3673
Sök

Seat Leon 1.8t 20v -01 Oljetryckslampan blinkar.

26 Inlägg
1 april 2012
Trådstartare
#1
Hej !! jag har en seat leon 1.8t 20v där oljetrycks lampan blinkar. Vad kan vara felet ? Oljan är bytt för ca 100mil sedan.
Vad ska oljetrycket ligga på en sådan bil ? vart sitter kontakten ? Visst är det två kontakter, en för lampan och en för summern?
Tänkte kolla oljetrycket innan man börjar plocka ner tråget och kollar pumpen och silen.

Tacksam för svar!  smile


Fri fart för ett fritt folk!
13 965 Inlägg
1 april 2012
#2
riv ner tråget oavsätt...oljebytet är något som pekar mer på igensatt sil än något annat

inte första som får problem efter att nyligen bytt olja då börjar skiten släppa och sätter sig i silen

Kör fort så hinner inget hända...

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
1 april 2012
#3
1.8T motor = servad med longlife-äckel tidigare i livet = Igentäppta kanaler.
Standard problem, plocka ner tråget och gör rent så mkt du kan, men kör inte med bilen!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

26 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
#4
Tack för hjälpen! Ska ge mig på det ikväll och börja ta ner tråget. Är det mycket jobb tro ?


Fri fart för ett fritt folk!
13 965 Inlägg
2 april 2012
#5
LeafBox skrev:
1.8T motor = servad med longlife-äckel tidigare i livet = Igentäppta kanaler.
Standard problem, plocka ner tråget och gör rent så mkt du kan, men kör inte med bilen!
helt sjukt faktist..det är långt i från vag som bara har problemt

förstår inte hur dom ens kan få för sig att det ska fungera i längden

alla märken har samma problem när oljan är i förlänge

Kör fort så hinner inget hända...

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
2 april 2012
#6
Growe skrev:
LeafBox skrev:
1.8T motor = servad med longlife-äckel tidigare i livet = Igentäppta kanaler.
Standard problem, plocka ner tråget och gör rent så mkt du kan, men kör inte med bilen!
helt sjukt faktist..det är långt i från vag som bara har problemt

förstår inte hur dom ens kan få för sig att det ska fungera i längden

alla märken har samma problem när oljan är i förlänge
Yupp, otroligt att bilarna ska behöva drabbas bara för att Svensson inte vill serva lika ofta.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

5 Inlägg
2 april 2012
#7
Man kan söka lite på OIL SLUDGE så förstår man vad det är.
I USA rekommenderas byte varje 800 mil på VAG 1.8T.  Vet inte om det beror på att
dom räknar med att folk häller i skitolja ibland. 
Har satt in oljetryckmätare i min SKODA SUPERB 1,8T.
Då kan man se om silen börjar sätta igen sig vilket ger svagt tryck. 
Har sett oil sludge i verkligheten i en MAZDA . Som svart mannagrynsgröt eller ketchup.
Inte vätska .Det motorn gick inte en meter till...

Dom tunna oljorna som rekommenderas ger förutom högt pris 1,4 bar vid tomgång.
10W40 helsyntet jag hällde i istället ger ca 2,0 Bar .
Byter som jag alltid gjort varje 1000 mil

26 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#8
okej, mkt intressant !! Hur får man ner tråget då ? har 2 st (m6) skruvar kvar men dom sitter som inne vid svänghjulet= halv trångt.


5 Inlägg
5 april 2012
#9
Svar om oljetrycket.

Går att hitta data på nätet minns inte var......
Mitt oljetryck.  1,8T AWB  tomgång ordentligt varm motor med pisstunna MOBIL "originaloljan" . Minns inte om den är 0W30 eller 5W30.    1,4 Bar . Vid 2000 rpm ca 3,5 Bar.
10W40 Q8 helsyntet olja gav 2,0 Bar på tomgång.

26 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#10
Tack för alla svar ! Felet är nu löst.
Problemet va att oljesilen satt igen.



Sök