p-nyhlen skrev:
den är törstig och slö.
Ja...för 1.8T är ju snabbare...
Men visst, den dricker mindre
Tillbaka till huvudfrågan;
Kända problemställen; skärmkanterna och längst ner på dörrarna.
Dricker runt 1l/mil blandad körning, landsväg runt 0,8l/milen (beror ju givetvis ALLTID på hur man kör)
Fönsterhissarna har en förmåga att ge upp
Framvagnen är en svag länk i den modellen (tror iofs att Audi började få rätt på sina framvagnar först vid 02, rent generellt, så det gäller inte bara A6:an)
Motorn; kolla i oljepåfyllningslocket om det ser rent ut, inget koks om man kör ner fingrarna ska det va, känns som grus. Är bilen longlife servad skulle inte jag köpa den.
Motorn är normalt sett mycket tyst om man har huven öppen och den står på tomgång, man kan höra ventilerna ticka men det är inget problem.
Och det sexorna är kända för är oljeläckage, gäller givetvis inte alla bilar, men det är inte direkt ovanligt.
I övrigt kan sägas att den är sjukligt trevlig att köra/åka i mitt tycke. Så kör man mycket längre sträckor så är den underbar.
När det gäller att modifiera kärran är utbudet betydligt mindre till A6:an än ex.vis A4:an.
Personligen skulle jag nog valt faceliften på A6:an framför pre-faceliften. Småsaker som skiljer i utseende bara, men ja. Faceliften kom 01b, så i praktiken innebär det i princip 02.
Gällande skruvandet;
Motorrummet är allt utom lättåtkomligt, nästan vad man än ska göra får man dra fram fronten i serviceläge. Inget som tar några längre stunder, mer än kanske första gången man ska göra det.
Reservdelspriser; ptja, inte gratis. Är man lite klurig plockar man dock sakerna på ebay ist, och får originalkvalité (eller bättre) för ofta mindre än Mekonomenpriser.
Så servicekostnaden blir i förhållande till om man ska skruva själv vs. lämna bort den givetvis. Och slutligen var man köper sina reservdelar.