4146
Sök

Saab 9-3 - Byte av kamkedja

16 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#1
Såhär går det, när man skämtar i tid och otid om att ens "nya" bil garanterat kommer råka ut för diverse otrevligheter, som t.ex. oil sludge eller dylikt. Min första bil var en Mazda 626.. "Köp en japanare, de håller i en evighet".. jo, jag tackar jag, 3 månader tog det innan motorn la av big_smile

Anywho, idag hade jag det stora nöjet att lämna in min Saab 9-3 2.0t -01 på service för olje + filter-byte. Förra året vid den här tiden så gav jag henne en storservice. Med min tur får jag naturligtvis höra att de hör missljud från kamkedjan (jag har inte hört ett skvatt, men jag är helt grön på sånt där) och efter en beställd kontroll ser de att kedjespännaren är ute 19mm!

Nåväl, lägga ner 12-15 lax på att byta kamkedja känns verkligen inte aktuellt då jag helt enkelt inte har råd och bilen har ju bara gått usla 11200-mil! Försäkringen täcker det inte och saabs utökade motorgaranti gäller inte p.g.a. att någon supit till lite väl hårt i serviceboken.

Nu är frågan vad ni har för erfarenheter av detta? 19mm är trots allt ganska rejält men jag har ju inte reagerat på något missljud. Hur stora risker är det att ens köra bilen? Vad får jag för sköna merkostnader om jag kör skorven tills kedjan rasar helt? smile

Har jag förstått det rätt om materialet är såpass billigt som 1700-3000 men det är arbetet som är svindyrt? Isf borde jag ju kunna gå till någon avsevärt billigare verkstad utan att för den sakens skull tumma på kvalitén på själva ingreppet?

1 059 Inlägg
4 mars 2008
#2
går kedjan av så är det skrot i motorn,dvs inte billigt.
Själva jobbet är rätt omfattande då motor o framvagn måstes sänkas ner då man inte kommer åt på plats.
Så det är ett rätt omfattande jobb som tar x antal tim.Gör du inte jobbet på saab så sjunker ju bilens värde då det inte är lika mycket värt om det inte är gjort på autoriserad firma.Kollade  du inte i boken vid köp?
Detta är ju en klassisk saabsjuka på dom mod tyvärr.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

294 Inlägg
4 mars 2008
#3
skulle då aldrig låta en saab verkstad göra det, otroligt dyrt.

En auktiserad verkstad kan göra jobbet lika bra för typ säkert halva priset.

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
4 mars 2008
#4
12.000 totalt - 3.000 matrial= 9.000 arbete

Vet inte vad landkrabborna tar men ett mer kännt varv tar ca 1.000/timme dvs 9 timmar för att enbart byta kamkedjan med spännare? Låter mkt orimmligt i minna ögon. En Saab verkstad förväntas känna till motorn, veta hur alla markeringar osv skall stå och får in sådanna arbeten någon gång/månad? Jag skulle kunna tänka mig att det är gjort på någon timme, om ens det...

Jag har visserligen bara gjort sånnt på motorer i stativ, men inte tar det några 9 timmar i vart fall! Be om en offert, för det där låter förbaskat dyrt...
Lycka till!
//Johannes
Senast redigerat av TenZer (4 mars 2008)

Rock'n Roll

5 710 Inlägg
4 mars 2008
#5
>>Johannes....det är inte så "bara".
• Framvagnen måste ned med allt vad det innebär (främre rör, motorn skall hängas upp mm)
• För att få loss transkåpan måste sumpen ned eller toppen upp (man väljer sumpen ned) och innan det måste man lossa drivrem, svängningsdämpare oljepump mm mm.

Sedan skall allt ihop oxo.....det tar 9h.
Visst kan den erfarne göra det på kortare men tid tar det och det är det som kostar.

>>CloakedAlien, kör inte med bilen.....havererar det blir det ännu dyrare.
En utbytesmotor kostar 22 tusen (om du inte hittar en på skroten) och sedan skall den dit oxo= dyrt.
19mm är max vad spännaren kan gå ut = drev och kedjor är helt slut.


Lycka till!

MVH Jonas
..............

362 Inlägg
4 mars 2008
#6
Saab är ju kända för att vara väldigt dyra på service och reparationer.
Jag hade nog satsat på att köpa delarna och lämna in till en billigare verkstad, alternativt låta verkstaden sköta allting då de oftast har rabatt på delar.

Inget att ens fundera på om du ska göra det eller inte. Det första jag gör på en bil när jag köpt den är att byta kamrem/kedja. Känns som att det hade varit väldigt tråkigt om motorn skär pga att jag snålat in på en sådan sak som man dessutom vet kommer att slitas ut med tiden.

Däremot förstår jag inte riktigt resonemanget med att man måste lämna in till märkesverkstad? En annan verkstad kan göra jobbet lika bra om inte bättre. För mig visar det bara att man bryr sig så pass mycket så att man kollar upp lite om vart jobbet kan bli billigare mm.

Är verkstaden godkänd så är det inga problem. Vem som helst kan lämna in bilen till Saab, men den som verkligen har hjärta i bilen och vill ha råd att fixa grejor kollar upp om det går att få det billigare.


5 710 Inlägg
4 mars 2008
#7
>>zero2000, din egna marknadsföring får du sköta över PM, inte på forumet.
Raderar inläggen.

mvh Moderatorn

MVH Jonas
..............

16 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#8
Jag snackade precis med en annan verkstad här i stan, förvisso en märkesverkstad, men de hävdade att eftersom bilen bara gått 11200 mil så bör det rimligtvis vara okej att bara byta kedjan till en kostnad av 5 lax för material och arbete.

Jag tog upp det att jag hört att enbart byta kedja kan resultera i att den snabbt blir dålig igen, men eftersom bilen är såpass "ung" borde det inte vara några problem tyckte han.

Vad tror ni om det? Är det båg och dyra pengar för en nödlösning som kan ge baksmälla?

Jag har även några andra järn i elden för att försöka få det löst, runt 15 lax kan jag inte försvara för det här ingreppet direkt =/

16 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#9
Oh, och en till fundering. Jag kan för mitt liv inte lägga märke till något markant rassel från motorummet, jag TROR att jag vet vad det är för ljud men det är inget jag blivit nervös för eller märkt av varit annorlunda under de 2 år jag ägt bilskrället. Däremot höll jag på att göra ner mig en gång när ett löv låg för friskluftsintagen och orskade ett väldigt subtilt vinande ljud.

Nu har jag ju svart på vitt att det är 19mm, men bör man som lekmanna-tratt lägga märke till att det rasslar ovanligt mycket, även innifrån kupén?

4 299 Inlägg
4 mars 2008
#10
TenZer skrev:
12.000 totalt - 3.000 matrial= 9.000 arbete

Vet inte vad landkrabborna tar men ett mer kännt varv tar ca 1.000/timme dvs 9 timmar för att enbart byta kamkedjan med spännare? Låter mkt orimmligt i minna ögon. En Saab verkstad förväntas känna till motorn, veta hur alla markeringar osv skall stå och får in sådanna arbeten någon gång/månad? Jag skulle kunna tänka mig att det är gjort på någon timme, om ens det...

Jag har visserligen bara gjort sånnt på motorer i stativ, men inte tar det några 9 timmar i vart fall! Be om en offert, för det där låter förbaskat dyrt...
Lycka till!
//Johannes

Vilka motorer i skolan har kamkedja mer än örnvikens V6a??? Man byter inte kedja lika snabbt som en rem eftersom kedjan sitter "i" motorn. De vet nog du också egentligen.

Det kan säkert ta runt 9 timmar me tanke på att du gör mestadels av arbetet från höger hjulhus = Trångt.

CloakedAlien: Speedparts säljer satser me kamkedja, drev, glidskenor etc (inte kedjespännaren). De ligger på 1200 kr. Frakten låg på ungefär 150 spänn. Så köp den satsen och leta sen upp en verkstad som kan göra jobbet bra till en så liten peng som möjligt wink

Använder själv den satsen och de e till och med originaldelar smile Så de e ett hett tips wink

Lycka till!
/Jacob


5 710 Inlägg
4 mars 2008
#11
CloakedAlien skrev:
Nu har jag ju svart på vitt att det är 19mm, men bör man som lekmanna-tratt lägga märke till att det rasslar ovanligt mycket, även innifrån kupén?

Från cupén nej men om man lyften på huven så ja.
En SAAB har alltid ett svagt rassel (det är ju en kedja) men är den slut brukar det skrammla "som det gör". Hörs ibland jätte tydligt och ibland mindre. Har man hört det några gånger vet man hur det skall låta och hur det inte skall låta.
Man kan bekräfta sin misstanke med en mätning, och får en positivt eller negativt svar....

MVH Jonas
..............

16 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#12
För att vara lite mer specifik, är det någon som vet vad som skiljer exakt mellan minimum och fullt ingrepp?

Vad jag fattat det som är den rejäla snik-varianten att _enbart_ byta kamkedja, vilket troligtvis resulterar i att den nya kedjan blir sliten rätt snabbt. Ska man göra det ordentligt så byter man även drev/rullar?

Sedan finns det även en balanskedja med tillhörande drev och elände? (Som då antagligen inte behöver bytas eg. då min bil inte gått så överdrivet långt)

Ursäkta alla tusen frågor här, men jag vill gärna ha så bra övergripande koll som möjligt då det underlättar när jag yrar runt bland verkstäderna. Jag vill varken snika med bilen eller lägga ut mer än vad som är nödvändigt. All information uppskattas, helst så detaljerad som möjligt smile

Rallyhalle Tackar! Jag får väl skaffa ett gem, en gummisnodd och ett sugrör så kanske jag kan fixa det själv om inte annat wink

5 710 Inlägg
4 mars 2008
#13
CloakedAlien skrev:
Ska man göra det ordentligt så byter man även drev/rullar?

Ja. allt annat klassas som fusk.
CloakedAlien skrev:
Sedan finns det även en balanskedja med tillhörande drev och elände? (Som då antagligen inte behöver bytas eg. då min bil inte gått så överdrivet långt)

Sitter i samma region och slits ungefär lika fort......så har man dålig kamkedja har man förmodligen dålig balansaxelkedja oxo = man byter när man är där o river.

MVH Jonas
..............

2 164 Inlägg
4 mars 2008
#14
De går ju bara att rulla på en kedja och använda befintlig spännare.
Så länge inga drev är slitna är de ju ingen fara.
De är mitt tips annars så kolla med maptun.
Dom är duktiga på de där och kan ge dig råd om hur du ska göra.
Skicka ett pm så ska du få numret till dom.

MVH

F


227 Inlägg
4 mars 2008
#15
finns bilder på en motor som håller på o byggas ihop på min sida om du vill se! e en t7:a, e sådan som du har!

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
4 mars 2008
#16
Hur ser/hör jag lättast om min kedja mår bra?
Vet ej om min kedja är bytt men det är jag rätt säker på.
Hur långt brukar man komma på en kedja?


16 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
#17
*phew*. Verkar som det här kan lösa sig, via lite kontakter har jag lyckats få igenom ärendet hos Saab. Det har jag bilfirman jag köpte bilen hos, och deras serviceverkstad att tacka för! Det lite väl utdragna serviceintervallet i serviceboken kunde faktiskt förklaras med att bilen varit i bilhallen. Så gamla bettan får sig en genomkörare gratis och jag får snällt bjuda på en öl och allmän ödmjukhet! big_smile

Turligt nog har jag sen innan börjat trappa ner på 20-min tripperna till jobbet och hem varje dag och tagit cykeln istället. Fortsättningsvis har jag inte bara motionen och bensinkostnaden som en morot utan även vara livrädd för onödigt slitage på bilskrället, pengarna jag spar in kan jag lägga på att hålla henne i gott skick istället.

Jag hoppas nu att jag inte får några följdproblem, det är ju trots allt lite av ett varningstecken att kamkedjan bråkar redan nu. Bilen var inne på storservice förra året och arbetsbeskrivniningen säger inte mig så mycket, är det någon som vet om uppgradering av vevhusventilationen är något som de gör som standard då eller på en normal service? Eller bör serviceverkstaden som byter kamkedjan göra det nu?

Jag antar att de kommer att kunna se om jag är drabbad av "oil sludge"?

Är det klet där, är allt frid och fröjd om det städas ut + vevhusventilationen uppgraderas eller kan det vara irreversibelt slitage på turbon eller dylikt?

8 Inlägg
19 mars 2012
#18
var kan man köpa kamkedjan ??


Sothora <3
1 201 Inlägg
20 mars 2012
#19
Ang byta kedja o drev,, var de någon här som bytte kedjan på mopeden utan o sätta dit dreven samtidigt?? jajust de ja, inte de ne. Byter man inte drev så sliter dom beggade dreven ned kedjan till ungefär samma skit som den kedja som satt där smile

Bildemonterare samt egen verkstad. !


Sök