3219
Sök

Gav ut min bilnyckel till en person för att va i bilen. Tog bilen, körde och kraschade. hjälp!

766 Inlägg
26 maj 2012
KHRacing skrev:
discokapten skrev:
KHRacing skrev:

Tankegången är helt rätt, men ordföljden är fel: Nyckeln måste sitta i låset (men behöver ej vara omvriden)

Myt, du måste föra fordonet (Köra) för att torska.

https://lagen.nu/1951:649#P4

bra text, tack.. MEN,,,, rent teoretiskt så tolkar jag detta som att man alkoholberusad över gränsen, FÅR sätta nyckeln i tändningslåset på sin MC, låsa upp låset & leda hojen iväg.

Men det får man inte, finns många som vart av med körkortet på den exakta vägen

O det göres inte skillnad på bil/MC/traktor m.m smile

polisen måste ta dig om du gör så för om du 10minuter senare skulle köra ihjäl någon så får polisen ett helvete som inte stoppade dig innan när dom hade chansen.

285 Inlägg
26 maj 2012
Be polaren gå till hennes föräldrar och lösa det på bästa möjliga sätt. Det tjänar nog alla på, dom står säkert för alla omkostnader, för hon ska slippa bli anmäld för olovlig körning, om inte annat.

Ha d saarvii

3 466 Inlägg
26 maj 2012
tobbeh78 skrev:
dfine skrev:
Hon tog bilen utan lov och krockade den, nu är det upp till henne om hon vill ersätta dig eller bli polisanmäld för bilstöld samt olovlig körning och dra allt till rättegång (förlorar hon där blir det inte billigt).

Nu får ni som kan detta bättre än mig rätta mig om jag har fel..

Om en bilägare ger sina nycklar till en annan person och denna tar bilen utan lov så kan det aldrig bli bilstöld, (bilägaren har ju gett iväg nycklarna med fri vilja) har för mig att det räknas som bedrägeri.
Detta är egentligen samma sak som de personer som fått sitt fordon stulen vid försäljning, ni vet när en person ska ut för att provköra fordonet men sen kommer aldrig tillbaka, det är alltså inte stöld utan bedrägeri.

Men som sagt rätt mig om jag har fel.

OM nu bilägaren har lämnat ut nyckeln till en person utan körkort med villkoret att denna person enbart ska sitta i bilen utan att ha motorn igång och dessa villkor bryts borde detta gå som Egenmäktigt förfarande då denna personen inte hade för avsikt att stjäla bilen.
Detta kan man mycket väl anmäla och chansen att det går till rättegång är relativt stor när det gäller sk "ungdomsbrott", alltså brott utförda av personer under 25.

Straffmyndig är man från det att man fyller 15 år och får då själv ta ansvar för sina egna handlingar.
Dock kommer eventuella skadestånd från brott begångna vid ex 16års ålder ej krävas ut innan personen fyllt 18år.

För att veta mer kan man ju faktiskt få gratis juridisk hjälp om man ringer till en advokat.

EDIT:
Hittade att det fanns ett begrepp för detta just när det gäller motorfordon.
"7 § Tager och brukar någon olovligen motorfordon eller annat motordrivet fortskaffningsmedel, som tillhör annan, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt vad förut i detta kapitel är sagt, för tillgrepp av fortskaffningsmedel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter. "
https://lagen.nu/1962:700#K8P7S1
Senast redigerat av M_icke_ (26 maj 2012)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

131 Inlägg
26 maj 2012
Exakt samma sak hände mig och en polare ! fast vi va på fest och hade somnat till och när vi vaknade så va bilen borta . va 2 st som tog bilen på fyllan som vi inte kände så bra . fick sedan reda på att det va dom dagen efter så då åkte vi bara hem till dom så fick deras föräldrar betala ut 10 lax till en ny likvärdig bil . va en volvo 740 ! så gör något liknande du då? eller så ställer du den på en parkering på natten och säger att nån har kört in i dig där tongue

Av små grisar blir det stora svin

131 Inlägg
26 maj 2012
edit ! dom va oxå 17 år !

Av små grisar blir det stora svin

Vw trimmare
2 995 Inlägg
26 maj 2012
Dirtymike skrev:
Var tjejen ful anmäl ingen ska slippa undan sånt

Haha alskar detta typo ingen ska fa komma undan med att vara ful, tur att man ar snygg som helvete sa man inte blir anmald  lol

on topic:

Sluta ge bort bilnycklar till varandra och kop en riktig forsakring..

3 059 Inlägg
27 maj 2012
MeloveGolf skrev:
Dirtymike skrev:
Var tjejen ful anmäl ingen ska slippa undan sånt

Haha alskar detta typo ingen ska fa komma undan med att vara ful, tur att man ar snygg som helvete sa man inte blir anmald  lol
on topic:
Sluta ge bort bilnycklar till varandra och kop en riktig forsakring..

...ska man  INTE anmäla någon? lol Skulle vara för att bruden är ful då ja.. big_smile

Sök