3339
Sök

Firma som pressar vajrar och vajerhöljen?

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
Jag har ett spakställ ifrån en Volvo 850/S70/V70 som ni ser på bilderna, man ser även hur själva vajeranslutningen ser ut eftersom att jag provade att slakta den ena för att se hur den var konstruerad:
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-883a1536852d21434970405d52684107.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-2fee177d1c67a4479532455a27ffe1e4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-901b5374b9aeebad798436e30570fe52.jpg

Hålet i aluminiumen i spakstället är 24mm och vajern i sig är 3mm.

Det jag behöver är till att börja med två st 3200mm långa vajerhöljen (plastomspunna stålslangar med teflonbeläggning på insidan). På ena änden av dessa "slangar" vill jag ha ditpressat likvärdiga kopplingar som den som jag precis har kapat sönder (på bilden). Sedan är tanken att jag ska montera dit mitt spakställ på bilen och stripsa fast vajerhöljena under bilen. Sedan har jag tänkt mig att måtta till mig mer exakt hur långa "slangarna" ska vara, kapa av dom samt skicka in dom så jag får likadana kopplingar påpressade i andra änden. Sedan så måste jag naturligtvis göra lika dant med själva vajrarna. Skaffa två vajrar som är typ 3500mm långa med en plastkullänk i ena änden. Montera vajrarna i höljena, trycka dit ändarna på kullänkarna i spakstället, se till att detta står exakt i mittläge och sen klippa av vajrarna i rätt längd så jag sen kan ta med alltihop med vajrar och höljen och få det sista pressat också så jag får plastkullänkar i båda ändarna. Gärna också med en bälg/damask i den änden som är under bilen så att det inte kommer in vatten och smuts också.

Frågan är bara var finns det en firma som kan pressa sådana?

Tänkte höra med Figeholms marina i Oskarshamn i morgon men om de inte har möjligheten att pressa just den storleken jag behöver så vill jag gärna ha flera tips.

Tacksam för svar!

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
Ingen som har insyn i Volvo PV:s verksamhet och vet vilken av underleverantör som förser fabriken med wire?

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
Vad tråkigt monolog är sad

Kongsberg Automotive i Mullsjö, kan det vara dom som tillverkar dessa åt Volvo?

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Eftersom att ingen verkar veta något så får jag väl använda tråden som "anteckningsblock" för att skriva ner vad jag själv har kommit fram till då.

Kan ju finnas någon som vill veta exakt samma sak om 4 år och råkar hitta den här tråden dessutom.

Kongsberg Automotive i Mullsjö tillverkar bara linkaget till automatväxlade bilar (både Saab och Volvo). Linkaget till manuellt växlade bilar gjordes i en numera nerlagd fabrik i Tyskland. Jag fick däremot tipset att Jönköpings bildemontering (JB) som ligger intill 40:an mellan Jönköping och Tenhult hade tagit över en hel del av gamla utgångna artiklar samt även en del tillverkningsutrustning som inte längre används. Så det är det hetaste spåret just nu. Artikelnummret på Volvolinkaget (som är för kort för mig) är: 9176272.

6 Inlägg
9 mars 2012
Hej Erik!

WR Controls i Timmele gör bl.a handbromskablar (har gjort en prototyp till Borgward Isabella) och gör gasreglage till båtar!

http://www.wrcontrols.eu/sv/kontakt/

Så det är den rätta leverantören till dig!

Hälsn. Lars K

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
Tack Lasse, fick faktiskt samma tips från ett annat ställe ungefär samtidigt men nu fick jag även länken.

Fick även tips om att kika på http://carlstahl.se/kataloger/ och sedan katalogen som heter "TechnoCables".

1 067 Inlägg
9 mars 2012
3mm kabel är standard på MC/Moped och en moped/mc verkstad har nog sådant på löpmeter..   Annars kan du beställa 10m boxar och 15 meter höjlen via valfri Jofrab återförsäljare..     

Sedan är det bara att fundera ut hur du ska fästa sake på den..

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
Jo en sådan butik vet jag finns i min hemstad och även att de har både vajer och hölje på lager. Handlade just detta av dom till ett litet gocartprojekt jag byggde för 8 - 9 år sen.
Problemet den här gången är det som ska sitta i ändarna på vajer och hölje nu när det ska anpassas för befintliga "produkter" som jag har plockat på skrotarna och monterat i VW-bussen.

Men tack i alla fall!

1 067 Inlägg
9 mars 2012
Går att löda..

gammalt tillbaka hade man ju lödnipplar och så körde man löpmeter..

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
Jag överväger faktiskt i att skita i "klumpen" och istället fixa en bricka på vardera sida om hålet som är 24mm i diameter och med en något större kant på. Och sen får ju kanten vara hälften så hög som godset i spakstället så att det blir lika tjockt som den när man sätter en bricka på vardera sida.

Sen blir det ju istället ett 10mm hål i mitten av brickorna. Brickorna hålls ju sen på plats med en sån som man pressar på änden av vajerhöljet så att denna är gängad i änden.

Hälften av er fattade säkert inte ett skit nu men jag lovar att ta bilder sen så kommer ni att förstå.

Sök