3880
Sök

Volvo 740 bekymmer!

536 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
Hej!

Har en 740 -89a som verkligen leker med döden...

Symptom:

Efter en liten turn i en rundell med full gas i 2an så dog bilen för mig och gick igång efter en minut. Det var bara som att kraften försvann, kan liknas vid soppatorsk (hade mer än halv tank), full gas men varvtalet bara sjönk o sen dog skiten. Detta hände för ca 1 månad sedan.

Nu på senare har den blivit svårstartad, pluddrar kring 2-3000 varv, precis som om den inte tänder eller får soppa.. Låter man motorn gå som är det precis som att den stundtals inte går på alla 4a, och den stryper sig själv och dör om man låter den stå igång. På tomgång är den jävligt ryckig från o till och vid gaspådrag kan den bara pluddra och rycka så man nästan vill använda njurbälte! Bilen går även marginellt bättre på tomgång om man använder startgas på insugspackningen, så borde inte vara det som är bekymret!

Vad som är bytt:

-Tändstift
-Rotor
-Fördelarlock
-Tändspole
-Bensinpump under bilen inkl filter
-Tändmodul

Har fått förslag på om det kan va givaren till svänghjulet.. Så ska kika på det imorgon, någon som har några förslag?

Det komiska i det hela är att första gången bilen dog, så hade jag för ett par minuter sedan tänkt att "Detta är första 740in som hållt för mig, ska behålla den som daily driver när 940in är ihop) Så ni kan ana hur jävla dum jag känner mig! tongue

Tack på förhand!

189 Inlägg
26 mars 2012
Lmm lamda, kan va svänghjulsgivaren, kan man nt läsa felkoder på en 89?

536 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
XXtreme skrev:
Lmm lamda, kan va svänghjulsgivaren, kan man nt läsa felkoder på en 89?

Glömde skriva det, LMM är det inte, för den går ännu värre o hoppar nästan av motorkuddarna när man drar kontakten till den;) Lambda har jag funderat på också. Om det gör nån skillnad så läcker även avgassystemet, hur som helst hjälper det inte till iaf! tongue

189 Inlägg
26 mars 2012
Kan man nt läsa felkoder?

536 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
XXtreme skrev:
Kan man nt läsa felkoder?

Ingen aning ärligt talat, borde ju gå ^_^

189 Inlägg
26 mars 2012
Prova däää!wink