3487
Sök

AFR Lågt Laddtryck + Alkohol Injektion

27 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
#1
Jag kör en Peugeot 406 V6 med Turbo monterad bak.
Fick hem bredbandslambdan idag och drog några repor.
På 1:an till 3:an verkade allt okej, AFR låg mellan 12-13+.
På 4:an och 5:an såg det okej ut också förutom på höga RPM snudda 14.

Tomgång och glidande i samma hastighet var som förväntat runt -14-15+ AFR.

Jag undrar om det är någon fara att AFR når upp imot 14 om man kör lågt laddtryck?
Jag laddar 0,55 Bar med Vatten/Alkohol injektion. Har inte modifierat spridare/ecu.

Förövrigt är det ett LC-1 DB gauge kit Blå. Valde detta för att det kommer förprogramerad extra analog utgång som efterliknar en vanlig lambdasonds signal.
Kan också säga att försöka ersätta en 13 år gammal lambdasond är inte direkt trevligt.
Den gick inte att rubba, men efter någon timma, mycket 5-56 och svordomar så gick det.
Senast redigerat av TorBje (13 december 2011)


379 Inlägg
16 december 2011
#2
Byt till ca 35% större spridare och kör E85 så kan du lugnt köra på 14 på högre varv. På bensin är det inte att rekomendera Även vid så lågt ladd. vatten insprutningen kan du kasta om du byter spridare, kör E85 och den går soppas bra med orginalsystemet.

27 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
#3
Webrex skrev:
Byt till ca 35% större spridare och kör E85 så kan du lugnt köra på 14 på högre varv. På bensin är det inte att rekomendera Även vid så lågt ladd. vatten insprutningen kan du kasta om du byter spridare, kör E85 och den går soppas bra med orginalsystemet.

sweet, det ja gillar med vatten/etanol insprutningen är att insuget är iskallt efter man kört hårt. Och då tändningen borde backas igentligen men lirar p.g.a. det?
Men om det är safe o köra med E85 utan det så är det ju rätt bekvämt att inte behöva kolla om det finns vätska i behållaren hela tiden.

Har experimentrat lite med Lufttemp sensorn idag. Efter turbokonverteringen bytte jag denna mot en resistor då jag aldrig monetarde den före insuget.
T.ex. en resistor på 9kOhm gav ovanstående AFRs. Men jag satte idag tillbaka org sensors o lät det mäta motorrums tempen. Då gick den lean direkt. Kunde inte ladda 0.1 innan AFR gick upp till 15.

Så ja satte ditt en resistor på 18kOhm och ligger mycket bättre nu. AFR peakar 13.1 max nu på 3:ans växel 6500+ RPM.

AFR ligger väl fortfarande lite lean för laddtryck. Tändningen kanske också påverkas negativt när ECUn tror lufttempen är t.ex. -40 . smile

Såg att du säljer o mappar MS/Vems, vad kostar t.ex. Vems PnP , såg att en sida säljer det till min bil?
Senast redigerat av TorBje (16 december 2011)


27 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
#4
tänkte på en annan sak. Flertal som bygger budget turbo kör tryckvakt och spridare.
Eftersom jag har DevilsOwn Water Injection som endast går på laddtryck och är också progressive med laddtryck,
aka har duty cycle beroende på laddtryck.

Varför inte sätta en spridare i insuget och styra den med DevilsOwn controllern?
Det kanske inte blir perfekt då den inte går på RPM, men man borde lätt kunna nå mer safe AFR.

Nya spridare kollade jag upp, skulle kosta runt 3k+ nytt. En extra spridare skulle ju kunna funka med eller? smile
T.ex. borde vara enkelt att ta bränsle från "Schrader Valve" på fuel railen.

En annan sak, en progresiv BTR kanske räcker atm, då AFR inte ligger långt ifrån vad jag vill ha?
Dock tror jag inte orginal pumpen levererar mycket mer än 3 bar tryck.
Senast redigerat av TorBje (17 december 2011)


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
18 december 2011
#5
varför hålla på gorma med org system o tilläggss sprut? man kan få fina eftermarknads system att lira med original el i bilarna idag utan bekymmer och trubbel, så att t.ex färddator osv fortsätter fungera som den ska...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

27 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#6
Wikstromm skrev:
varför hålla på gorma med org system o tilläggss sprut? man kan få fina eftermarknads system att lira med original el i bilarna idag utan bekymmer och trubbel, så att t.ex färddator osv fortsätter fungera som den ska...

Jo självklart. Jag är inte emot det, men just nu har jag inte massa pengar att lägga på det. Medans en extra spridare inte kostar mycket alls. Vems eller MS blir det nog om jag ska köpa eftermarknads.


7 274 Inlägg
18 december 2011
#7
Jag har några gamla saabspridare liggandes utan o-ringar så om du vill komma och hämta dom så säg bara till wink


27 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#8
Kollat lite mer på Vems, verkar ju rätt nice. Har ju redan bredbanslambda och det verkar ju rätt PnP och lätt att tuna. Har vems boost-port eller måste man fixa ny MAP-sensor?

Edit: Såg att det gick att beställa med inbyggd mapsensor.

Från dp-engineering.nl finns en Vems PnP till min motor. Det verkar som bredbandslambda sonden bara är o koppla direkt, dra en boost/vakuum slang och byta ut den gamla ECUn. Men priset verkade lite högt, de vill ha närmare 10k för det.
Finns det att få tag på betydligt billigare? PnP kopplingen antar jag ser lika dan ut som för vissa BMWs då orginal ECUn är en Bosch Motronic.
Får tydligen också med en "base" map.
Senast redigerat av TorBje (19 december 2011)


379 Inlägg
22 december 2011
#9
Vill du köra hardcore budget kan jag fixa Vemsbox med alt du behöver för ca 5.000kr, med inbyggd Mapsensor på 300kpa. Detta är en standardbox med alla de funktioner som PnP boxarna har. Prisskilnaden ligger i att du själv får koppla in den. Men du verkar ha tiden och lusten! då är de ett grymt bra alternativ.

det följer med Kontakter till boxen med stift så det är bara att klippa av orginal och stifta på.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
29 december 2011
#10
300kpa mapsensor är ju helt värdelöst att få med? iom du har så liten mapsensor får du inget andrahands värde på boxen... då 99% börjar närma sig över 2bars övertryck idag på, bmw, japsare, volvo motorer osv idag så jag anser att minimum sensor idag är på 400kpa dvs 3bar övertryck, iom att 0kpa är ju vacuum men de har du förmodligen koll på redan...
10k för ett PnP vems inkl sond och allt är tycker jag ett bra pris, för då vet du att allt fungerar till största del när du väl har pluggat in det

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

27 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
#11
Webrex skrev:
Byt till ca 35% större spridare och kör E85 så kan du lugnt köra på 14 på högre varv. På bensin är det inte att rekomendera Även vid så lågt ladd. vatten insprutningen kan du kasta om du byter spridare, kör E85 och den går soppas bra med orginalsystemet.

Kollat lite på spridare nu, och dessa är vad som sitter i nu orginal: Bosch 0-280-155-613
Flödar 176 cc/min enligt vad  jag hitta genom Google.
Så om jag köper dessa: http://kmdtuning.com/index.php?_a=viewP … uctId=1631
Som flödar 250cc/min, detta är lite över 40% större, men det borde fungera bra?

Har läst att lite för fet blandning är ingen nackdel när man kör E85 och turbo.

Jag vet att nytt sprut antagligen skulle vara det smartaste, men om orginal sprutet fungerar såpass bra nu som det gör med stabilt AFR varför krångla? Hört att man kan få mer problem med andra saker i bilen när man byter ECU som ABS osv.

Byta spridare och köra E85 verkar vara billigaste och enklare alternativet, några mer fördelar nackdelar med detta alternativet?
Om det blir ny styrbox lutar det nog mot Vems, jag har aldrig haft problem med elektronik och är ganska van när det gäller mycket kablar osv. (Haft lite elektronik projekt på Universitetet.) Men just i en bil är jag mer ovan.

Edit: Hörde mig för också vad soppapumpen klarade av, enligt DP-Engineering så ska den palla runt 270 hp, men E85 kräver ju cirka 40% mer soppa, så kanske behöver byta den också isåfall?
Senast redigerat av TorBje (9 januari 2012)


1 365 Inlägg
9 januari 2012
#12
Du kan köra fett med E85 utan problem.. E85 ligger dock på 9,8 i AFR och inte 14,7 så ge fan i att köra 14 AFR som skulle bli jävligt leant.

Koppla in en BTR och kolla så att bränslepumpen håller måttet. isåfall skulle inte jag byta ECU:n och krångla om det funkar bra med att byta spridare och mapp. (ev mapsensor om du ska ladda på) Det finns generellt sett inga problem med att köra E85 i någon bil efter 70 talet. Att det skulle fräta på aluminium är inte heller bevisat.

E85 har dessutom hög oktan och är mindre benäget till att knacka. Men det kan också vara lite lömskt om man överskattar sin förmåga att mappa och skjuter på för mycket tändning. Då kan det vara tack och godnatt utan varningar.


TorBje skrev:
Webrex skrev:
Byt till ca 35% större spridare och kör E85 så kan du lugnt köra på 14 på högre varv. På bensin är det inte att rekomendera Även vid så lågt ladd. vatten insprutningen kan du kasta om du byter spridare, kör E85 och den går soppas bra med orginalsystemet.

Kollat lite på spridare nu, och dessa är vad som sitter i nu orginal: Bosch 0-280-155-613
Flödar 176 cc/min enligt vad  jag hitta genom Google.
Så om jag köper dessa: http://kmdtuning.com/index.php?_a=viewP … uctId=1631
Som flödar 250cc/min, detta är lite över 40% större, men det borde fungera bra?

Har läst att lite för fet blandning är ingen nackdel när man kör E85 och turbo.

Jag vet att nytt sprut antagligen skulle vara det smartaste, men om orginal sprutet fungerar såpass bra nu som det gör med stabilt AFR varför krångla? Hört att man kan få mer problem med andra saker i bilen när man byter ECU som ABS osv.

Byta spridare och köra E85 verkar vara billigaste och enklare alternativet, några mer fördelar nackdelar med detta alternativet?
Om det blir ny styrbox lutar det nog mot Vems, jag har aldrig haft problem med elektronik och är ganska van när det gäller mycket kablar osv. (Haft lite elektronik projekt på Universitetet.) Men just i en bil är jag mer ovan.

Edit: Hörde mig för också vad soppapumpen klarade av, enligt DP-Engineering så ska den palla runt 270 hp, men E85 kräver ju cirka 40% mer soppa, så kanske behöver byta den också isåfall?


27 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
#13
Det där med AFR, bredbandslambdan är inställd på bensin. Tror inte jag ska går ner till 9,8 då? För den mäter ju Syret only (lambda)? Det är bara någon konstant där som behöver ändras. Såg också att folk som körde med sond och kontroller inställd för besin låg någonstanns runt 11+ AFR på E85.


1 365 Inlägg
10 januari 2012
#14
Om du har en LC-1 som mig så kan du ställa om till E85 via det seriella interfacet. Men det där väljer du själv. 9,8 är dock korrekt AFR för etanol.. Det är därför man bör prata lambda istället för AFR eftersom lambda 1.0 är 14,7 för bensin och 9,8 för E85. Det är lätt att det kan bli missförstånd annars, särskilt om du behöver hjälp senare för att mappa bilen och du snackar bensin AFR när du kör E85.

11+ Bensin AFR är på tok för rikt. jag skulle köra mellan 0,84 eller 0,87 lambda på höga varv dvs 14,7*0,84= 12,3 eller 9,8*0,84=8,2

Du ser redan här i exemplet att det kan bli helt jävla galet att snacka bensin AFR när man kör E85. Det finns många trådar på nätet där de faktiskt kör 11+ i AFR på E85, dvs sjukt jävla leant för att nå max effekt på sin bil. generellt sett så ger bilen mer effekt ju mer "leant" du kör, men det medför också en högre risk.

Men visst kan du köra på 11+ i bensin AFR med E85 om du vill, det skyddar motorn, sänker din HP, sponsrar bensinstationen och ogillas av dina katalysatorer.

TorBje skrev:
Det där med AFR, bredbandslambdan är inställd på bensin. Tror inte jag ska går ner till 9,8 då? För den mäter ju Syret only (lambda)? Det är bara någon konstant där som behöver ändras. Såg också att folk som körde med sond och kontroller inställd för besin låg någonstanns runt 11+ AFR på E85.


Pro Tuner @ PBZ.se
116 Inlägg
14 januari 2012
#15
Vems kan ju verka rätt nice... så länge man saknar erfarenhet av det breda utbudet av andra styrsystem som finns smile

Mc Donald's är också kanske gott... tills man provat Max, eller min hemlagade för den delen wink

Om din Peugeotmotor är orörd med "sugmotorkomp." så ska du vara mer försiktig med AFR än så som det ser ut idag.

Kikar du på styrsystem så kolla på Haltech. Här har du deras Youtubekanal: http://www.youtube.com/user/haltechecu

Jag har mappat de flesta vanligt förekommande styrsystemen på marknaden i snart tio år och Haltech är bäst för priset, alla kategorier.

Hör av dig om du har några funderingar.

Mvh
Arash


27 Inlägg
30 mars 2012
Trådstartare
#16
Haltech verkar väldigt nice för "nybörjare". Kollade lite på priser. Finns det någon anledning att välja Haltech Sprint 500 över Haltech E6X (billigare) ?
Peugeon kör som jag förstår 2 spridare per kanal och förutom ECUn + Kablar behövs väl inget mer?
Installationen skulle jag nog klara av själv, men om nån sitter på kopplingsschema till just min bil skulle det vara trevligt.



Sök