att köpa alkohol i tyskland!

NOL dragkruka
12 juli 2008 · 275 Inlägg

Jahapp, då kom man hem från tyskland idag då var o handlade alkoholen som ja efterfrågade wink Resan blev minst sagt dramatisk haha, men samtidigt spännande wink. Vi åkte neråt kl 21 i fredags kväll från Borås, redan nere i Falkenberg börjar chauffören känna att kopplingen slirar lite (en Volvo 745 -90), inget mer med de tänker vi. Och när vi kört från Falkenberg så märker han (chauffören) att det inte går att lägga i treans växel. Jahapp då verkar lådan vara kass med, men vi ger oss inte utan kör vidare. De blir lite jobbigt när vi kommer fram till Helsingborg att välja mellan 2:an o 4:an o köra på men det går ändå. Allt går som på räls fram till Puttgarden och Burg, förutom att växla mellan 2:an och 4:an samt att kopplingen verka aningen ostabil.

Vi köper vår alkohol (betydligt mycket mer än ransonen men ändå inte över maxvikten). Chansar på att tullen inte är bemannad på hemvägen. Var säkert 15-20 liter vodka för mycket och hmm cirka 120 flak öl sammanlagt. Vi åker från Burg till Rödby eller vad det heter och kör den långa dryga vägen till Helsingör och bilen går väldigt bra för o ha kass koppling. När vi sedan tatt färjan över och åker från Helsingborg så smäller de till och bilen börja varva som fan (precis som om du missar lägga i en växel o ändå tror att den är i o gasar). Då gick femmans växel åt helvete och gick inte få i. Nu har vi bara 1,2 och 4:ans växel kvar. Kör med tung släpkärra och tung last i bilen på sammanlagt säkert 1,3 ton eller nåt och har inte många växlar att välja mellan. Detta blir lite jobbigt o köra med men de går ändå fram till Varberg då vi ska ur en rondell och ut på en annan stor väg, då går de helt plötsligt inte få i varken ettan eller tvåan och vi kommer i långsam fart ur en rondell i uppförsbacke med tung last. Hur fan ska detta gå? Chauffören gasar på så gott han kan o de går säkert inte i mer än 10km/h uppför men bilen dör ändå aldrig. Otroligt nog klarar vi hela långa backen upp o kör vidare, nu endast med fyrans växel att använda. Det visar sig sedan bli väldigt jobbigt när vi kör igenom alla småbyar med 50 sträckor där såklart övningskörare ska ut o köra i sina 30km/h. Så vi får helt enkelt inte stoppa vår bils fart och riskera få motorstopp och kör då upp på trottoaren o förbi övningsköraren o alla andra som ligger o drar i 30-40. Undra vad dem tänkte egentligen haha wink

Vi klarar oss otroligt nog ändå hem till sista backen upp till huset där de tar stopp haha. Detta trodde jag inte var möjligt, trodde aldrig vi skulle komma hem då bilen krånglar redan efter 10-15 mils körning. Är ju ändå 90 mil fram o tillbaka för oss dit. Hehe detta var en upplevelse utöver det vanliga och gav därför ingen sömn heller men men sprit fick man smile Jag är grymt nöjd med deras utbud och priser på Calles måste jag säga!

Tack för all hjälp med vägbeskrivningar och info och allt!

Volvo S70R "Glidarbilen" (1998)
Volvo 850 GLT "numera vinterbilen" (1997)
Walle_wandalen
12 juli 2008 · 61 Inlägg

10 liter stark sprit 110 liter öl du kan igänkligen ta hur mkt du vill bara de itne överlast på bilen

nighten
12 juni 2012 · 1 Inlägg

kolvas skrev:
tänk bara på vikten... vet om en hel del som blivit stoppade av snuten & åkt på överlass i bilarna.

ett flak öl 24x33 cl väger ca 9 kg
1 liter vin/sprit i glasflaska strax över 1 kg

Jag kan tipsa om en sida med inbyggd kalkylator för vikt och volym.
Lägg till resvägen och fyll sedan i inköpslistan för att se hur tungt det blir.

http://www.alkohol-import.se/

Muttley
12 juni 2012 ·

nighten skrev:

kolvas skrev:
tänk bara på vikten... vet om en hel del som blivit stoppade av snuten & åkt på överlass i bilarna.

ett flak öl 24x33 cl väger ca 9 kg
1 liter vin/sprit i glasflaska strax över 1 kg

Jag kan tipsa om en sida med inbyggd kalkylator för vikt och volym.
Lägg till resvägen och fyll sedan i inköpslistan för att se hur tungt det blir.

http://www.alkohol-import.se/

Du såg när tråden var från va ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang