tobbeh78 skrev:
dfine skrev:
Hon tog bilen utan lov och krockade den, nu är det upp till henne om hon vill ersätta dig eller bli polisanmäld för bilstöld samt olovlig körning och dra allt till rättegång (förlorar hon där blir det inte billigt).
Nu får ni som kan detta bättre än mig rätta mig om jag har fel..
Om en bilägare ger sina nycklar till en annan person och denna tar bilen utan lov så kan det aldrig bli bilstöld, (bilägaren har ju gett iväg nycklarna med fri vilja) har för mig att det räknas som bedrägeri.
Detta är egentligen samma sak som de personer som fått sitt fordon stulen vid försäljning, ni vet när en person ska ut för att provköra fordonet men sen kommer aldrig tillbaka, det är alltså inte stöld utan bedrägeri.
Men som sagt rätt mig om jag har fel.
OM nu bilägaren har lämnat ut nyckeln till en person utan körkort med villkoret att denna person enbart ska sitta i bilen utan att ha motorn igång och dessa villkor bryts borde detta gå som Egenmäktigt förfarande då denna personen inte hade för avsikt att stjäla bilen.
Detta kan man mycket väl anmäla och chansen att det går till rättegång är relativt stor när det gäller sk "ungdomsbrott", alltså brott utförda av personer under 25.
Straffmyndig är man från det att man fyller 15 år och får då själv ta ansvar för sina egna handlingar.
Dock kommer eventuella skadestånd från brott begångna vid ex 16års ålder ej krävas ut innan personen fyllt 18år.
För att veta mer kan man ju faktiskt få gratis juridisk hjälp om man ringer till en advokat.
EDIT:
Hittade att det fanns ett begrepp för detta just när det gäller motorfordon.
"7 § Tager och brukar någon olovligen motorfordon eller annat motordrivet fortskaffningsmedel, som tillhör annan, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt vad förut i detta kapitel är sagt, för tillgrepp av fortskaffningsmedel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter. "
https://lagen.nu/1962:700#K8P7S1