2476
Sök

Turbo eller kompressor

86 Inlägg
29 januari 2007
Trådstartare
#1
vad ska det vara turbo eller kompressor?

volvo riktiga bilar!! saab och andra bilar e ju skit... :P

Live the dream
358 Inlägg
29 januari 2007
#2
volvo855GLT skrev:
vad ska det vara turbo eller kompressor?

Kompressor...utan tvekan

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!

12 086 Inlägg
29 januari 2007
#3
En sån här vetenskaplig fråga igen smile

Jag föredrar turbo, gillar brutaliteten smile

12 Inlägg
29 januari 2007
#4
Båda 2 helt klart, kompressorn för att ha laddtryck tidigt och turbo för att ta tillvara avgasernas överblivna energi.


Och som en vis man en gång sa - allt under 2 bar är vaccum. ^^


Mvh

Never is again forever nerver enough tomorrow only....twice!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
29 januari 2007
#5
JapMax skrev:
En sån här vetenskaplig fråga igen smile

Jag föredrar turbo, gillar brutaliteten smile

närmas ser en paxton Kompressor monterad på 11.5L v8 @ 2200hk snackar vi hår på bröstet och brutalitet fullt smäck från start smile

Dock ska kompressor sitta på större motorer småbilar ska hålla sig till sniglar...


5 710 Inlägg
30 januari 2007
#6
DeLorean skrev:
volvo855GLT skrev:
vad ska det vara turbo eller kompressor?

Kompressor...utan tvekan

Turbo...utan tvekan ...... wink

MVH Jonas
..............

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
30 januari 2007
#7
Turbo, helt klart.

Gärna båda två smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

9 108 Inlägg
30 januari 2007
#8
Jag är splittrad, Skruvkompressorer har ett underbart vinande men Turbo låter lite brutalare och är lättare att plocka ut mer effekt med på normala bilar.

Hade dock tagit Kompressor (igen) om jag fick välja wink Det är mer ovanligt och ballt. Skruv då såklart.
Senast redigerat av MilleN (30 januari 2007)


539 Inlägg
27 februari 2007
#9
MilleN skrev:
Jag är splittrad, Skruvkompressorer har ett underbart vinande men Turbo låter lite brutalare och är lättare att plocka ut mer effekt med på normala bilar.

Hade dock tagit Kompressor (igen) om jag fick välja wink Det är mer ovanligt och ballt. Skruv då såklart.

vad är en skruv kompressor? bild? 8-)

lånar tråden en sekund om det är lugnt..

äre nån som här på forumet lr har nån bild på någon (självklart inte personen) som eftermonterat en kompressor på en tex volvo 740 lr nån ovanlig svensson bil lr liknande?

vart kan man få tag i sådana lite mindre kompressorer?

och vad måste åtgärdas för att det ska funka på tex nu igen då en 740..

MVH


Meister
6 763 Inlägg
27 februari 2007
#10
Är sugen på att bygga turbo. På en V8 så klart. Inte så många som gjort de. Men sedan med insprutning till det så kan man knappt komma på några bra anledningar till att åka med kompressor. Men det är helt klart fränt med en kopressor upp genom huven och vinandet ifrån remmen.


873 Inlägg
27 februari 2007
#12
volvo855GLT skrev:
vad ska det vara turbo eller kompressor?

Vad det ska vara? : Kompressor (Ibland gärna i kombination med avgasfläkt wink )

Vad man oftast får nöja sig med och som därför också ofta förespråkas? : Turbo

Don't get mad, get even.

212 Inlägg
27 februari 2007
#13
Gillade karaktären och ljudet på gamla kärran när varvräknaren började närma sig 7500,
http://video.google.com/videoplay?docid … 7353965817
finns försig bolt-on turbokit också (kompressor+turbo)
Så i Mina ögon
1. Grym sugmotor
2. Kompressor
3. Turbo

Det jag inte gillar på turbo är "gummisnoddseffekten" att det känns som att gaspedalen sitter ihop med spjället med just en gummisnodd, alltid en liten fördröjning. Visst kul med lite ketchupeffekt ibland också wink


8 883 Inlägg
27 februari 2007
#14
volvo855GLT skrev:
vad ska det vara turbo eller kompressor?

Kompressor till verktyg m.m
Turbo till bilmotor.

Fotograf på tierpidag.se

178 Inlägg
27 februari 2007
#15
V8 ska vara kompressor

men allt annat ska vara turbomatat, är man saabfreak så är man lagd åt det hållet helt enkelt smile


Sök