2975
Sök

"dubbla" baklampor på 945

161 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
på volvo 945 bakljusen är där ju 2 röda lampor på varje bakljus det överst är tänkt till dimbakljus antar jag:P men hur e de man kopplar så att man får varsel ljus både uppe och nere på varje sida? Dvs 4 baklampor.

if everything is under control you´re not going fast enough

https://www1.garaget.org/gallery/images/120/119140/119140-4cf92ff6609b6168556814750fd963f3.jpg
Fast tänk istället:
Blinkers = Position
Back = Dim

Svårare än så är det inte, fast du behöver nog också byta till en svagare lampa också smile
Senast redigerat av RightFront (3 april 2012)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Forummoderator
18 127 Inlägg
3 april 2012
Som Rightfront sa: Du behöver en svagare lampa i dimljusen bak. Enklast är att byta till det och sedan trycka in "dimljus bak" knappen för gott.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

161 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
köpte lampor igår som är likadana som i bakljuset . och min  dimbakljus knapp är tsm med dimljus fram också tongue

Forummoderator
18 127 Inlägg
3 april 2012
kiimzzaan skrev:
köpte lampor igår som är likadana som i bakljuset . och min  dimbakljus knapp är tsm med dimljus fram också tongue

Aha! Har legat av mig lite på Volvos... Bygla pluspolen på bakljusen med densamma på dimbakljusen. Ljusbilden kommer som du säkert redan sett då att bli annorlunda mot dina vanliga bakljus med en liten skuggad kant i reflektorn.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

161 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
Bygla pluspolen på bakljusen med densamma på dimbakljusen. Ljusbilden kommer som du säkert redan sett då att bli annorlunda mot dina vanliga bakljus med en liten skuggad kant i reflektorn.?
kan du ta om de för nån som nt fattar rent för mycket av de tongue

Forummoderator
18 127 Inlägg
3 april 2012
kiimzzaan skrev:
Bygla pluspolen på bakljusen med densamma på dimbakljusen. Ljusbilden kommer som du säkert redan sett då att bli annorlunda mot dina vanliga bakljus med en liten skuggad kant i reflektorn.?

kan du ta om de för nån som nt fattar rent för mycket av de tongue

Självklart. Pluspolen på glödlampan är den lilla plupp som sitter i mitten längst bak på lampan. Den vilar mot en liten tryckbelastad fjäder som är sammanhängande med en kabel. Gäller även för Dimljus. Dessa två kablar behöver kontakt emellan sig. Då får bägge lampor kräm när ljuset är påslaget. Med fördel använder man något som kallas för "Strömtjuv" i detta fall. Googla det.

http://www.google.se/imgres?hl=sv&s … 9,r:5,s:12

Hoppas den är självförklarande angående funktion?

Sök