3828
Sök

klonkande ljud hjälp?

146 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
Hej min nyköpta BMW 316i -95 utger ett klonkande ljud vid gaspådrag bilen hoppar lite kan man säga men känns mest på ena sidan och så klonkar det. jo fortare man kör ju tätare kommer vibrationerna. Men när jag backar är det ingenting. och ibland hoppar den värre än vanligt. nån som kan hjälpa mig? jag vill gjärna ha konkreta svar av några kunniga personer då jag inte är en höjader på det här:) gärna vad det ka vara hur den/det är att byta ca kostnad och vart jag kan hitta! mycket frågor men hoppas på hjälp.

Tack på förhand!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
23 februari 2007
Hej, kolla så diffen sitter som den ska, kolla splinesen på mellanaxeln, och bakaxelbussningarna (scilentblock)... Tror mest på bussningarna men även lös diff låter klonk när man växlar...

Apprpå lös diff så fick vi tekniskflagg i sommras, funktionärerna sa åt oss att sätta dit avgassytemet, visade sig att diffen hängde i axlarna och i ett av 5 fästen, lite roligt men den fina 140kr vinkelslipen dog på kuppen sad tongue

146 Inlägg
24 februari 2007
Trådstartare
Tack för svaret men är det någon annan som har några ideèr? bumpe vet du hur jag som hobbymek kollar detta på bästa möjliga sätt? Tack än så länge!

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
24 februari 2007
Kanske även skulle kunna vara hardyskivan som är sliten. Passar på att göra lite smygreklam oxå tongue Kolla in www.autopower.se om du inte redan varit där. Där kan du troligtvis få bra hjälp med ditt problem!

146 Inlägg
24 februari 2007
Trådstartare
jag har vart där men förstår mig inte på detta!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 februari 2007
wallden_66 skrev:
Tack för svaret men är det någon annan som har några ideèr? bumpe vet du hur jag som hobbymek kollar detta på bästa möjliga sätt? Tack än så länge!

Det bästa är om du får låna/har en 2 pelar lyft, hissa upp bilen och bänd på de stora fästena (sitter ungefär i framkant på hjulhusen) Ska fjädra lite men absolut inte glappa.

Diffen kollar du genom att bända lite här och där mot klumpen och se om den rör sig, ska sitta stumt

Splinsen får du lossa bultarna i kardanen och knacka ihop den lite så det blir en cm springa mellan bulthålen, ska se likadant ut både på den delen som vart synlig och den som har vart i ingrepp, smörg gärna.

Hardyskiven kollar du genom att försöka vrida axlarna åt olika håll, gärna med 2 polygriper, ska fjädra ytterstlite, inga glapp... Efterdra den gärna.

Lycka till!

146 Inlägg
26 februari 2007
Trådstartare
tackar hoppas jag kan fixa det! EN fråga kan hardyskivan ha något med att bilen hoppar att göra? den skramlar även när jag varvar vad kan det vara? tack så mkt! smile

Sök