3536
Sök

Volvo 240 -79 Slutade att varva, varvar nu bara ca: 3000rpm ?

Faderator
228 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#1
Tjena! smile
Jag har en Volvo 240 från 79, Motor: B21.
Jag var ute och sladdade en kväll och varva ur henne ganska rejält smile ,
helt plötsligt börjar hon bara varva 3000rpm ? Jag kollade vid rotorn och märkte då att kolet i fördelarlocket
hade lossnat och det gick inte att sätta tillbaka, men jag körde hem och bytte till ett likadant fast fräschare fördelarlock med nytt kol och allt men hon vill fortfarande inte varva mer än 3000, men det är när man står stilla med koppling i eller i friläge. Men när man kör kan man pressa upp henne i 4000-4500rpm...
Jag var även väldigt noga med att sätta kablarna på rätt plats när jag böt fördelarlock
Vad kan problemet vara ? yikes
Tacksam för alla svar smile

"Being second is to be the first of the ones who lose"

31 Inlägg
16 januari 2012
#2
hallå!
Jag har råkat ut för samma typ av problem förut, då var det förgasaren.
kolla om trottelstycket(kommer inte på ett bättre namn) alltså den delen som trottelnålen sitter, rör sig när du gasar
om den inte gör det så kan skruva av locket på förgasaren så sitter det ett svart gummi-membran där i, och det va den som hade lossnat för mig, torkade rent den från olja och skruva dit den sen gick den bra igen! big_smile

hoppas du har samma fel, va ju busenkelt att fixa(fixa det på en parkering på 2 min)

MVH: Thomas

Faderator
228 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#3
brainox skrev:
hallå!
Jag har råkat ut för samma typ av problem förut, då var det förgasaren.
kolla om trottelstycket(kommer inte på ett bättre namn) alltså den delen som trottelnålen sitter, rör sig när du gasar
om den inte gör det så kan skruva av locket på förgasaren så sitter det ett svart gummi-membran där i, och det va den som hade lossnat för mig, torkade rent den från olja och skruva dit den sen gick den bra igen! big_smile

hoppas du har samma fel, va ju busenkelt att fixa(fixa det på en parkering på 2 min)

MVH: Thomas

Härligt! Detta ska kollas, får hoppas att det är så enkelt!
Tack för svar! smile

Om nån annan kan komma på andra saker så skriv det gärna ! smile

"Being second is to be the first of the ones who lose"

21 761 Inlägg
16 januari 2012
#4
Gummimembranet låter ganska troligt, motorn brukar bli "slö" då och kan inte varva som den ska. I vissa fall kan även motorn i princip bara orka gå på tomgång, går inte att varva upp alls. smile

2 Inlägg
19 januari 2012
#5
Hej!! Jag har en volvo 240i med diverse problem, men det som jag funderar över är, varför varv talet på tomgången påverkas krafigt av att pumpa på bromsen! absolut inte så att bilen dör men näst intill!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 januari 2012
#6
Drönirettab skrev:
Gummimembranet låter ganska troligt, motorn brukar bli "slö" då och kan inte varva som den ska. I vissa fall kan även motorn i princip bara orka gå på tomgång, går inte att varva upp alls. smile

Membranet är en klassiker, två andra möjligheter är ju kuggad kamrem & taskig soppapump. Inget av dessa är ovanligt på gamla 240. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

41 Inlägg
20 januari 2012
#7
Som tidigare nämnt, förgasarmembranet. Brukar finnas att köpa på närmaste mack med volvo-reservdelar.


Faderator
228 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#8
Det var förgasarmembranet, och detta är bytt för längesen, så tack för hjälpen!

Tänkte mest skriva det för om andra skulle ha samma problem så ser dom att det här funkade, Tack !

"Being second is to be the first of the ones who lose"


Sök