3694
Sök

Audi a6 2,4 -99

25 Inlägg
17 maj 2012
Trådstartare
#1
Tjenare, funderar på att köpe en Audi A6 2,4 -99

inte såå bekant med audi så tänkte fråga er som kan lite mer om just dom bilarna vilka nackdelar dom har.
är dom dyra att ha, är dom svårskruvade, är reservdelar dyra? hur mycket drar dom per mil?
vanliga rostställen osvosv. tacksam för alla svar! smile

MVH linus


10 Inlägg
17 maj 2012
#2
ingen v6a linus tongue dom är kända för att få motor ras

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
17 maj 2012
#4
Låt bli 2,4:an gå upp på 2,8 eller 2,7 BT. Om du inte vill ha så stort så skulle jag gå på 1,8t.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
17 maj 2012
#6
den är törstig och slö.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Avstängd
10 388 Inlägg
17 maj 2012
#7
p-nyhlen skrev:
den är törstig och slö.

Ja...för 1.8T är ju snabbare...

Men visst, den dricker mindre


Tillbaka till huvudfrågan;

Kända problemställen; skärmkanterna och längst ner på dörrarna.

Dricker runt 1l/mil blandad körning, landsväg runt 0,8l/milen (beror ju givetvis ALLTID på hur man kör)

Fönsterhissarna har en förmåga att ge upp

Framvagnen är en svag länk i den modellen (tror iofs att Audi började få rätt på sina framvagnar först vid 02, rent generellt, så det gäller inte bara A6:an)

Motorn; kolla i oljepåfyllningslocket om det ser rent ut, inget koks om man kör ner fingrarna ska det va, känns som grus. Är bilen longlife servad skulle inte jag köpa den.

Motorn är normalt sett mycket tyst om man har huven öppen och den står på tomgång, man kan höra ventilerna ticka men det är inget problem.

Och det sexorna är kända för är oljeläckage, gäller givetvis inte alla bilar, men det är inte direkt ovanligt.


I övrigt kan sägas att den är sjukligt trevlig att köra/åka i mitt tycke. Så kör man mycket längre sträckor så är den underbar.

När det gäller att modifiera kärran är utbudet betydligt mindre till A6:an än ex.vis A4:an.

Personligen skulle jag nog valt faceliften på A6:an framför pre-faceliften. Småsaker som skiljer i utseende bara, men ja. Faceliften kom 01b, så i praktiken innebär det i princip 02.


Gällande skruvandet;

Motorrummet är allt utom lättåtkomligt, nästan vad man än ska göra får man dra fram fronten i serviceläge. Inget som tar några längre stunder, mer än kanske första gången man ska göra det.

Reservdelspriser; ptja, inte gratis. Är man lite klurig plockar man dock sakerna på ebay ist, och får originalkvalité (eller bättre) för ofta mindre än Mekonomenpriser.
Så servicekostnaden blir i förhållande till om man ska skruva själv vs. lämna bort den givetvis. Och slutligen var man köper sina reservdelar.
Senast redigerat av it_mutt (17 maj 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

10 Inlägg
17 maj 2012
#8
Jo det är klart tongue men inte roligt med motor haveri tongue
Zerenity skrev:
alla bilar är kända för något wink

25 Inlägg
17 maj 2012
Trådstartare
#9
okej de hjälpte mycket! tack för ett bra svar smile


25 Inlägg
17 maj 2012
Trådstartare
#10
haha nej de äre absolut inte ;P
E_RI_C skrev:
Jo det är klart tongue men inte roligt med motor haveri tongue
Zerenity skrev:
alla bilar är kända för något wink




Sök