du kan om du e fräck o någorlunda kunnig om el så kan du juh löda dit fläktkablarna på insidan av steget på plus (remoten) o minus. när stegt hoppas igång så hoppar fläktarna igång.
det finns redan fläktar på insidan. men vill ha ett par till. bättre att va på säkra sidan.


2 035 Inlägg
31 mars 2010
#27
stRaend skrev:
då kan remoten bli "överbelastad". Du ska helst bara ha max 2-3steg på remoten från stereon, allra helst inga, utan remoten drar ett relä och där kan du koppla på ganska så många steg smile
vad menar du med överbelastad? Vad händer om du har 4 steg på en remote??

Biljudsveteran sen 1984!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
31 mars 2010
#28
bosabengt skrev:
stRaend skrev:
då kan remoten bli "överbelastad". Du ska helst bara ha max 2-3steg på remoten från stereon, allra helst inga, utan remoten drar ett relä och där kan du koppla på ganska så många steg smile
vad menar du med överbelastad? Vad händer om du har 4 steg på en remote??
Tja med tanke på att remoten sällan har med än 1A ut så är risken att om man hinkar på för många steg att dem inte startar.......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
31 mars 2010
#29
Leo86 skrev:
baxter1 skrev:
jag tänkte sänka ner mitt slutsteg och ha datafläktar som kyler det. hur ska jag koppla in fläktarna? vill ju att de startar när steget går igång.
Mvh Baxter
du kan om du e fräck o någorlunda kunnig om el så kan du juh löda dit fläktkablarna på insidan av steget på plus (remoten) o minus. när stegt hoppas igång så hoppar fläktarna igång.
Jag förstår inte varför mans ska krångla till det när man kan koppla på strömmen till fläckten på remotekabeln utanför steget någon stans där det inte syns. Det ända kanske skulle vara att det är mycke roligare att gå in i elektroniken och leka lite, å andra sidan är det inte kul om du skulle sabba steget.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.

104 Inlägg
16 mars 2012
#30
Hej!

Hoppas det går att väcka denna tråd till liv ännu en gång! smile

Jag har 4st fläktar till mitt slusteg, 2 som blåser ut samt 2 som blåser in!

Jag har kopplat plus till plus, minus till minus och en gul kabel till remoten. Men jag får det inte att fungera? sad och det där med relä har jag noll koll på hur man kopplar osv så kan man inte bara dra ihop plus med plus, minus med minus och den gula med remoten eller vart den nu ska kopplas in så det fungerar? (eftersom min koppling inte fungerar alls hmm)

Tacksam för hjälp!


//K

Bas För Ditt As!!!!!!
353 Inlägg
16 mars 2012
#31
Koppla + och - på något som stängs av samtidigt som du stänger av bilen, så stängs fläktarna av samtidigt, så kan du skippa remoten.

Eller var det steget du hade problem med? förstod inte riktigt frågan.
Senast redigerat av NeckBreaker (16 mars 2012)

Följ gärna mitt projekt! "Volvo S40N"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236594

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 mars 2012
#32
Om det är vanliga datorfläktar så ska du absolut INTE koppla gul till nånting! Har du otur nu så har du bränt fläkten. Den gula kabeln är för att ge signal om varvtal när fläkten kopplas in i en dator.

Men om du nu kopplar plus (röd) direkt till batteriet så kommer fläktarna vara igång hela tiden, inte så bra kanske. Sätt istället ett relät på remoten (till relät behöver du remotesignal in på stift 85, jord på stift 86, +12V på stift 87 och remote ut på stift 30) så styr du fläktarna med remoten. Dom drar för mycket ström för att köras direkt på remoten utan relä.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

104 Inlägg
16 mars 2012
#33
ChriZtoffer skrev:
Om det är vanliga datorfläktar så ska du absolut INTE koppla gul till nånting! Har du otur nu så har du bränt fläkten. Den gula kabeln är för att ge signal om varvtal när fläkten kopplas in i en dator.

Men om du nu kopplar plus (röd) direkt till batteriet så kommer fläktarna vara igång hela tiden, inte så bra kanske. Sätt istället ett relät på remoten (till relät behöver du remotesignal in på stift 85, jord på stift 86, +12V på stift 87 och remote ut på stift 30) så styr du fläktarna med remoten. Dom drar för mycket ström för att köras direkt på remoten utan relä.
Oj okej! :p då skippar jag den gula kabeln helt då smile

Jag ringde en kompis och frågade hur jag skulle koppla då sa han att jag skulle vira ihop båda svarta kablarna och koppla till stegets jord, och vira ihop den gula och röda och koppla till remoten. Men när jag gjorde det startade bara fläktarna och inte steget, plus att radion stängdes av efter ca 10sec.. Beror det på den gula kabeln att bara fäktarna gick igång och att stereon dog?

Får fixa mig ett relä helt enkelt! smile är det någon speciell typ av relä man ska ha?


//K


Sök