4388
Sök

Mitsubishi Galant 93-96 och 96-2003

59 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
#1
Är det här vettiga bilar? Har sökt runt lite på forumet, men det verkar vara ganska delade meningar. Jag är inte ute efter någon V6:a eller så utan vanlig 2,0 bara.

Vad ska man kolla efter exempelvis?

Alla erfarenheter välkomnas! tongue

283 Inlägg
27 april 2009
#2
Hadde en 93-a halvkombi, var mycket nöjd med den.
Bilen hade gått ca: 18 000 mil när jag köpte den och det jag bytte var bussningar till dämparna bak och bärarmar fram. De håller bra kvalite.

Det du ska kolla på är:
Vibrationer från skivor fram
Klonkande ljud
Rost i framskärmar
Servicebok: Kamremmen skall bytas var 9000-e mil

Kan säkert läsa lite mer på www.mitsubishiclubsweden.se

Lycka till


59 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
#3
Ingen mer? smile

118 Inlägg
27 april 2009
#4
Är helnöjd med min, haft den n i snart 2år och har aldrig klöddat. Skön och köra.

Länkarmarna fram kan vara värt att kolla. Mitsu återkallade ett stort antal Galanter för att de glappade och det kan vara värt att känna till om det är åtgärdad på detta objekt.

Sen är det ju rost, bakskrämar, skivbromsar.. Sen så klöddar klockan också på många galanter, men inget större fel bara drygt. samma med att öppna bakluckan med nyckel.

http://www.mitsubishiclubsweden.se/foru … mp;t=19439
Senast redigerat av MrGalant (27 april 2009)

2 021 Inlägg
27 april 2009
#5
satsa på den nyare karossen, sjuuuuukt elak front på dem


161 Inlägg
28 april 2009
#6
min är en 2.4 ?

High Speed Low Drive!

59 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#7
Zonox skrev:
min är en 2.4 ?

Vad jag har läst så är ett vanligt problem med GDI versionen att den sotar igen lätt. Var väl mest därför som jag ville undvika den. Är inte så himla kunnig, men man undviker ju gärna sånt som man är osäker på.

Fräsch Galant du hade för övrigt! smile
Senast redigerat av kryptonajt (29 april 2009)

283 Inlägg
29 april 2009
#8
Den nya karossen finns även med 2,0L maskin om du inte vill ha 2,4 eller 2,5 V6,
rekomendation för 2,4-an är att köra med 98 - 99 bränsle för att minska sotningen.
De vanliga problemen på den är rost i bakskärmar och runt handtaget på bakluckan om det är sedan.
Bromsskivor kan vara skeva fram och bärarmar kan glappa.
Annar är de väldigt problemfria.

Tycker om båda karosser, dock är den nyare bekvämmare.
Senast redigerat av r2d2artur (29 april 2009)


Aktad Medlem
301 Inlägg
29 april 2009
#9
2,4 går kanon om den är "frisk" när du köper den och sen har 98bränsle i den, jag har kört med 95-98 + tripak. Gubbkörda bilar är värre insotade har jag förstått.

Har en superfin 00a bil som är välskött, garagerad hela livet underredsbehandlad vid ny och ändå rostar bakre skärmkanterna...

2,4 tickar gärna i spridarna.. så folk tror att GDI står för diesel. smile Skinninredning rekomenderas då  textilinredningen är rätt ful... och skinn har jag bara sett med v6 eller 2.4.


Jag köpte på ren statistik, den är väl över medel i krocksäkerhet, och har mest småfel på bes.
Senast redigerat av morganevelina (29 april 2009)


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
29 april 2009
#10
Jag är nöjd med min


274 Inlägg
30 april 2012
#11
min flickvän har en sån som det är lite klonkande ljud i. gick dock rakt igenom besiktningen för inte alls länge sen. varför klonkar de? om de skulle varit länkarm eller leder eller liknande borde dom väl sett detta på besiktningen? eller?



Sök