3208
Sök

För lite ström i bilen, ny generator, konding eller fler batterier? 945

11 Inlägg
16 juni 2012
Trådstartare
#1
Hejsan.



En liten fundering bara. Jag har en budget låda (Arizona Eagel 3x10") och ett budget steg ( Megakick imperator 2000w) båda köptes väldigt billigt av en vän, och som jag skall ha så länge tills en bättre system har införskaffat.


Men, jag har ett litet problem med ström tillförsel. Ljuset på bilen blinkar en del( antar att steget är lite hungrig och slukar en del ström, eller om original generatorn är dålig, har ingen multimeter hemma så kan inte mäta just nu.).


Jag har tänkt att skaffa (http://caraudiosecurity.com/shop/produc … /9092.html) Kicker l7, JBL GTO-14001e 1400W RMS, och jag antar att det inte kommer bli bättre ljus på bilen direkt wink  Så vad är smartast att köpa?
ett ny generator på högre amp-tal ( Just nu har jag en original generator på 14,4v, 100A = 1440w. Passar en nyare generator som har högre amp på en Volvo 945, utan för mycket jobb?  ) eller en kondensator, eller ett nytt batteri ?


//Karlsson


2 024 Inlägg
16 juni 2012
#2
Kondensator är det första du kan stryka på listan, börja däremot med att kolla över kablage och jordpunkter. Framförallt generator-batteri generator-kaross kaross-batteri. Skulle inte det hjälpa så skulle jag rekommendera ett extra batteri, förutsatt att batteriet som sitter i idag är i gott skick.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

21 761 Inlägg
16 juni 2012
#3
Är du osäker på batteriets skick så skulle åtminstone jag byta ut det och dessutom välja så stort som får plats på ordinarie batterihyllan. Det borde lätt finnas plats för 70-75 Ah iaf. smile
Senast redigerat av Drönirettab (16 juni 2012)

11 Inlägg
16 juni 2012
Trådstartare
#4
Expoze skrev:
Kondensator är det första du kan stryka på listan, börja däremot med att kolla över kablage och jordpunkter. Framförallt generator-batteri generator-kaross kaross-batteri. Skulle inte det hjälpa så skulle jag rekommendera ett extra batteri, förutsatt att batteriet som sitter i idag är i gott skick.

Okej, jag kanske skall ta lös jordpunkterna och slipa bort smuts så det blir bra kontakt ( Om nu så är fallet, tror inte det är rost, för bilen är en polar, Italien import och är rostfri smile  ) Alt dra om kablarna, och ersätta med samma kablar som går bak till steget ?





Är du osäker på batteriets skick så skulle åtminstone jag byta ut det och dessutom välja så stort som får plats på ordinarie batterihyllan. Det borde lätt finnas plats för 70-75 Ah iaf.

Okej, ett bättre batteri kommer nog förmodligen att införskaffas( inge fel med det som sitter där, lite klent bara. )
Om det nu inte passar i batterihyllan så kan ju kanske gå att bygga om lite.


Var köper ni era batterier ? Hur fungerar Biltemas batteri ?


2 914 Inlägg
16 juni 2012
#5
ser på saken såhär,
ordentliga kablar och GOD kontakt överallt,
bra generator,
bra batteri,
sist (bara för att det är jävligt snygga) kondensatorer, tongue

11 Inlägg
16 juni 2012
Trådstartare
#6
kalle_kalle skrev:
ser på saken såhär,
ordentliga kablar och GOD kontakt överallt,
bra generator,
bra batteri,
sist (bara för att det är jävligt snygga) kondensatorer, tongue

Tackar grabbar, nu fick jag lite mer kött på benen känner jag wink


Men nu rent teoretiskt sätt, kommer jag klara att driva L7'erna med 100A generator och 70-75 AH batteri ?


Eller vad tror ni ?


21 761 Inlägg
16 juni 2012
#7
Om du spelar så pass högt att steget ger ut sina 1400 WRMS så kan strömförbrukningen bli högre än generatorns maxström, då sjunker också systemspänningen ner till batterispänningsnivå. Mer eller mindre synliga blinkningar kommer att uppstå. smile

Det finns en generell rekommendation på 1 bra batteri per 1000 WRMS, i ditt fall skulle det innebära att ett till batteri är lämpligt för att kunna utnyttja steget fullt ut. Var iaf beredd på att behöva sätta dit ytterligare ett batteri.

11 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Om du spelar så pass högt att steget ger ut sina 1400 WRMS så kan strömförbrukningen bli högre än generatorns maxström, då sjunker också systemspänningen ner till batterispänningsnivå. Mer eller mindre synliga blinkningar kommer att uppstå. smile

Det finns en generell rekommendation på 1 bra batteri per 1000 WRMS, i ditt fall skulle det innebära att ett till batteri är lämpligt för att kunna utnyttja steget fullt ut. Var iaf beredd på att behöva sätta dit ytterligare ett batteri.

Okej, jag får kolla när jag har fått hem grejjorna.


Men jag var ute och mätte lite hur mycket generatorn laddade, hade bara en volt mätare. När bilen stod på tomgång ( 900-1000 rpm ) så laddade generatorn 13,50v. Detta var utan musiken var igång, när jag satte på musik så sjönk ner till 12- 11,8v vilket e inte riktigt så nice (?). Så en ny generator kommer att införskaffas( kanske var därför lamporna började blinka redan med bugdet system. )
Senast redigerat av KarlssoN123 (17 juni 2012)


21 761 Inlägg
17 juni 2012
#9
Med fräsch laddregulator ska generatorn kunna ge över 14 V med motorn på tomgång och endast halvljuset igång, det vill jag faktiskt påstå. 900-1000 motorvarv ska normalt sett vara tillräckligt höga varv för att generatorn ska ge ganska stabil spänning med halva sin strömkapacitet, kan dock variera mellan olika generatorer.

Mätte du på generatorn eller på själva batteripolerna?

Är det lite halvtaskig kontakt i generatorns laddkabel/jordkabel så tappar man lätt några tiondelar i laddspänning, därför är det viktigt med bra kablage (som övriga skriver). smile

11 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Med fräsch laddregulator ska generatorn kunna ge över 14 V med motorn på tomgång och endast halvljuset igång, det vill jag faktiskt påstå. 900-1000 motorvarv ska normalt sett vara tillräckligt höga varv för att generatorn ska ge ganska stabil spänning med halva sin strömkapacitet, kan dock variera mellan olika generatorer.

Mätte du på generatorn eller på själva batteripolerna?

Är det lite halvtaskig kontakt i generatorns laddkabel/jordkabel så tappar man lätt några tiondelar i laddspänning, därför är det viktigt med bra kablage (som övriga skriver). smile

Jag mätte på batteripolerna. men när jag ökade varvtalet så minskade spänningen, dock inte med så mycket.

Jag får väll skaffa en multimeter och se vad generatorn laddar, skall dock inte vara högre än 60 ampere bak till steget eftersom kabeln är säkrad till 60A ( 80A säkringen sluttade bara att leda, var dock inte sönder. )


21 761 Inlägg
17 juni 2012
#11
Ta loss generatorn, plocka bort laddregulatorn och kolla hur kolen ser ut. Kika även på släpringarna inuti generatorn, de ska inte vara repiga eller väldigt smutsiga eller slitna så att kopparbanan nästan är utnött. Verkar släpringarna relativt friska så köper du en ny laddregulator.

Innan du sätter tillbaka generatorn så tar du loss generatorjordkabeln (från motorblocket tror jag?) och helst byter ut den mot en ny, gärna lite grövre. Du bör åtminstone putsa plåtrent i båda kabelskorna på jordkabeln om du väljer att fortsätta använda den, men en ny grövre skadar inte. Glöm inte att rengöra kontaktytorna där kabeln ska sitta fast. smile

11 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
Ta loss generatorn, plocka bort laddregulatorn och kolla hur kolen ser ut. Kika även på släpringarna inuti generatorn, de ska inte vara repiga eller väldigt smutsiga eller slitna så att kopparbanan nästan är utnött. Verkar släpringarna relativt friska så köper du en ny laddregulator.

Innan du sätter tillbaka generatorn så tar du loss generatorjordkabeln (från motorblocket tror jag?) och helst byter ut den mot en ny, gärna lite grövre. Du bör åtminstone putsa plåtrent i båda kabelskorna på jordkabeln om du väljer att fortsätta använda den, men en ny grövre skadar inte. Glöm inte att rengöra kontaktytorna där kabeln ska sitta fast. smile

Okej, skall testa detta smile



Sök