Hej ! som rubriken lyder gäller det uppgradering av högtalare/basar i kanske en av dom värsta bilarna att bygga något ljudsystem i
! Är lite av en nybörjare, så behöver lite hjälp ! Jag vill kunna spela djup bas men med ett "rent" ljud, jag lyssnar på de flesta genrens inom musik och förstår att detta kan vara ett problem, men mest av allt blir det hip hop, r'n'b, house och dupstep
Har nu en kicker ES 12" i fabriksbygd låda som jag inte lyckas hitta några direkta specs på, men om jag minns rätt så är den på 300W peak i 4ohms, obs detta är bara gissningar. Om jag vill få in någon som helst bas i kupén måste jag ställa inställningarna på slutsteget på max nästan.
Den drivs iallafall av ett Orion Cobalt CO500.1.
Teknisk data:
500w max
1x175w rms 4ohm 0.5% THD
1x250w rms 2ohm 0.5% THD
LP och HP filter inbyggt
Avsäkrat 40A
Storlek LxBxH 29x20x5.5cm
Som ett klent framsystem, som drivs av HU. Har jag två stycken Kicker KS40
Teknisk data:
2-vägs system
Impedans: 4ohm
Midbas: 102 mm (4')
Diskant: 13mm (1/2') Dome
45Wrms
90W max
Rek. slutstegseffekt: 10-80 Wrms
Känslighet: 88 dB
Frekv.omf: 60Hz-20kHz
Galler medföljer
Gjorde ett rätt stort nybörjarmisstag med att inte investera i ett bra framsystem först, så den diskussionen behöver vi inte ta.
Som HU har jag en JVC KD-R331 ( Detta var en nödlösning då jag skulle sitta i bilen cirka 50 mil och min andra hade gått sönder)
Ja så summan av kardemumman, jag letar nu först och främst efter ett bra framsystem. Eftersom det bara finns 4 platser för högtalare original i bilen, en lösning är att såga upp lite mera i hatthyllan så jag får ner ett par 6x9"or där och sätta ett par 5,25"or i instrumentpanelen och 4" kommer att sitta i dörrarna fram. Då är frågan hur jag ska placera slutsteget för att driva 6x9" och 5,25" på det och 4" på HU.
Andra lösningen är att sätta 5,25"orna i hatthyllan och 6x9" i lådor uppe på hatthyllan (vet ej hur det låter från dom då), och ha kvar 4"arna fram så länge.
Finns säkert ett x antal olika lösningar, ni får gärna fortsätta spåna på det
Jag har snöat in lite på Kicker, men kom gärna med förslag på andra bra högtalare och slutsteg
Jag tror vi slutar så där för tillfället.
Ha de !
Mvh. Henrik