3243
Sök

Nya castrol edge FST 0w30 till Saab 9-5 2006 bp

20 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
Hej!
Köpte av ren vana den vanliga castrol edge 0w30 till mitt oljebyte, men såg senare att den inte mera uppfyllde GM-LLA-025. Numera vad jag har läst mig till så är tydligen Castrol EDGE Professional OE 5W-30 som är rekommenderad för saab.

Vad är egentligen ändrat i den nya 0w30, och är det okej och ändå köra med den nya castrol edge FST 0w30 utan och riskera något haveri ?

Mvh
Hampus
Senast redigerat av Saabforlifee (2 maj 2012)

20 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
bump.

1 072 Inlägg
2 maj 2012
Är utvecklad tillsammans med VW koncernen är allt jag vet och att oljan ska va intelligent enligt castrol själva.

Efter lite googlande:
Fluid Strength Technology (FST) ett dynamiskt system som aktivt stärker oljan. FST reagerar och anpassar sig kontinuerligt efter belastning och skyddar motorn även under de mest intensiva förhållanden

Säkert inga problem i din saab... Men jag säger inte att det är rätt smile

Golf mk3 LOUD
515 Inlägg
2 maj 2012
Castrol rekomenderar Magnatec 5W-40 då den har klassningen DexosII, iaf om du kollar som konsument.
Det är iaf den olja som dyker upp om du går via Castrols hemsida och kollar på en 2.3t från 2006.

Även den olja som jag fick veta var Castrols rekomendation när vi hade utbildning med dom förra månaden.

FST är en tillsats som är för att det skall bli en starkare oljefilm, den är mjuk och flexibel tills den blir "stressad" då stelnar den till och skyddar.  Svårt att förklara men fick en klump med "FST" att leka med och bättre än så kan jag inte förklara.

Så nej Castrol rekomenderar inte att du kör nya oljan då den inte uppfyller dom klassningar din motor behöver om man skall vara så hård.   
Men jag skulle nog våga säga att du kan hälla i det utan att din motor rasar men annars kan du alltid kontakta Castrol och fråga smile

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173

Smålänning
7 883 Inlägg
2 maj 2012
Vad för Saab?

Det mesta som är syntetiskt fugerar bra i saabarna bara man inte kör den s.k "Longlife-servicen" på 3000 mil.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

20 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
Det är en saab 9-5 2.0t biopower..
Vad har ni för erfarenheter av mekonomens oljor?
De har en 5w30 som har GM-LL-A-025 godkänd.

Golf mk3 LOUD
515 Inlägg
3 maj 2012
Ja vad ska man säga om dom.
Kör Meknomens olja i de flesta av mina bilar, men inte i 9-5an där kör jag Castrol 5w-40.
Vilken också är billig, 4L för 399kr köpte jag den för hos Mekonomen.

Fast jag kan inte uttala mig så värst mycket om dom, är lite jävig också då jag jobber på Mekonomen tongue

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173

Sök