4008
Sök

Honda Accord 2001 - Generator eller Batteri?

3 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#1
Hej,

Igår när jag körde hem märkte jag att det var lite strul med elektroniken, gjorde jag någon grej så dimmades instrumentpanelljuset ner. Kändes som batteriet inte hade tillräckligt med kräm.

Imorse när jag skulle starta så var batteriet dött...

Är det generatorn eller batteriet? Vad tycker ni jag ska göra?

Jag kan tillägga att för några veckor sen så dog batteriet efter att jag stått med motorn av i ca 10 min och lyssnat på musik. Fick då starthjälp och körde sen iväg.

Jag har en batteriladdare och jag tänkte ta ut batteriet nu och försöka ladda det.

herr
321 Inlägg
17 april 2012
#2
Låter dessvärre som om generatorn inte är som den ska. Är den frisk ska den kunna förse bilen med tillräckligt med ström även om batteriet är helkasst. Men prova du att ladda batteriet, bra att utesluta det innan du börjar ta dän generatorn. Har du tur är det bara laddningsregulatorn som lagt av. Har du tillgång till mätinstrument?


3 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#3
bjornt skrev:
Låter dessvärre som om generatorn inte är som den ska. Är den frisk ska den kunna förse bilen med tillräckligt med ström även om batteriet är helkasst. Men prova du att ladda batteriet, bra att utesluta det innan du börjar ta dän generatorn. Har du tur är det bara laddningsregulatorn som lagt av. Har du tillgång till mätinstrument?

Hej,

Ok trist om det är det..
Tycker du jag ska ladda batteriet och sen chansa och ge mig ut och köra, eller hur testar jag det bäst sen?

Jag kan låna en multimeter - ja, kan den hjälpa mig?

443 Inlägg
17 april 2012
#4
xtrazi skrev:
bjornt skrev:
Låter dessvärre som om generatorn inte är som den ska. Är den frisk ska den kunna förse bilen med tillräckligt med ström även om batteriet är helkasst. Men prova du att ladda batteriet, bra att utesluta det innan du börjar ta dän generatorn. Har du tur är det bara laddningsregulatorn som lagt av. Har du tillgång till mätinstrument?

Hej,

Ok trist om det är det..
Tycker du jag ska ladda batteriet och sen chansa och ge mig ut och köra, eller hur testar jag det bäst sen?

Jag kan låna en multimeter - ja, kan den hjälpa mig?

Mät hur mycket ström generatorn ger dels direkt efter start och även kanske efter du kört ett tag, förutsatt att du kan köra.

3 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#5
Är det så att om batteriet visar 12V när bilen är igång så är generatorn trasig, och om den visar 14V så är generatorn hel? Har jag rätt?

21 761 Inlägg
17 april 2012
#6
I princip så, om man mäter de spänningarna på själva generatorn alltså. smile

Forummoderator
18 009 Inlägg
17 april 2012
#7
Batteritest:

Starta bilen. kör en stund. använd alla förbrukare du kan komma på. Fläkt, elbakruta, stolsvärme, Stereo med CD, innebelysning, lek med elspeglar och så vidare. Stäng av. Starta direkt. Går den igång bra? Vänta 1 minut med halvljus och tändning på. Stendöd? Då är det batteriet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök