Tjena! Jag har en Volvo 240 från 79, Motor: B21. Jag var ute och sladdade en kväll och varva ur henne ganska rejält , helt plötsligt börjar hon bara varva 3000rpm ? Jag kollade vid rotorn och märkte då att kolet i fördelarlocket hade lossnat och det gick inte att sätta tillbaka, men jag körde hem och bytte till ett likadant fast fräschare fördelarlock med nytt kol och allt men hon vill fortfarande inte varva mer än 3000, men det är när man står stilla med koppling i eller i friläge. Men när man kör kan man pressa upp henne i 4000-4500rpm... Jag var även väldigt noga med att sätta kablarna på rätt plats när jag böt fördelarlock Vad kan problemet vara ? Tacksam för alla svar
"Being second is to be the first of the ones who lose"
hallå! Jag har råkat ut för samma typ av problem förut, då var det förgasaren. kolla om trottelstycket(kommer inte på ett bättre namn) alltså den delen som trottelnålen sitter, rör sig när du gasar om den inte gör det så kan skruva av locket på förgasaren så sitter det ett svart gummi-membran där i, och det va den som hade lossnat för mig, torkade rent den från olja och skruva dit den sen gick den bra igen!
hoppas du har samma fel, va ju busenkelt att fixa(fixa det på en parkering på 2 min)
hallå! Jag har råkat ut för samma typ av problem förut, då var det förgasaren. kolla om trottelstycket(kommer inte på ett bättre namn) alltså den delen som trottelnålen sitter, rör sig när du gasar om den inte gör det så kan skruva av locket på förgasaren så sitter det ett svart gummi-membran där i, och det va den som hade lossnat för mig, torkade rent den från olja och skruva dit den sen gick den bra igen!
hoppas du har samma fel, va ju busenkelt att fixa(fixa det på en parkering på 2 min)
MVH: Thomas
Härligt! Detta ska kollas, får hoppas att det är så enkelt! Tack för svar!
Om nån annan kan komma på andra saker så skriv det gärna !
"Being second is to be the first of the ones who lose"
Gummimembranet låter ganska troligt, motorn brukar bli "slö" då och kan inte varva som den ska. I vissa fall kan även motorn i princip bara orka gå på tomgång, går inte att varva upp alls.
Hej!! Jag har en volvo 240i med diverse problem, men det som jag funderar över är, varför varv talet på tomgången påverkas krafigt av att pumpa på bromsen! absolut inte så att bilen dör men näst intill!
Gummimembranet låter ganska troligt, motorn brukar bli "slö" då och kan inte varva som den ska. I vissa fall kan även motorn i princip bara orka gå på tomgång, går inte att varva upp alls.
Membranet är en klassiker, två andra möjligheter är ju kuggad kamrem & taskig soppapump. Inget av dessa är ovanligt på gamla 240.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...