2253
Sök

Bärbar ljudanläggning - högtalare/förstärkare och andra frågor

37 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
Hejsan! Sitter och funderar på en typisk strandparty-stereo! Inspirationen kommer från denna: http://www.sweclockers.com/galleri/5382 … llebrorsan

Men jag har ingen aning om vilka högtalare som kan funka. Vill ha ljud som är "ganska" bra och som låter "ganska" högt
Tänkte ha som i tråden ovan ett par 6.5or och lägga så lite pengar som möjligt på dem, men de ska ändå funka bra. Han har gett 500kr, man kanske ska köpa samma?

Som förstärkare, kan en sådan här funka för 150 spänn?: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? … ink:top:en
Eller ska man pynta det dubbla och köra på det som han gjort i projekttråden?

Batteri tänkte jag ha ett vanligt 12v från biltema om ni inte rekommenderar billigare/bättre
Jag vill gärna att  den ska kunna laddas med 220v men det kanske blir för dyrt/tungt?

Det var allt jag hade nu, kommer säkert fler frågor.

2 035 Inlägg
28 april 2012
xion92 skrev:
Hejsan! Sitter och funderar på en typisk strandparty-stereo! Inspirationen kommer från denna: http://www.sweclockers.com/galleri/5382 … llebrorsan

Men jag har ingen aning om vilka högtalare som kan funka. Vill ha ljud som är "ganska" bra och som låter "ganska" högt
Tänkte ha som i tråden ovan ett par 6.5or och lägga så lite pengar som möjligt på dem, men de ska ändå funka bra. Han har gett 500kr, man kanske ska köpa samma?

Som förstärkare, kan en sådan här funka för 150 spänn?: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? … ink:top:en
Eller ska man pynta det dubbla och köra på det som han gjort i projekttråden?

Batteri tänkte jag ha ett vanligt 12v från biltema om ni inte rekommenderar billigare/bättre
Jag vill gärna att  den ska kunna laddas med 220v men det kanske blir för dyrt/tungt?

Det var allt jag hade nu, kommer säkert fler frågor.

Köp ett batteri

Köp ett slutsteg

Köp högtalare t ex http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=168

Batteriet får du ju ladda med en batteriladdare.

Sen kan du koppla in MP3 spelare eller mobil. Gör en låda till allt. Spela å var glad!

Biljudsveteran sen 1984!

682 Inlägg
29 april 2012
Du laddar från vägguttaget självklart. Men batterit håller 12v.

Allt det där funkar, frågan är hur bra ljud du vill ha. smile 

Hade jag varit du hade jag köpt begagnade. Då är dem dessutom antagligen inspelade redan, och inte sönderspelade.

Frågan är bara varför du vill ha en strandstereo.

Bra batterier hittas även på köp & sälj här samt på blocket. Om du nu vill ha begagnat.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
29 april 2012
Jag hade hellre köpt en "Blockrocker" för de pengarna det faktiskt kostar att bygga en sån boombox om man inte redan har grejer som ändå ligger o skräpar utan man köper nytt enbart till det bygget.

Den funkar med både ipod/iphones och vanliga rca-igångar, laddbart batteri osv. och kostar 1490kr

http://cdon.se/hemelektronik/ion_block_ … risjakt_se

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

37 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
Vad ska man ha för lådvolym på Zensonic HT60?

1 410 Inlägg
30 april 2012
men tjena smile jo jag undrade ifall ni kanske kunde hjälpa mig lite på en fråga smile ang: ljud
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=113852

2 035 Inlägg
2 maj 2012
xion92 skrev:

Spelar nog inte sååå stor roll.  Men lådorna behöver ju inte göras orealistiskt små.

Biljudsveteran sen 1984!

37 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
bosabengt skrev:
xion92 skrev:

Spelar nog inte sååå stor roll.  Men lådorna behöver ju inte göras orealistiskt små.

Jag har aldrig byggt ljud alls förut, säg gärna ungefärliga liter. Är runt 20-25l/högtalare för lite?

2 035 Inlägg
3 maj 2012
xion92 skrev:
bosabengt skrev:
xion92 skrev:

Jag har aldrig byggt ljud alls förut, säg gärna ungefärliga liter. Är runt 20-25l/högtalare för lite?

Höftar väl till med 8-12 L eller nåt per högtalare.
Men tänker man en 10L hink så hmm känns lite stort med en 6.5"are i 10L.

Jag skulle gjort en låda typ såhär (cirkamått): 20cm hög 40cm bred å kanske 15cm djup. i sluten låda.  Blir väl totalt ca 12L. Men som sagt så är detta utan någon hänsyn till parametrar.

Biljudsveteran sen 1984!

37 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
bosabengt skrev:
xion92 skrev:
bosabengt skrev:

Höftar väl till med 8-12 L eller nåt per högtalare.
Men tänker man en 10L hink så hmm känns lite stort med en 6.5"are i 10L.

Jag skulle gjort en låda typ såhär (cirkamått): 20cm hög 40cm bred å kanske 15cm djup. i sluten låda.  Blir väl totalt ca 12L. Men som sagt så är detta utan någon hänsyn till parametrar.

Menar du att lådan ska ha båda högtalarna? Inte så svårt att klura ut, men jag vill bara veta hur du tänkte tongue

Jag har tänkt och ha tre "rum", två för högtalarna och en i mitten för elektroniken

20-20-15*2 får det bli. Får sätta nån mellanvägg inuti då jag tror jag måste ha runt 30cm djup för at få plats med allt inuti

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
7 maj 2012
Ett par DLS 960 vill ha 20L slutet och 30L portat per högtalare.
Där har du en fingervisning, nu är deras kon lite större än en 6.5" men skillnaden är inte så stor.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

2 035 Inlägg
7 maj 2012
ExtraKim skrev:
Ett par DLS 960 vill ha 20L slutet och 30L portat per högtalare.
Där har du en fingervisning, nu är deras kon lite större än en 6.5" men skillnaden är inte så stor.

Visst du skriver fingervisning men 60 L för två zensonic 6.5"are....

Biljudsveteran sen 1984!

37 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
Har nu kommit så långt att det är dags att köpa skivor till lådan!
Vill ju somdagt ha så lätt som möjligt så vilket material är bäst?
Mdf? 12, 10, 8mm?

3 466 Inlägg
10 maj 2012
xion92 skrev:
Har nu kommit så långt att det är dags att köpa skivor till lådan!
Vill ju somdagt ha så lätt som möjligt så vilket material är bäst?
Mdf? 12, 10, 8mm?

Spån, 16-22mm

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

757 Inlägg
10 maj 2012
ett starkt tipps är att skit totalt i bilstereohögtalare. du ska köpa PA grejer. PA grejerna är billigare samt spelar bra mycket högre. sen ska du måla boxen med riktig lackfärg som inte blir sunkig av vatten. många lager färg gäller.

2 035 Inlägg
11 maj 2012
robzter skrev:
ett starkt tipps är att skit totalt i bilstereohögtalare. du ska köpa PA grejer. PA grejerna är billigare samt spelar bra mycket högre. sen ska du måla boxen med riktig lackfärg som inte blir sunkig av vatten. många lager färg gäller.

PA grejer är väl inte så billigt däremot är ju hifigrejer billigt, tycker jag iaf.

Skitsamma, zensonic slår det mesta i pris iaf.

Biljudsveteran sen 1984!

451 Inlägg
11 maj 2012
En kompis har byggt en "boombox" som han tar med sig ibland på skoterturer.

Han använder ett Optima Redtop batteri, två 6x9or som drivs av ett 2-kanals slutsteg och en HU av billigare modell med USB. "Boomboxen" har han sen ställt ner i en plastlåda som man kan stänga igen under transport. C-tek laddare färdigt kopplat på batteriet som man bara pluggar i vägguttaget när det behöver laddas.

Funkar riktigt bra faktiskt. smile

En dålig bild men man ser iaf hur den ser ut.
http://i48.tinypic.com/e9dsgg.jpg
Senast redigerat av Landstrom (11 maj 2012)

21 761 Inlägg
11 maj 2012
Det kommer troligen inte att fungera speciellt länge om han drar ur batteriet till under 12 V i vilospänning varje gång och att det händer någon gång i veckan, det är ju egentligen ett renodlat startbatteri. Dras batteriet ur till tex 12,3-12,4 V i vilospänning så bör det dock hålla ganska bra. smile

451 Inlägg
11 maj 2012
Det är ju dock väldigt sällan vi spelar med den utomhus, utan laddning. Oftast inne i fjällstugan med laddaren i. smile

757 Inlägg
11 maj 2012
jo visst men men även hifi grejer är bättre än bilstereo i detta fall. dom är mycket mer lättdrivna. vi köpte 2st pro audio 12"are med en billig diskant och kan säga att vi var näst mest högljudda på arvikafestivalen med våran. den enda som spelade högre jobbade med PA tongue

Sök