2683
Sök

Köpte bil av handlare fel uppstod på första turen

34 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
Köpte en 523 i BMW 2000. Motorlampan tändes på första turen, bilen går hackigt på låga varv. Vibrerar vid högre hastigheter. Borde ju kollat bättre vid provkörningen, men tyckte inte jag märkte något då.
Vad har jag för rättigheter? Häva köpet? Enligt säljaren har jag trafiksäkerhetsgaranti en månad.

1 171 Inlägg
25 mars 2012
Åberopa "runt hörnet"-garanti. Dom får försöka fixa problemet eller ta tillbaka bilen.

Annars åk till verkstaden och gör en förbesiktning, om den går dåligt så borde avgasvärdena vara för höga. Ta sedan med dig det protokollet till firman där du köpte bilen och säg att den inte skulle gå igenom en kontrollbesiktning. Det är i princip det enda man kan gå på när det gäller trafiksäkerhet/miljö-garanti. Är inte bilen miljömässigt ok så får den itne framföras på allmän väg, det borde bilfirman bry sig om (ifall bilen är laglig att köra med) om de vill fortsätta göra affärer.

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 mars 2012
Håller med. Visst kan man åberopa konsumentköplagen och att alla fel som uppstår inom 6 månader ska anses som ursprungliga och således vara på handlarens ansvar, men där tar ARN även hänsyn till bilens ålder och miltal. Dock kan det ju hjälpa att det hände så tidigt som efter första dagen när ARN ska fatta beslut i frågan. Å andra sidan kanske firman är av sådan typ att de inte bryr sig om huruvida de hamnar på Råd % Röns svarta lista. Det verkar nästan så om de skulle neka dig hjälp på garantin redan efter första dagen.

Men jag tycker också att du ska åka till en verkstad och få ett avgasprov. Motorlampan tänds när det blir fel i något relaterat till förbränningen, antingen tändning, insprutning eller avgasrening och i princip alla dessa fel leder till fel avgasvärden. Trafiksäkerhetsgarantin innebär att bilen ska klara en besiktning och det gör nog inte din bil i nuläget.

Forummoderator
18 038 Inlägg
25 mars 2012
Andromeda skrev:
Håller med. Visst kan man åberopa konsumentköplagen och att alla fel som uppstår inom 6 månader ska anses som ursprungliga och således vara på handlarens ansvar, men där tar ARN även hänsyn till bilens ålder och miltal. Dock kan det ju hjälpa att det hände så tidigt som efter första dagen när ARN ska fatta beslut i frågan. Å andra sidan kanske firman är av sådan typ att de inte bryr sig om huruvida de hamnar på Råd % Röns svarta lista. Det verkar nästan så om de skulle neka dig hjälp på garantin redan efter första dagen.

Men jag tycker också att du ska åka till en verkstad och få ett avgasprov. Motorlampan tänds när det blir fel i något relaterat till förbränningen, antingen tändning, insprutning eller avgasrening och i princip alla dessa fel leder till fel avgasvärden. Trafiksäkerhetsgarantin innebär att bilen ska klara en besiktning och det gör nog inte din bil i nuläget.

Så rätt så. Kräv reparation eller att firman köper tillbaka den vilket de har rätt att göra. Men som Andromeda säger: Är det en liten oseriös firma kan de strunta i att följa ARN om det går så långt och då blir det jobbigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök