3548
Sök

Bytt bromsklossar på volvon, hur fritt ska hjulen rulla?

102 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
Hej,
Bytte bromsklossar fram på min volvo 240 DL (1980). Jag är inte supergrym på att mekka så vart lite fundersam på hur lätt hjulen ska rulla efteråt. Då det är framhjulen så är det ju ingen växellåda eller dylikt som ligger på. Om jag tar fart på hjulet så rullar den knappt ett varv, är det normalt? Behövs det någon innkörningstid när man precis bytt för att hjulen ska börja rulla bättre?

Tack på förhand

2 848 Inlägg
11 maj 2012
Det ska definitivt gå lättare.

Hur ser bromsskivorna ut? Går kolvana lätt?

Kan va en kant längst ut på skivan men det skiter in sig snabbt då du börjar åka.

Ta en liten tur och känn efter på hjulet, är det fortfarande lika får du titta på kolvarna i oken och smörja upp dem.

Behöver nödvändigtvis inte vara bromsarna, hjullagren kan också påverka rullmotståndet

Ta bort klossarna, sätt tillbaka hjulet, snurra. Då vet du hur bra hjulet ska snurra och märker du då att det är bromsarna som ligger på så se till så att kolvarna rör sig och att klossarnas anläggningsyta inte är rostig och så smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

1 422 Inlägg
12 maj 2012
Det ska snurra lätt men som tidigare person sagt så kan det vara hjullager också men det skulle du känna om det vore så dåligt att hjulet inte ens snurrar ett varv om du tar fart på det och bromsarna går fritt. Är kolvarna intryckta ordentligt och går lätt?

Sök