3356
Sök

Problem med laddartryck på en S40 T4?

Plantronixs
9 maj 2012
Trådstartare
#1
Tja. Jag har en S40 T4 och köpt en laddartrycksmätare.
När jag drar på med bilen så toppar mätaren mellan +0,5 bar och +0,6 bar max
och när bilen står på tumgång visar den -0,6 och -0,7 bar
och när jag bara har täningen igång så visar mätaren -0,2 bar.

Vad är felet tro? Är det mätaren som inte är fabriks kalibirered eller kass kanske eller kan det vara något med mangnetventilen kanske?

Jag har hört att en orginal T4 ska ligga på +0,9 bar i laddartryck..



MVH Plantronixs
Senast redigerat av Plantronixs (10 maj 2012)

Plantronixs
10 maj 2012
Trådstartare
#2
Ingen som vet?

31 Inlägg
10 maj 2012
#3
Kan nog vara en risk att mätaren är dålig. Testa plugga ur elkontakten på magnetventilen. Då ska man ha grundladd vilket bör ligga på 0,45-0,5bar.
Om inte annat känner du säkert någon annan med mätare som du kan få testa med.

Finns mycket om detta på x40nordic.com


Plantronixs
10 maj 2012
Trådstartare
#4
Bridgestone- skrev:
Kan nog vara en risk att mätaren är dålig. Testa plugga ur elkontakten på magnetventilen. Då ska man ha grundladd vilket bör ligga på 0,45-0,5bar.
Om inte annat känner du säkert någon annan med mätare som du kan få testa med.

Finns mycket om detta på x40nordic.com

Hur får man tillbaka sitt riktiga ladd sen från grundladd? Ändar den sig själv sen automatiskt eller?

31 Inlägg
10 maj 2012
#5
När magnetventilen kopplas på igen så styr den laddet direkt. Dock så kommer motorlampan börja lysa, osäkert om den släcker sig själv efter några starter eller om man måste ha en felkodsläsare och släcka manuellt.


Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
10 maj 2012
#6
Tänk även på att EMS sprutet i dessa bilar begär laddtryck emot luftmassa.
Så laddtrycket kan diffa beroende på klimat och omständigheter.

Mvh


Plantronixs
11 maj 2012
Trådstartare
#7
Jag har ju en motor fel kod som jag inte kan radera. Det är ( Atmosfärtrycks givaren ). Kan det ha något med detta och göra tro?
Senast redigerat av Plantronixs (11 maj 2012)

31 Inlägg
11 maj 2012
#8
Hittade detta vid snabbsökning:

Är atmosfärtrycksgivarens krets kortsluten till jord/spänning eller om det är avbrott i kretsen tolkar styrenheten detta som ett fel och felkod EFI-422 sätts.

Ersättningsvärde
90 kPa (ca 1000 meter över havet).

Felorsak

För hög signal:
-Signalledning kortsluten till spänning.
-Felaktig atmosfärtrycksgivare.
För låg signal:
-Signalledning kortsluten till jord
-Avbrott på signalledning.
-Felaktig atmosfärtrycksgivare.

Felsymptom
-Inga.


Har du hunnit kolla grundladdet samt testat med annan mätare?


Plantronixs
12 maj 2012
Trådstartare
#9
Bridgestone- skrev:
Hittade detta vid snabbsökning:

Är atmosfärtrycksgivarens krets kortsluten till jord/spänning eller om det är avbrott i kretsen tolkar styrenheten detta som ett fel och felkod EFI-422 sätts.

Ersättningsvärde
90 kPa (ca 1000 meter över havet).

Felorsak

För hög signal:
-Signalledning kortsluten till spänning.
-Felaktig atmosfärtrycksgivare.
För låg signal:
-Signalledning kortsluten till jord
-Avbrott på signalledning.
-Felaktig atmosfärtrycksgivare.

Felsymptom
-Inga.


Har du hunnit kolla grundladdet samt testat med annan mätare?

Nej inte än ska dra ner till garaget i morron och testa både och.
Berättar mer sen hur det gick :-) Tack för hjälpen så länge

354 Inlägg
12 maj 2012
#10
Vad ligger mätaren på när tändningen inte är på?-0.2 det blir ju 0.7-0.8..
Lossa armen till tryckklockan gänga in(korta) armen 1varv så höjs laddet, gör den inte det så är nog tryckklockan dålig och orkar inte hålla laddet.



Sök