3666
Sök

Problem efter jag tvätta

25 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
Hej, jag har en Volvo 850 -92:a med 170 hk.
Jag tvätta av bilen på utsidan, ingen motortvätt alltså. Sen när den torkat så skulle jag ut och åka, men då starta inte bilen, startmotorn gick ju igång men inte själva motorn. Är det ett simpelt fel? Eller ett större fel? Tack på förhand för all hjälp! smile

1 327 Inlägg
2 maj 2012
Var motorn varm när du tvättade bilen så kan det ha blivit som en bastu under huven och fukt kan ha farit in i elektroniken.

Jag gjorde samma misstag med en saab 900, då tvättade jag ordentligt under framskärmar osv med en farm motor. När jag skulle starta bilen så gick bara startmotorn, den tände inte.

Tog upp fördelaren och den var helt full av fukt. Torkade ut den med papper och lät den lufttorka helt torr. Sedan så gick den igång.

25 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
Jag tvättade ganska noga under framskärmarna men det var en vecka sedan jag tvätta den så allt borde ju ha torkat... :p

Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 maj 2012
Fukt har en förmåga att ta sig in, men inte ut igen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

614 Inlägg
2 maj 2012
Möjligt att du fått in fukt i fördelaren eller något annan stans där tändningen är känslig. Fick samma problem på min gamla guldiga volvo 940 efter jag tvättat den i maskintvätt.. Efter lite felsökning plockade jag loss fördelarlocket och la då märke till att det var blött på insida av den.

Torkade upp och passa samtidigt på att göra rent fördelarlocket och rotorn. Sen starta bilen igen.
Börjar tändkablar och så vidare bli lite halvtaskiga med så kan dom lätt bli känsliga. Med andra ord gör rent alla som har med tändningen att göra. Så kan jag nästan lova att den kommer starta igen.

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Sök