3165
Sök

Volvo 940 ltt -96 stannar och beter sig konstigt

53 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
#1
Hejsan

Har något fel på min 940 ltt -96. Den har dött några gånger när jag kört, från perfekt fungerande till stendöd. Den har gått att starta igen när man stannat, ibland har den hoppat igång innan den stannat. Det har även hänt att gasen häktat sig och legat mellan 2000-3000 varv(med kopplingen nertryckt). Den är även lite orolig på tomgång ibland och det brukar ta ett par sekunder att starta den. Det har hänt att gasen hackat lite på lägre varv när man kört.

motor-lampan(lambda-symbolen) lyser och jag har fått ut en felkod på volvoverkstad som innebar att det kunde vara bränslepumpsrelä(tror jag) eller luftmassemätare. Felkoden angav fel på signal från luftmassemätare men den felkoden kunde tydligen även utlösas av reläglapp. Angående att gasen häktar sig så tror jag inte det beror på något mekaniskt i gasspjäll eller vajer, det funkar perfekt när jag känner på det. Den är trimmad med bränslechip(vikingchip ecomax) och laddtryck på 1 bar.

/Peter

53 Inlägg
1 april 2012
Trådstartare
#2
Nu har jag testat med en annan begagnad luftmassemätare. Då gick den bra utan att tomgången var dålig eller vandrade iväg, men andra gången jag körde den så kom felet tillbaka igen. Det är inte riktigt lika illa som med förra lmm:en men det är inte bra. Kanske är fel på den nya lmm:en också?

Tekniker
624 Inlägg
2 april 2012
#3
Testa och Byt till ett nytt bränslepumps relä


490 Inlägg
2 april 2012
#4
bytt bränsle pumpsräle och häng av minus polen på batteriet i 1 timme!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

53 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
#5
Har bytt till nytt bränslepumprelä men ingen skillnad på gången. Den har inte tvärdött nån mer gång så det felet kan ha fixats med nytt bränslepumpsrelä. Den har fortfarande hög tomgång ibland och tar lång tid att starta när den är kall. När den är varm går den oftast bra men det har hänt att den varit svårstartad och haft hög tomgång även då. Den ger som sagt felkod för luftmassemätare men att byta den till en annan begagnad hjälpte inte..

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
4 april 2012
#6
under insuget sitter tomgångsmotorn den kanske strular. vet ej säker då jag har samma fel med tomgången fast har inte orkat kolla på det ännu.


Tekniker
624 Inlägg
53 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
#8
Ravi skrev:
Kanske en dålig Tempgivare ??

Det är mycket möjligt eftersom elfläkten har gått igång vid kallstart några gånger.. Kan man mäta på den om den är fel? Vilken är det och var sitter den? Det är väl inte samma givare som går till mätaren i instrumentpanelen?

490 Inlägg
5 april 2012
#9
det råkar inte vara så att du har en eftermonterad dump?

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

53 Inlägg
5 april 2012
Trådstartare
#10
sonaxvax skrev:
det råkar inte vara så att du har en eftermonterad dump?

Nej, jag har originaldumpen som sitter på turbon.

5 Inlägg
5 april 2012
#11
Tror på tempgivaren jag i vilket fall som helst tar det bara några minuter att utesluta de problemet... Den sitter under insuget in i blocket wink Bara att kopla ur kontakten och skruva loss big_smile


53 Inlägg
6 april 2012
Trådstartare
#12
Jag mätte på tempgivaren(den som är till motorstyrningen) och fick ingen kontakt alls, inget utslag på ohm-mätaren. Då borde den alltså vara trasig men det hjälpte inte med en annan tempgivare som hade rätt motstånd. Testade en annan tomgångsreglerventil (tomgångsmotor) men det gjorde heller ingen skillnad.

Det blir ingen skillnad på gången när jag kopplar bort tempgivaren och tomgångsreglerventilen, detta borde ju innebära att styrdatorn har gått in i något felsäkert läge?

Om jag kopplar ur luftmassemätaren så går bilen riktigt dåligt, ingen större skillnad på tomgången men det går knappt att köra med den. Jag har ju felkod för signal från luftmassemätare..

Eftersom felen har kommit efter att jag trimmat bilen med höjt ladd och bränslechip så tycker man ju att det skulle kunna vara något läckage i insug eller intercooler-slangar etc, som har orsakats av det ökade trycket. Jag har inte lyckats hitta någon läcka med hjälp av startgas iaf. Kanske borde undersöka det mera noggrannt.

Jag har kopplat bort batteriet ett par timmar så motorlampan slocknade, men den började lysa nästan direkt när jag startade igen.


/Peter

5 Inlägg
7 april 2012
#13
Att den dör när du kör låter som pumpen i tanken glappar. Har 2 kompisar som haft de problemet med 940ltt och då var de pumpen i tanken, då kunde de också vara svårstartade ibland.. Annars kan du höra med Viking om de vet något kanske kan ha något att göra med chippet??


53 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
#14
Jag kollade felkoder igen på volvo och nu är det felkod för tempgivaren istället för luftmassemätaren. Innan jag kollade felkoden satte jag i en begagnad tempgivare som verkade fungera, den har iaf ett vettigt motstånd(drygt 5k ohm) när den är kall. Man kanske borde sätta i en helt ny tempgivare även om den begagnade verkar hel? Kanske är det något annat med tempmätningen som krånglar, styrdatorn eller kablarna till givaren..


Sök