Egentligen är det ju lite fel att säga lättrycksturbo då detta har blivigt ett begrepp för dom motorsvagare motorerna som laddar "lätt"
Finns ju en uppsjö av turbosystem och hur dom funkar. Som tex gamla lastbilar som inte har någon wastegate alls och var gjorda så turbon bottna ur vid max varv.
Så till vad jag mena med att saabs "lättryckare" klarar sig själv är mer en referens mot dom tidigare modeller som tex 9000, där skillnaden mellan 2.3t 170hk och 2.3T 200 hk är en magnetventil och programvara osv, men just det faktum att ltt styr wg med luft från kompressorn endast och ft styr wg med luft från kompressrodelen via en mv, som i sin tur "pyser" upp trycket.
Nu har 9-5an mw på även ltt modellerna men kallar dom lättryckare mer pågrund av effektsiffran.
Hoppas du förstår vad jag mena med att ltt sköter sig själv, styrsystemet sköter inte turbotrycket.
Fast nu är det ju många som har ett system där man kör med luft direkt från kompressorn och kallar det fulltryckare, tja är skillnaden då trycket och vart går då gränsen mellan full och lätt. Fråga inte mig. Det är väll bara ett sätt för bilfabrikanterna att marknadsföra, kalla dom klenare motoralternativen ltt eller som senare 9-3 så heter den klenare 1.8 när motorn är på 2 liter.