3689
Sök

Missljud från högtalare

166 Inlägg
12 september 2005
Trådstartare
har ett par jbl 6 9or i hyllan på 740:n, och på en av dom så har gummi listen som sitter runt själva högtalar membranet eller vad det heter släppt lite, det syns alltså inte men när man spelar musiken så fladdrar den lite men det värsta är ju att det låter ju illa när den ligger och vibbrerar, har inte fattat vad det var riktigt men jag tror att det är som jag skrev. Svårt att fixa?

Går det att fixa? HUR?

Tror att den är lite lös eftersom den andra vibbrerar nada.
Senast redigerat av Robb (12 september 2005)

10 287 Inlägg
12 september 2005
Man kan hjälpligt limma upphängningar men problemet brukar vara att limfogen blir hård så att det spricker runt den nästa gång.
När man limmar tex membran till wastegates etc på bilar så brukar man använda Liqusole som  egentligen är avsett för att laga skosulor.
Finns på typ OK och bör funka.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

60 Inlägg
13 september 2005
Det är ingen idé att laga köp nytt bara.

Överladdad Golf Diesel...

692 Inlägg
13 september 2005
Om jag förstått rätt så har upphängningen torkat sönder?
beroende på hur noga du är så går det som ovan med limm, nagel lack har jag hört att man kan laga med.

Men för bästa ljud så köp nya

166 Inlägg
23 september 2005
Trådstartare
Skruvade bort den ikväll och tog en närmare titt, det har inte släppt något från baksidan utan det har bara släppt lite lite grann från fram sidan mellan membranet och gummi-upphängningen. Hade kanske vart enklare att laga om det hade släppt från baksidan, för gallret som sitter för är antagligen limmat.

Och högtalaren vi pratar om är en JBL T595:a Limited så det är ju inget skit som man bara vill kasta i första taget och köpa nya, dom kostar ju lite.

719 Inlägg
23 september 2005
har lyckats att dra håll med skruv mejseln när ja montera en bas limmade och det har hållit ihop. men ljudet kanske blir 1% sämre höringen skillnad (har 2 likadana)

live free, die young.

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
23 september 2005
Robb
gallret är inte klistrat

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

166 Inlägg
23 september 2005
Trådstartare
spunk_totte skrev:
Robb
gallret är inte klistrat

men hur fasen ska man få bort det då?

166 Inlägg
24 september 2005
Trådstartare
Då var jag klar med reperationen, använde en limpistol till att limma ihop det med, återstår att se hur bra det blev, kanske sätter dit den under natten någon gång och testar. Men det var inte undra på att det lät, det hade släppt mer än jag trodde.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload4/23-09-05_2154.jpg

*edit*
Nu har jag testat den också, och jag måste säga att den ljuder perfekt!, hör inte alls någon skillnad mellan den hela och den lagade.
Återstår att se hur länge det håller...
Senast redigerat av Robb (24 september 2005)

75 Inlägg
24 september 2005
hmm, den har kanske sett sina bättre dagar?

Har bytt namn till ''Robininfocus'' pga bilbyte..

191 Inlägg
30 september 2005
Ojdå, tänkte meddela att det brukar finnas upphängningar att köpa till dyrare element, men dom där såg inte ut att vara så aktuella på marknaden..
Tur att det löste sig med limpickan iaf wink
Hoppas bara det håller.. har själv testat och det har gått ett tag..

166 Inlägg
1 oktober 2005
Trådstartare
inte aktuellla? Säljs på www.brl.se Bilhögtalare>6 x 9 tum>JBL T595

"Det bästa och grymmaste du kan ha i högtalarväg i hatthyllan, den legendariska T595. Möjligheten finns att byta ut membranet i högtalaren om olyckan skulle vara framme." Citerat från BRL.se

Vet inte hur mycket av det som stämmer nu, men dom finns att köpa smile

191 Inlägg
9 oktober 2005
Så det är så där ett par T595 ser ut under allt galler och skit ?
Det var faktiskt mer än jag visste, dom såg väldigt sletna ut, finns ju 2 olika varianter av dom T595 som jag har uppfattat det, dom har ju funnits på marknaden i ett x (eventuellt ett till x) antal år.

Hewi
571 Inlägg
9 oktober 2005
Det såg inte ut som årets modell men vissa högtalare bleks fort , om dom är nya så borde du ha garanti?

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

Sök