3333
Sök

Renovering 318 v8

37 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#1
Jag skrev lite fel på mitt tidigare inlägg , så av detta kanske ni blir mindre arga ,,,

Jag undrade om cylinderblocket på en dodge van 318 85:A  är likadant på en dodge van 318 89:A .


  Det jag märkte när jag rev 89:an var att det var anndra lyftare !!!!!!!



Mvh cheva dodge Robban:)
Senast redigerat av robban_zztop (10 maj 2012)

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
7 maj 2012
#2
Men alltså förtydliga detta är du snäll...
318 Mopar maskin i en Cheva van???

Dodge motordelar passar INTE (som jag hoppas du förstår) i en Cheva motor.
Senast redigerat av hotrodder (7 maj 2012)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Likbärgare
375 Inlägg
8 maj 2012
#3
robban_zztop skrev:
Har en dodge van b250 318 1985:a  , och jag ska byta ut cylinderblocket,  hittade en motor på skroten en b250 318 motor satt i en cheva van är en 1989:a
Tänkte annvända det cylinderblocket , Men kommer sätta in min kammaxel o min vevaxel som sitter i dodge motor då den bara har gått 18000 mil, cheva motorn har gått 50000mil men cylindern är fin ,,

Frågan är om det är samma storlek på lagrena sammt kam som vevlager m.m
Det som orora mig mest är att lyftarna på chevy motorn är längre o har en lite rulle längst ner som  kammen gå på , medans min doddge motor har lägre lyftare  utan rullar ..

Jag tänkte bara annvända cheva blocket sedan byta ut allt annat, 
går det tror ni,  tänker ju även byta alla lager horna ut cylindern så oljan inte rinner av så lätt o byta kolvringare  mvh Robban

Hur tänker du här? Ska du kombinera motorkomponenter från en cheva 350 med en mopar 318?

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 maj 2012
#4
Det här blev ju lite udda... Har någon pulat i en moparmaskin i en Cheva, eller har TS missuppfattat något?
Som sagts Mopar 318 har knappast en skruv gemensamt med Cheva 305/350.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

5 Inlägg
17 maj 2012
#5
Svar på den nyformulerade frågeställningen.

318 kom med rullkam 1988 därav skillnaden i dina motorer.
Ingen skillnad på blocken, först 1992 kom de "nya" Magnumblocken som skiljer sig en del emot de äldre LA blocken.

37 Inlägg
17 maj 2012
Trådstartare
#6
Mopar-CG skrev:
Svar på den nyformulerade frågeställningen.

318 kom med rullkam 1988 därav skillnaden i dina motorer.
Ingen skillnad på blocken, först 1992 kom de "nya" Magnumblocken som skiljer sig en del emot de äldre LA blocken.

tack för svaret smile vad tro du om detta då?

Ska behålla vevaxlen o kolvarna   från den nyare motorn då dom  är i finare skick, men ska flytta över den gammla kammen + toppar lyftare mm , sak även horna ut blocket byta kolvringar och alla lager , Och givet vis mäta mått osv ,

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 maj 2012
#7
robban_zztop skrev:
Mopar-CG skrev:
Svar på den nyformulerade frågeställningen.

318 kom med rullkam 1988 därav skillnaden i dina motorer.
Ingen skillnad på blocken, först 1992 kom de "nya" Magnumblocken som skiljer sig en del emot de äldre LA blocken.

tack för svaret smile vad tro du om detta då?

Ska behålla vevaxlen o kolvarna   från den nyare motorn då dom  är i finare skick, men ska flytta över den gammla kammen + toppar lyftare mm , sak även horna ut blocket byta kolvringar och alla lager , Och givet vis mäta mått osv ,

Det är väl bättre att renovera en nyare motor? Rullkam är väl en stor jävla fördel.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

5 Inlägg
18 maj 2012
#8
Åldern har ingen större betydelse i detta fallet, om blocket är ifrån 85 eller 89, d.v.s. 27 eller 23år gammalt gör inte så mycket. Motorn från 85 kanske är snällt körd och har sett regelbundna oljebyten vilket kanske inte gäller den nyare motorn. Motorerna kan ju även ha varit isär tidigare?
Så en såpass liten ålderskillnad skulle jag inte fästa någon större vikt vid.

Ang. rullkam
Jo en rullkam tillåter ju en aggressivare nockprofil, och konstruktionen ger väl inte samma kam/lyftar slitage.
Men det klingar nog bättre än vad det är, i alla fall i detta fallet, en orginalrullkam i en std. 318 kommer ändå inte att tillåta ett effekt uttag likt en apolloraket.

Inspektera allting och använd de delarna som är minst slitna så blir det nog bra, annars kan du ju köpa en ny lite vassare kam(dock inget överdådigt) om ekonomin tillåter.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 maj 2012
#9
Mopar-CG skrev:
Åldern har ingen större betydelse i detta fallet, om blocket är ifrån 85 eller 89, d.v.s. 27 eller 23år gammalt gör inte så mycket. Motorn från 85 kanske är snällt körd och har sett regelbundna oljebyten vilket kanske inte gäller den nyare motorn. Motorerna kan ju även ha varit isär tidigare?
Så en såpass liten ålderskillnad skulle jag inte fästa någon större vikt vid.

Ang. rullkam
Jo en rullkam tillåter ju en aggressivare nockprofil, och konstruktionen ger väl inte samma kam/lyftar slitage.
Men det klingar nog bättre än vad det är, i alla fall i detta fallet, en orginalrullkam i en std. 318 kommer ändå inte att tillåta ett effekt uttag likt en apolloraket.

Inspektera allting och använd de delarna som är minst slitna så blir det nog bra, annars kan du ju köpa en ny lite vassare kam(dock inget överdådigt) om ekonomin tillåter.

Anledningen till att jag vill lyfta fram rullkammen är att den slits betydligt mycket mindre & tål vilken skitolja som helst. Dagens oljor funkar sisådär med de gamla kammarna så det finns ju inga nackdelar. Att den inte ger någon överjävlig effekt är väl däremot välkänt.
Åldern i sig spelar ingen jävla roll, egentligen ska man väl då ha ett mycket äldre block med bättre legering.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

37 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
#10
RD_87 skrev:
robban_zztop skrev:
Mopar-CG skrev:
Svar på den nyformulerade frågeställningen.

318 kom med rullkam 1988 därav skillnaden i dina motorer.
Ingen skillnad på blocken, först 1992 kom de "nya" Magnumblocken som skiljer sig en del emot de äldre LA blocken.

tack för svaret smile vad tro du om detta då?

Ska behålla vevaxlen o kolvarna   från den nyare motorn då dom  är i finare skick, men ska flytta över den gammla kammen + toppar lyftare mm , sak även horna ut blocket byta kolvringar och alla lager , Och givet vis mäta mått osv ,

Det är väl bättre att renovera en nyare motor? Rullkam är väl en stor jävla fördel.

sen kan man ju tänka sig att det kanske bara var blocket som var i bra skick , o den övre delen på min gammle motor är helt felfri ,,
O sen kan man ju fundera på om skrotsammlare är samma sak som tattare

39 Inlägg
19 maj 2012
#11
RD_87 skrev:
Mopar-CG skrev:
Åldern har ingen större betydelse i detta fallet, om blocket är ifrån 85 eller 89, d.v.s. 27 eller 23år gammalt gör inte så mycket. Motorn från 85 kanske är snällt körd och har sett regelbundna oljebyten vilket kanske inte gäller den nyare motorn. Motorerna kan ju även ha varit isär tidigare?
Så en såpass liten ålderskillnad skulle jag inte fästa någon större vikt vid.

Ang. rullkam
Jo en rullkam tillåter ju en aggressivare nockprofil, och konstruktionen ger väl inte samma kam/lyftar slitage.
Men det klingar nog bättre än vad det är, i alla fall i detta fallet, en orginalrullkam i en std. 318 kommer ändå inte att tillåta ett effekt uttag likt en apolloraket.

Inspektera allting och använd de delarna som är minst slitna så blir det nog bra, annars kan du ju köpa en ny lite vassare kam(dock inget överdådigt) om ekonomin tillåter.

Anledningen till att jag vill lyfta fram rullkammen är att den slits betydligt mycket mindre & tål vilken skitolja som helst. Dagens oljor funkar sisådär med de gamla kammarna så det finns ju inga nackdelar. Att den inte ger någon överjävlig effekt är väl däremot välkänt.
Åldern i sig spelar ingen jävla roll, egentligen ska man väl då ha ett mycket äldre block med bättre legering.

Ojdå, det verkar inte som att hydrauliska lyftare lever ett særskilt bra liv nær dem jobber i elskilstuna, "køra på vilken skitolja som helst" de kan man gjøra om vill samla på sig skrot.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 maj 2012
#12
Skillnaden på olja avsedd för en modern motor eller för en gammal skiljer sig en aning.... Men vill man inte lära så behöver man inte.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

39 Inlägg
19 maj 2012
#13
RD_87 skrev:
Skillnaden på olja avsedd för en modern motor eller för en gammal skiljer sig en aning.... Men vill man inte lära så behöver man inte.

Varfør skriver du att man kan køra med vilken olje som helst då?

kan inte du skicka i en marin diesel olja med høgt basenumber i en 318 med din dina superlyftare i så blir det mer skrot øver till dina brøder. /kongo
Senast redigerat av Joel_man (19 maj 2012)

37 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
#14
RD_87 skrev:
Skillnaden på olja avsedd för en modern motor eller för en gammal skiljer sig en aning.... Men vill man inte lära så behöver man inte.

Ni får ju för fan sluta dricka 2 taktsolja o bada balja där i eskilstuna ,,,,
det är ju inte konstigt att du har mycket skrot när du häller rappsolja på labbarna

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 maj 2012
#15
Joel_man skrev:
RD_87 skrev:
Skillnaden på olja avsedd för en modern motor eller för en gammal skiljer sig en aning.... Men vill man inte lära så behöver man inte.

Varfør skriver du att man kan køra med vilken olje som helst då?

I en rullkamsmotor kan du köra på vilken olja som helst i princip, då menar jag såklart färsk motorolja. I en äldre motor med konventionella lyftare så kan man få problem med olja avsedda för moderna motorer då de inte har samma additiver. Därför har det växt upp en marknad för oljor & additiver till äldre motorer, både Edelbrock, Comp cams & Joe gibbs har sådana produkter.
Jag kör själv med sådan olja i Chryslern, men jag skulle inte hälla det i en rullkamsmotor då det är fullständigt onödigt, det är dessutom direkt olämpligt ihop med katalysator.

Nu tänker jag ge fan i den här tråden, med tanke på TS nivå så tror jag att bilen mår bäst av att han låter bli den.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

39 Inlägg
19 maj 2012
#16
RD_87 skrev:
Joel_man skrev:
RD_87 skrev:
Skillnaden på olja avsedd för en modern motor eller för en gammal skiljer sig en aning.... Men vill man inte lära så behöver man inte.

Varfør skriver du att man kan køra med vilken olje som helst då?

I en rullkamsmotor kan du köra på vilken olja som helst i princip, då menar jag såklart färsk motorolja. I en äldre motor med konventionella lyftare så kan man få problem med olja avsedda för moderna motorer då de inte har samma additiver. Därför har det växt upp en marknad för oljor & additiver till äldre motorer, både Edelbrock, Comp cams & Joe gibbs har sådana produkter.
Jag kör själv med sådan olja i Chryslern, men jag skulle inte hälla det i en rullkamsmotor då det är fullständigt onödigt, det är dessutom direkt olämpligt ihop med katalysator.

Nu tänker jag ge fan i den här tråden, med tanke på TS nivå så tror jag att bilen mår bäst av att han låter bli den.

Att hælla i en olja med additiver som passar før din motor, ær inte samma sak som att anvænda "vilken som helst".
Alla startar på en låg nivå.
Senast redigerat av Joel_man (19 maj 2012)

37 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
#17
RD_87 skrev:
Joel_man skrev:
RD_87 skrev:
Skillnaden på olja avsedd för en modern motor eller för en gammal skiljer sig en aning.... Men vill man inte lära så behöver man inte.

Varfør skriver du att man kan køra med vilken olje som helst då?

I en rullkamsmotor kan du köra på vilken olja som helst i princip, då menar jag såklart färsk motorolja. I en äldre motor med konventionella lyftare så kan man få problem med olja avsedda för moderna motorer då de inte har samma additiver. Därför har det växt upp en marknad för oljor & additiver till äldre motorer, både Edelbrock, Comp cams & Joe gibbs har sådana produkter.
Jag kör själv med sådan olja i Chryslern, men jag skulle inte hälla det i en rullkamsmotor då det är fullständigt onödigt, det är dessutom direkt olämpligt ihop med katalysator.

Nu tänker jag ge fan i den här tråden, med tanke på TS nivå så tror jag att bilen mår bäst av att han låter bli den.

Det ända du tänker på är ju hur oljan smakar ,,
Där av den chipptrimmade nacken

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 maj 2012
#18
Joel_man skrev:
RD_87 skrev:
Joel_man skrev:

Varfør skriver du att man kan køra med vilken olje som helst då?

I en rullkamsmotor kan du köra på vilken olja som helst i princip, då menar jag såklart färsk motorolja. I en äldre motor med konventionella lyftare så kan man få problem med olja avsedda för moderna motorer då de inte har samma additiver. Därför har det växt upp en marknad för oljor & additiver till äldre motorer, både Edelbrock, Comp cams & Joe gibbs har sådana produkter.
Jag kör själv med sådan olja i Chryslern, men jag skulle inte hälla det i en rullkamsmotor då det är fullständigt onödigt, det är dessutom direkt olämpligt ihop med katalysator.

Nu tänker jag ge fan i den här tråden, med tanke på TS nivå så tror jag att bilen mår bäst av att han låter bli den.

Att hælla i en olja med additiver som passar før din motor, ær inte samma sak som att anvænda "vilken som helst".
Alla startar på en låg nivå.

Jag tror inte att det finns någon olja i Sverige i dag som inte är god nog åt en -89 Dodge. Däremot bör man undvika specialoljor & oljor med för låg viskositet t.ex 0-30.
I övrigt lär den vara ganska okänslig då det är grovsmide med stora toleranser som är tänkt att gå på den mineralolja som fanns -89. Så "vilken som helst" kan väl betraktas som en nära korrekt beskrivning.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

37 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
#19
RD_87 skrev:
Joel_man skrev:
RD_87 skrev:

I en rullkamsmotor kan du köra på vilken olja som helst i princip, då menar jag såklart färsk motorolja. I en äldre motor med konventionella lyftare så kan man få problem med olja avsedda för moderna motorer då de inte har samma additiver. Därför har det växt upp en marknad för oljor & additiver till äldre motorer, både Edelbrock, Comp cams & Joe gibbs har sådana produkter.
Jag kör själv med sådan olja i Chryslern, men jag skulle inte hälla det i en rullkamsmotor då det är fullständigt onödigt, det är dessutom direkt olämpligt ihop med katalysator.

Nu tänker jag ge fan i den här tråden, med tanke på TS nivå så tror jag att bilen mår bäst av att han låter bli den.

Att hælla i en olja med additiver som passar før din motor, ær inte samma sak som att anvænda "vilken som helst".
Alla startar på en låg nivå.

Jag tror inte att det finns någon olja i Sverige i dag som inte är god nog åt en -89 Dodge. Däremot bör man undvika specialoljor & oljor med för låg viskositet t.ex 0-30.
I övrigt lär den vara ganska okänslig då det är grovsmide med stora toleranser som är tänkt att gå på den mineralolja som fanns -89. Så "vilken som helst" kan väl betraktas som en nära korrekt beskrivning.

Men ska ändå inte dricka den ,, då kan adamsäpplet dansa ut ur truta på di!!!!

8 883 Inlägg
20 maj 2012
#20
Låser här.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se


Sök