3644
Sök

Avgas skrammel XC70 D5

15 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
Har som rubriken lyder något mystiskt skrammel under bilen, låter som klockrent avgas skrammel men har legat under bilen flera gånger och finner ingen stans där det skulle kunna ta i. Det konstiga med ljudet är att du hör inte skramlet när motorn går på tomgång, ljudet är oftast kraftigare när bilen är kall startad, och ljudet uppkommer nästan bara när du ligger på typ platt 90 väg när inte motorn behöver direkt arbeta då skramlar det och gasar man eller släpper gasen så blir det borta, eller när man ligger på låga varv i stan typ åker på tomgången... Någon som kan ha en ide vart det skulle kunna komma ifrån att lyssna på ljudet så kommer det runt fötterna fram alt under växelspaken ungefär.

Tack på förhand Stefan

Forummoderator
26 373 Inlägg
18 maj 2012
Det är inte skyddsplåten på torpedväggen som är lite lös då tro?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

15 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
Tycker jag har legat å ryckt i varenda plåt runt avgassystemet men finner inget som är direkt löst, sen tycker jag att dömma på ljudet så kan det nästan komma från avgasröret någon stans låter ``rörigt´´ tongue men kan väll säkert bli resonans så att det ändar ton osv... Men hörde något om att det kunde bli dock oftast regn eller vintern när det kylde systemet underifrån så slog sig hela röret och böjde sig upp mot kardanen så ska ta och hissa bilen imorgon igen och kolla lite mer...

Forummoderator
26 373 Inlägg
18 maj 2012
Det är inte katalysatorn/nån av katalysatorerna (om du har flera) som har blivit dålig/a då?

15 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
Det jag börjar bli lite rädd att det skulle va något sånt, sitter ju partikelfilter på den som inte är gratis sad

Forummoderator
26 373 Inlägg
18 maj 2012
stefanden skrev:
Det jag börjar bli lite rädd att det skulle va något sånt, sitter ju partikelfilter på den som inte är gratis sad

Borde ju höras om du ruskar i katalysatorn, om något är löst inuti.

15 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
skall ta och pröva att knacka på den någon dag med liten hammare så får vi se vad som händer.... inte sugen på att köpa ett nytt partikelfilter men visar det sig att det är det så får jag väll göra det ändå sad

15 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
Nu har jag legat under bilen å ryckt å bankat på hela avgassystemet å finner inte något ämne till skrammel, börjar att bli less nu enda jag kunde finna är att jag ska byta övre motorfästet på översidan motorn och något moment stag på undersidan för dom bussningarna var lite dåliga... någon med nån annan ide? =S

Sök