3410
Sök

Tips Datorhögtalare...

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
Halloj! smile

Är så att jag är på jakt efter nya datorhögtalare och har för tillfället ett par Logitech Z-523..

Ska som ni kanske förstår använda högtalarna/basen till min dator och använder den mestadels i mitt sovrum som är ca 20kvadrat (räknat med dåligt ögonmått)

Det jag saknar hos mina nuvarande högtalare är den riktigt djupa basen och i synnerhet när man drar på lite exktra, då basen "äts upp" av diskant ljud... Eftersom jag lyssnar på musik med mycket bas (dubstep sov sov) så märks detta tydligt!

Så till min fråga.. Är det någon som kan rekomendera något BÄTTRE ljud för en absolut maxpeng på 3500:-??

Kraven är som sagt:
Grym bas
Aux anslutning
och som sagt MAX priset på 3500:-

Vill inte ha några svar om att jag ska höra på mer relaterade forum eller att jag ska söka på google eller liknande... nästan helt säker på att det finns kunnit folk här! big_smile

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

463 Inlägg
13 december 2011
kolla på logitech z-4 om de fortfarande går att få tag på.. Jag har aldrig varit ver hälften på basen då jag mest lyssnar på pop/rock och vill ha bra välbalanserat ljud. Ligger normalt på 35-40% på basvredet..

1 482 Inlägg
14 december 2011
Jag rekomenderar dig att kolla på blocket efter en hemmabio reciver och 2st golvhögtalare+subwoofer.
Själv köpte jag en Sony 7.1 reciver och 2st golvhögtalare med dubbla 10or för 1500kr sen köpte jag ett satelitsystem med 10tums sub för 500kr. Totalt 2000kr alltså.

Hade tidigare Logitech z-5500 system, vilket ger bra tryck men i jämnförelse med det andra så är det som natt o dag smile

BLT Service
Theracords Music Label

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
Jag är helt okunnig på ljud osv osv vad allt heter.. Så ni får gärna skicka länkar på det ni rekomenderar (glömde skriva det i första inlägget)

Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

Random
480 Inlägg
15 december 2011
http://www.inet.se/produkt/6307206/edif … gaming-2-1

Har hellre 2.1 än 5.1 till att lyssna på musik.

Bättre än z-5500 och allt vad Logitech heter. Men bäst är endå som Noxxer säger. Att plocka ihop allt själv.

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
15 december 2011
Fimp3n skrev:
http://www.inet.se/produkt/6307206/edifier-s730-gaming-2-1

Bättre än z-5500 och allt vad Logitech heter. Men bäst är endå som Noxxer säger. Att plocka ihop allt själv.

2.1 kör man i garaget med ett par feta PA högtalare och hemma är det 5.1/7.1 som gäller då du får en helt annan känsla i musiken + är snällare mot grannar.

Oftast är dessa högtalare också bra mycket känsligare än vad ett vanligt 2.1 system är dvs mycket bättre ljudåtergivning etc etc men då måste man givetvis ha kunskapen till att ställa in skiten också.

ett tips från mig när det gäller ljud överlag så ska man inte glo sig blind på högtalarna, musik källan till högtalaren är bra mycket viktigare när man letar välljud. Ordentligt inställa grejjer behöver inte kosta mycket för att det ska låta bra.

~Andy~

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
Fimp3n skrev:
http://www.inet.se/produkt/6307206/edifier-s730-gaming-2-1

Edifier har jag hört att det ska vara ett bra märke, även att 2.1 ljud är lämpligare än 5.1 (vet inte skillnaden mellan dom visserligen)

Någon som vet om man kan beställa Edifier s730 osv på tex Ebay? Med frågan menade jag om det är samma grejer eller om det ofast är kina kompior? smile

Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 december 2011
Jag sitter med ett par Logitech Z-906:or (uppföljaren till Z-5500)
Lite mer sofistikerat kitt som är mer anpassat som ett prisvärt hemmasystem.

Jag är mer än nöjd med mitt, funkar perfekt, bra ljud, man kan ställa in nivåerna på de olika högtalarna själv (väldigt händigt om man bor i lägenhet och inte vill basa sönder grannarna), fjärrkontroll får man med oxå.

Jag har Tv:n, Datorn och xboxet inkopplat sammtidigt, och funkar felfritt och enkelt på alla plattformer.

Finns just nu att köpa på Komplett tror jag för ~2.200:-

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
LeafBox skrev:
Jag sitter med ett par Logitech Z-906:or (uppföljaren till Z-5500)
Lite mer sofistikerat kitt som är mer anpassat som ett prisvärt hemmasystem.

Jag är mer än nöjd med mitt, funkar perfekt, bra ljud, man kan ställa in nivåerna på de olika högtalarna själv (väldigt händigt om man bor i lägenhet och inte vill basa sönder grannarna), fjärrkontroll får man med oxå.

Jag har Tv:n, Datorn och xboxet inkopplat sammtidigt, och funkar felfritt och enkelt på alla plattformer.

Finns just nu att köpa på Komplett tror jag för ~2.200:-

Har faktiskt varit och kollat på just detta system på mediamarkt i gbg, där kostade det 3500+ så provlyssnade aldrig tyvärr, men provlyssnade mitt nuvarande där (lite lågt) och det är ju där all bas finns, så det blev det.. men blev besviken som sagt!

Ska faktiskt åka och provspela z-906:an någon dag bara för att höra skillnaden mellan mitt nuvarande och det! Problemet är bara att det känns sådär att ställa sig och vrida "max" inne i en affär för att kunna lyssna på hur det låter tongue Men vad anser ni om att verkligen testa ljudet en snabbis? Vad anser personal och övriga tror ni?
För iaf jag tycker det är pinsamt.. haha!
Men man kanske borde fråga personalen om hjälp, så får dom styra rattarna lite om man säger tongue

Och vad använder ni när ni provlyssnar? Själv har jag bara min mobil och massa hardstyle/trance musik på... funkar det för att provlyssna?

Väldigt massa frågor nu, men man måste ju fråga för att få reda på saker ;P

Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

1 482 Inlägg
15 december 2011
Opera eller symphonier med många instrument i Losless ( flac ). Då märker man varför tex Dali Megaline 300 000kr :p

Problemet med att provlyssna på tex Mediamarkt är ju akustiken. Du har ju inte direkt 1000m2 hemma i rummet och därför blir ljudbilden helt fel.

Sen är det värt att tänka på att placeringen av subben kan påverka trycket mer än man tror. Min sub var felplacerad ett tag så jag fick allt tryck inne i badrummet, inge vidare optimalt.

BLT Service
Theracords Music Label

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
Där sa du det tror jag... För det känns som att jag har fått mycket bättre bas med mer mos även på dom (höga?) frekvenserna och det är mer djup även vid hög volym! Sen att jag kanske inte nöjer mig egentligen (är van vid 2x12" mds i bilen) wink
Men det får duga sålänge, och om inte annat så kan jag alltid kika tbx på denna tråden! smile Tackar så hemskt mycket för allt tid och hjälp! Ska jag komma ihåg! big_smile

Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

32 Inlägg
21 april 2012
jag tipsar om microlab a-6321
Grymt bra ljud och bas vet inte var du kan köpa den men tipsar om microlab grymt bra prylar för billigt pris lyssnar nu på dom hur skönt ljud på mina:)

32 Inlägg
21 april 2012
hur skönt ljud som helst

Sök