2841
Sök

Vad är det fulaste du har gjort när du har sålt en bil eller råkat ut för när du har köpt en bil

jorgen72
12 maj 2012
Trådstartare
Jag köpte o sålde gds bilar innan när det fanns mer tid o har vell gjort en del fula saker för att få en bil såld berätta gärna vad du själv har gjort eller råkat ut för

7 Inlägg
12 maj 2012
Du kan väll berätta lite mer om vad du gjort för fula saker för att få en bil såld ?, du skrev inte så mycket.

1 319 Inlägg
12 maj 2012
Jag har alltid varit ärlig när jag sålt mina bilar, berättat om alla så kallade ''dolda fel'' och vad som varit dåligt osv. Däremot har man väll själv varit halvlurad. Köpte en Ford Sierra en vinter som startade och gick riktigt bra, tog en provtur och det var inga problem. När vi körde hem bilen och den började bli varm visade sig att den började gå riktigt ruttet, började knacka ordentligt, riktigt vevlager knack. Började även gå skit och kokade tillslut. Kom kanske en halv mil innan bil jäveln dog. Det var förvisso ingen större förlust då jag sålde den för samma pris jag köpte den för till någon gubbe som skulle bygga trike och ville ha bakaxeln...

Kan tillägga att det var när man var nybliven körkorts tagare och inte hade så stor koll, nu är man desto noggrannare (10tal bilar senare..) :smile
Senast redigerat av sleepyoh (12 maj 2012)

_----------'

Fatso Forgetso
97 Inlägg
13 maj 2012
När jag köpte min S14 frågade jag säljaren noga om det fanns några dolda fel.. Men icke!! Bilmeck som han var, sa att det absolut inte var fel på bilen.. En handfull mil senare kom olje rök från avgas. Blev till att byta turbo... Suck! Tur nog fick jag bilen jäkligt billigt, så det var värt att byta turbo framför att åka tillbaka med bilen... Och man kunde även passa på att slänga in uppgraderings turbo. tur i oturen?

Drive It Like Elwood

Forummoderator
26 349 Inlägg
13 maj 2012
Fulaste jag har gjort - tror jag bytte bort Hondan, då den bara hade ungefär halv tank.
Fulaste jag har varit med om när jag har köpt bil - tidigare ägare berättade aldrig att generatorn inte laddade, så 15 mil hemifrån, i ungefär -10 gradig kyla, så stannade bilen (240 turbon).

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

484 Inlägg
13 maj 2012
Mack skrev:
Fulaste jag har gjort - tror jag bytte bort Hondan, då den bara hade ungefär halv tank.
Fulaste jag har varit med om när jag har köpt bil - tidigare ägare berättade aldrig att generatorn inte laddade, så 15 mil hemifrån, i ungefär -10 gradig kyla, så stannade bilen (240 turbon).

Råkade ut för samma grej när jag köpte min förstabil (740).

OT:
Har alltid varit ärlig för att slippa tråkiga diskussioner som efterföljd.

Föddes till att älska Volvo.

Forummoderator
26 349 Inlägg
13 maj 2012
sterge skrev:
Mack skrev:

Råkade ut för samma grej när jag köpte min förstabil (740).

OT:
Har alltid varit ärlig för att slippa tråkiga diskussioner som efterföljd.

Kan man någonsin vara FÖR ärlig när man berättar om det man säljer?
Många verkar tro det.
Nej, ärlighet varar längst.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

206 Inlägg
13 maj 2012
Råkade ut på 760'n jag köpte skar av gamla ägaren bytt motor i den (D24) från en 240, så han fick byta oljetråget till 740/60 då det är mindre på dom. men sket i o byta sugsilen, den är längre på 240, så den tog i botten på oljetråget till 760'ns och då tryckte han till oljetråget som fan o skruva dit det i alla fall, så sugsilen blev krökt, vilket gjorde att sugsilen sög luft i anslutningen till motorn, gick några dagar så fick JAG byta motor :S betalade ganska ordentligt för den med så var ganska surt.

Rub Dub a Dubstep

613 Inlägg
13 maj 2012
köpte våran 244 efter 40 mil började den läcka kylarvätska  troligen har säljaren kläggat i kylartätningen någon dag innan försäljningen för topppackningen är hel och den läcker inga mängder men iallfall

köpte också en 740 tic i göteborg som efter resan hem dolde många riktigt grisiga fel åkte till bilprovningen direkt för en trafiksäkerhetskontroll fick då 11 2-or visade sig att killen som jobbade på en större bmwverkstad besiktat bilen och släckt tvåorna på sitt jobb utan att utföra några reparationer fanns inga loggar enligt chefen för verkstaden på att bilen varit inne ens för reparation polisanmälan gjordes men fallet blev som alla andra fall nerlagt.
pyntade 16000 för bilen lagade fel för 7000 sen såldes den med en sprucken vidruta/ nerslag vid besen för 12000
sjuk förlust men en erfarenhet rikare

Rumpmas
3 860 Inlägg
13 maj 2012
Jag har lyckats undvika att gå på allt för stora minor turligt nog, men visst har folk försökt sälja på en skit när man tittat på begagnade bilar, t ex en 9000 med uppenbart blåst toppackning m. m.

Jag köpte en ng900 där CE tändes på vägen hem, men det visade sig att det räckte med att byta termostaten så att motorn gick upp till rätt temp. Men det visste ju säljaren garanterat att CE kom och gick men berättade inget.
Värre var att samma bil knäppte i framvagnen när man svängde. Spindelleden var i princip av, vilket kändes extra skoj när säljaren hade kört omkring med barnstol i den bilen. Brydde sig inte mer om ungarna än så.

När jag sålt bil har jag alltid varit ärlig. Bättre att missa någon tusenlapp på slutpriset än att vara ett jävla as.

Annars är det lite tråkigt och sorgligt att så många t o m i olika trådar på forumet verkar tycka att lagen inte omfattar begagnade bilar och att skyll dig själv- principen råder.
Senast redigerat av Andromeda (13 maj 2012)

89 Inlägg
13 maj 2012
När jag köpte min passat så visade det sig att den tog in vatten i kupen vilket tidigare ägare "glömt" o informera om. Dette ledde till att elboxen under förarsätet pajjade... Verkstaden blev tvungen att riva ur hela inredningen och torka den o ersätta elboxen. Det blev vädligt dyrt!

Veckan efter att ovanämnda reperation genomförts så rasade kammkedjan på bilen... Då gav jag upp o sålde den.

1 532 Inlägg
13 maj 2012
Skylinen var trimmad men inte bytt tändnings delar så den gick på rädda motor läge. Ett nytt Vipec sprut på AG's 21000kr

Ungdoms Räser
425 Inlägg
13 maj 2012
Inte jag då, men farsan köpte en Ford Scorpio för 20.000kr. Gick skitfint och var riktigt fräsch.
EFter någon dag gick topplockspackningen. Och att fixa den var ju lagom billigt vid den tiden. Sälja den för någon tusing!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 maj 2012
Isaksson5 skrev:
Inte jag då, men farsan köpte en Ford Scorpio för 20.000kr. Gick skitfint och var riktigt fräsch.
EFter någon dag gick topplockspackningen. Och att fixa den var ju lagom billigt vid den tiden. Sälja den för någon tusing!

Hur kan detta vara någons fel?
Hade säljaren monterat en tidsinställt självförstörelse packning?

Det är ju inte direkt så att en blockpackning sakta nöts bort och man kan kontrollmäta den.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Ungdoms Räser
425 Inlägg
13 maj 2012
LeafBox skrev:
Isaksson5 skrev:

Hur kan detta vara någons fel?
Hade säljaren monterat en tidsinställt självförstörelse packning?

Det är ju inte direkt så att en blockpackning sakta nöts bort och man kan kontrollmäta den.

Ingens fel, men det var ju väldigt lägligt med att bilen som köpts havererar efter några mil.
Och varför hålla på diskutera? Skriv istället saker relaterat till trådens ämne.

Sök