3542
Sök

Välja baslåda!

603 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
Tjeenare!
Håller på med projekt ljud till nya bilen, en Peugeot 206.

Den största funderingen jag går och lurar på här nu är vad för baslåda jag ska välja.

Någon som kan området som kan hjälpa mig reda ut det hela lite och förklara varför man ska välja vad mm.

...10"!? 12"!? Portad!? Sluten!? mm...

Hur väljer man?

Ciao

In hoc signo vinces

Svindåre
1 433 Inlägg
21 februari 2007
jag skulle välja en portad låda med 2 10" basar, för det kan man spela det mesta med och det låter bra... men det beror ju helt på vilka basar man har, vissa 12" kan ju låta mycket bättre än 10" i "Snärtig" musik.

har du funderat på nått speciellt märke eller nått?
Senast redigerat av ErskPersk (21 februari 2007)

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!

603 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
Ne jag har hittills nästan varit inställd på 12-tummare men det kanske inte är så att det är bättre än 10:or då eller!? vad beror det på?

Och vad är det som gör att du säger en portad låda!?

In hoc signo vinces

Svindåre
1 433 Inlägg
21 februari 2007
Med en baslåda med port hjälper porten till att höja ljudstyrkan i de lägre frekvenserna. det blir mer djupbas alltså. en 10" tycker jag är lagom storlek, för dom kan man spela djupbas och snärtbas bra med, åsså om man portar lådan så blir det ju mer djupbas än med en sluten.

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen

603 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
OKej men... om man har en sådan låda. Portad med 12:or i, vad blir skillnaden då med en portad med 10:or i! ?

In hoc signo vinces

Svindåre
1 433 Inlägg
21 februari 2007
det blir ju "snärtigare" bas, det är väl skilnaden.

15 Inlägg
21 februari 2007
Det går åt mer effekt att få 12tumskonen att hoppa fram och tillbaka. Ofta har en 10 tum och en tolvtum av samma märke precis likadan samma spole och kollar man verkningsgraden så låter den mindre högtalaren mer. Att konen är mindre gör att den orkar röra sig lite längre fram och tillbaka i stället och flyttar då lite mer luft än den större högtalaren. Kanske lite som att en bilmotor accar bättre på tvåan än på femman.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
21 februari 2007
Du skulle ju alltid kunna köpa bara basarna.. Och bygga lådan själv.. det blir ju billigare om du inte redan hittat något märke där lådan är me billigt?smile  2 st 10" räcker mycket bra i en sådan bil du har:) men 12" basar ger mer djup bas väl?
Lycka till me ljudet nu:)

603 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
Jag tror jag har förstått. Men vad innebär det alltså i praktiken när man pratar om"snärtigare" bas då!? Olika typer av musik eller!?

"Techno = snärtig bas och Hip Hop = Djup bas" ! ? ! ?

In hoc signo vinces

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
21 februari 2007
Casanovan skrev:
Jag tror jag har förstått. Men vad innebär det alltså i praktiken när man pratar om"snärtigare" bas då!? Olika typer av musik eller!?

"Techno = snärtig bas och Hip Hop = Djup bas" ! ? ! ?

Snärtig musik kan vara hårdrock.. det är mycket snabba basar..
Och hiphop och techno kan det vara utdraget bas i..
förstår du?
Snärtig = Snabba bas "duttar"
Djupbas = Seg bas.. mycket djup bas.. utdragen bas..

603 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
Okej jag fattar! Men det har med vad för musik man spelar alltså!? och hur vet man vilket man ska satsa på då!? Jag lyssnar på mesta dels techno ...om nu det är till nån hjälp smile

In hoc signo vinces

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
21 februari 2007
Casanovan skrev:
Okej jag fattar! Men det har med vad för musik man spelar alltså!? och hur vet man vilket man ska satsa på då!? Jag lyssnar på mesta dels techno ...om nu det är till nån hjälp smile

Jadu.. det berr helt på va du har för pengar.. och musiksmak.. och så beror det ju inte helt på va du lyssnar på för musik.. det beror oxå på va det är för bil och en massa annat skit:P
Men du skulle ju kanske kunna åka till en brlbutik och höra me dem.. de kan säga hur du ska göra och va som behövs för att du ska få det bästa ljudet.. och så nu har de vinterrea.. så det är grymt billigt där nu..

Sök