Hopp! Sitter hemma och är sjuk idag så tänkte passa på att uppdatera lite på vad som hänt
Sålde Nizzan i höstas eftersom jag skulle flytta hemifrån och tänkte köpa mig en "normal" bil, typ golf..
MEN det höll inte länge. På våren började jag leta efter en ny S13 som skulle vara nästintill original och som man även skulle kunna ha som vinterbil. Sagt och gjort, köpte på mig denna:
Körde med den i cirka 2 månader och den gick kanon. Då fick jag ett samtal av killen som köpt Nizzan där han berättade att bilen inte gick igenom besiktningen pga avgasvärdena. Så efter lite snack kom vi fram till att jag kunde få köpa tillbaka den. Åkte för att kika på den och den såg nästintill ut som när jag sålde den. Hade fått sig en törn på fronten, annars var det inget anmärkningsvärt. Det positiva var att det satt nya belägg och nya skivor på runt om. Efter lite prutning kände jag att priset var rätt och vipps så satt man i Nizzan påväg hem igen
Iaf, samtliga avgasvärden var för höga så jag antog att anledningen var att han fick för mkt soppa (lambda 0,70, ska vara 0,98-1,01 typ). Prövade att byta chip till ett Turbopilot-chip men lambda blev densamma. Har inte haft mkt tid för bilen i sommar men nu har jag äntligen tagit tag i saken igen!
Nizzan är för tillfället parkerad hemma i verkstan och ska få en rejäl service. Ny kamrem, nytt luftfilter mm.
Ska även se till att lösa problemet med varför han får för mkt soppa. Har gjort en checklista som jag gärna delar av mig av:
* Skitig LMM.
* Trasig BTR.
* Luftläcka på IC-rören.
* Läckande dumpventil.
* Dåligt mappat chip.
* Spridare som hängt sig.
Har ni mer tips för ni mer än gärna dela med er.
Nizzan will rise again!