har halv försäkring. De är så att bilen står på min fader men det är jag som har brukat den och betalat den. Och vi ringde och pratade med försäkringsbolaget innan vi tecknade försäkringen hos dom, att de var okej att man gjorde så. vilket inte skulle vara något problem enligt dom. Jag skrev ett kvitto med killen jag köpte bilen av som bevis på att bilen var ny köpt om man skulle bli stoppad av polisen eftersom de tar några dagar innan papprena på bilen kommer in till vägverket. Detta räckte tydligen för försäkringsbolaget för att säga att så kan man inte göra så vi tänker inte betala ut någon ersättning för bilen. Det går bara att göra så om de är ens fru/sambo men inte om de är äns barn.
har halv försäkring. De är så att bilen står på min fader men det är jag som har brukat den och betalat den. Och vi ringde och pratade med försäkringsbolaget innan vi tecknade försäkringen hos dom, att de var okej att man gjorde så. vilket inte skulle vara något problem enligt dom. Jag skrev ett kvitto med killen jag köpte bilen av som bevis på att bilen var ny köpt om man skulle bli stoppad av polisen eftersom de tar några dagar innan papprena på bilen kommer in till vägverket. Detta räckte tydligen för försäkringsbolaget för att säga att så kan man inte göra så vi tänker inte betala ut någon ersättning för bilen. Det går bara att göra så om de är ens fru/sambo men inte om de är äns barn.
Skrivet kvitto gäller ju enligt svensk lag, även om du inte haft ett kvitto så hade en muntlig deal gällt lika mkt enligt lag. Killen som sålde bilen måste juy kunna intyga till ditt f-bolag att du köpt den & på å d platsen/tidpunkten ?
Eftersom bilen är skriven och försäkrad på din far medan du brukat och har det ekonomiska intresset i bilen anses det handla om en skenförsäkring för att få ner kostnaderna, antagligen därför som de inte vill ersätta. Alla bolag kan dra detta till sin spets om de vill, men det stora frågan är varför dom vid telefonsamtalet hävdat att det är okej att göra så? Eller det handlar om ett missförstånd er emellan!??
Eftersom bilen är skriven och försäkrad på din far medan du brukat och har det ekonomiska intresset i bilen anses det handla om en skenförsäkring för att få ner kostnaderna, antagligen därför som de inte vill ersätta. Alla bolag kan dra detta till sin spets om de vill, men det stora frågan är varför dom vid telefonsamtalet hävdat att det är okej att göra så? Eller det handlar om ett missförstånd er emellan!??
Beroende på bolag så kan det vara okej om man bor i samma hushåll, men. Måste räkna med att självrisken höjs vid skada och beroende på vad som hänt så finns risken för utebliven ersättning
Jag har 2 teorier på detta.
Den ena är att vissa "förskingringsbolag" kör detta lite halv-officiellt eftersom att det gör att dem får fler kunder, tänk alla ungdomar som inte haft möjlighet att ens försäkra en bil om de fått betala en galen ungdomspremie. Hellre lite mindre pengar än inga alls eller hur?
Den andra teorin(som säkert gäller vissa bolag) är att dem kör en "fuling" och ljuger kunden rakt upp i ansiktet bara för att få dem att teckna en försäkring i deras bolag. Kunden betalar in försäkring som vanlig men sedan har ju bolaget en anledning till att helt enkelt slippa undan.
Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Jag bor fortfarande hemma hos mina föräldrar och min pappa har använt bilen några gånger också. Ja de är intressant varför dom gjorde som dom gjort men ska överklaga och fortsätta att kriga med dom. Varför ska man annars teckna en försäkring om man inte får ut något på den när de väl händer något...
Det är ju inte första gången man läser liknande trådar och inlägg där en ungdom betalar en bil och sedan står pappa eller mamma som ägare..... Solklart fall av skenförsäkring och inga pengar kommer att betalas ut
Citat från Folksams försäkringsvillkor: "3. Försäkringen avser endast ditt eget lagliga ekonomiska intresse som försäkringstagare och ägare till den försäkrade egendomen. Skulle det visa sig att det är någon annan än du som äger bilen gäller inte egendomsskyddet och någon ersättning kan inte betalas vid inträffad skada. Ovanstående gäller dock inte om denne är din make/registrerad partner eller sambo, förutsatt att ni är folkbokförda och bosatta på samma adress"
ja med de ju de att vi ringde och kollade med folksam om detta var okej innan vi tecknade försäkringen... vilket dom svarade på att de var inget problem. sedan är både jag och min far bokförda på samma adress så jag förstår inte varför de inte går?
ja med de ju de att vi ringde och kollade med folksam om detta var okej innan vi tecknade försäkringen... vilket dom svarade på att de var inget problem. sedan är både jag och min far bokförda på samma adress så jag förstår inte varför de inte går?
för att DU nyttjar bilen o att ni även sade det när ni ringde.. men har du lite tur.. så spelades samtalet med f-bolaget in, var ju inte många dagar sedan eller hur ? bara att be om att de återspelar samtalet.