3644
Sök

Köpa bil från england, tänka på något speciellt, extrakostnader m.m?

2 174 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
tjena, har tänkt importera en bil från england så småningom.

Satt och kolla på wheeler dealers och dom sålde en fräsh fin iordningfixad m5 e39 för 6500 pund, i sverige hittar du INGEN fräsh under 110-120 k.

Har blivit förvånad många gånger när man kollar på bilar och priser utomlands, då undrar jag vad det kostar om det är värt det att importera?

Hur är det med reggning av en standardbil tex, kostnader där några tusen?

Jag har inte tänkt köpa online utan jag flyger dit och köper en sen kör hem, så frakten blir inte direkt dyr.

Är det bara åka till banken fixa pund åka dit köpa en skriva kvitton och papper och dra hem, vad händer vid svenska gränsen m.m får jag köra ett visst antal dagar eller hur går det till?

Någon som gjort detta får mer än gärna ge tips och råd.

I första hand gäller det england!

Mvh Kim

Saabifierad
2 031 Inlägg
26 juni 2012
Ta en titt i Tyskland istället, där är det troligen ännu billigare då BMWar är vanligare plus att du slipper högerstyrning, MPH-mätare och strålkastare som är gjorda för vänstertrafik smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
27 juni 2012
När jag hjälpte en polare att plocka hem 2 Skylines så var dyraste kostnaden på hemresan när vi skulle ta tåget under kanalen, kostade £225 eller något sånt. Färjan är mycket billigare, fast tar längre tid.

Utöver det så var bordershopen vid Rödby-Puttgarden dyraste engångskostnaden... wink

Vissa broar och vägar har en tull också, så ha små sedlar redo och/eller mynt redo.

Tillägg:
IF har som enda försäkringsbolag en försäkring för icke inregistrerade bilar också. Den är dyr, men du får ju inte köra oförsäkrat i Sverige så det är ett måste. Har för mig den kostar ca 3000 för 30 dagar eller så. Det enda du behöver är märke, modell och chassinummer och den försäkringen tecknar du innan du åker.
Senast redigerat av Bebben (27 juni 2012)

342 Inlägg
27 juni 2012
Ja, bilarna i England är tokbilliga.
Ska du importera för att äga och köra runt i själv och kan leva med högerstyrningen så är det inga problem alls.
Men jag rekommenderar dig då att hellre kika på ett japanskt märke. Allra helst någon modell som enbart finns som högerstyrt.

Högerstyrda japanska bilar rynkar många fortfarande på näsan åt. Priserna på dessa är oftast därefter.
En högerstyrd europeisk bil? Haha! Ja, var glad om du överhuvudtaget får betalt för en sådan i Sverige.
Jag hade inte vågat ta den risken.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Idiot
25 Inlägg
27 juni 2012

Livet är hårt men jag är hårdare // Ismen.
Bmw e28 + b230fk, vinter 2015-16

VD
643 Inlägg
27 juni 2012
Jag har hämtat 2st bilar från England..
Flyg dit, köra hem, bensin, färja, reg, försäkring landade på 14000kr på den ena och 13000kr på den andra.
Men då behövde jag inte köpa nya framlampor utan jag byggde om dom till högertrafik själv.
Viktiga kostnader när du letar bil är om du blir tvungen att köpa nya lampor (4-8000kr) eller om där inte är någon katalysator (2-3000kr) på den.
Sen om den är helbilsgodkänd så får där inte vara några ändringar på den typ som annat avgas, luftfilter, sänkning, storlek på fälgar mm

2 174 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
9Femma skrev:
Ja, bilarna i England är tokbilliga.
Ska du importera för att äga och köra runt i själv och kan leva med högerstyrningen så är det inga problem alls.
Men jag rekommenderar dig då att hellre kika på ett japanskt märke. Allra helst någon modell som enbart finns som högerstyrt.

Högerstyrda japanska bilar rynkar många fortfarande på näsan åt. Priserna på dessa är oftast därefter.
En högerstyrd europeisk bil? Haha! Ja, var glad om du överhuvudtaget får betalt för en sådan i Sverige.
Jag hade inte vågat ta den risken.

tack! Men jag vill inte köra japanskt, det är ingen komfort och jag vill inte ha turboskit utan riktiga hästar som AMG eller M5. Är inte ute efter en pokemon bil längre hehe.

2 174 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
Lidborn skrev:
Jag har hämtat 2st bilar från England..
Flyg dit, köra hem, bensin, färja, reg, försäkring landade på 14000kr på den ena och 13000kr på den andra.
Men då behövde jag inte köpa nya framlampor utan jag byggde om dom till högertrafik själv.
Viktiga kostnader när du letar bil är om du blir tvungen att köpa nya lampor (4-8000kr) eller om där inte är någon katalysator (2-3000kr) på den.
Sen om den är helbilsgodkänd så får där inte vara några ändringar på den typ som annat avgas, luftfilter, sänkning, storlek på fälgar mm

tusen tack för svar. Det är bra och veta för bilen jag ska köpa kommer vara nyare än 00 och då är dom helhetsgodkända allihopa har jag för mig. Det blir ingen högerstyrd, utan tex m5 e39 finns ju hur många angeleyes strålkastare som helst bara byta billigt smile

2 174 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
Ruteby skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=219034

smile

tack!

141 Inlägg
28 juni 2012
Du kommer aldrig få bilen såld, knappt ens till det pris du betalat för bilen, men resan är riktigt jävla kul! Ta vägen via Amsterdam och ta en natt där!

Jag fixar din A/C, skicka PM

2 174 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
TheMPG skrev:
Du kommer aldrig få bilen såld, knappt ens till det pris du betalat för bilen, men resan är riktigt jävla kul! Ta vägen via Amsterdam och ta en natt där!

vad menar du nu? menar du mercedesen jag har nu är den såld bara jag säger till, och bilen jag köper i england har jag tänkt ha några år och den lär inte sjunka i värde när jag har den då jag är extremt noggrann och pedant, kostar på bilarna mycket pengar och tid, är inte ute efter köra sönder något.

141 Inlägg
29 juni 2012
hangman skrev:
TheMPG skrev:

vad menar du nu? menar du mercedesen jag har nu är den såld bara jag säger till, och bilen jag köper i england har jag tänkt ha några år och den lär inte sjunka i värde när jag har den då jag är extremt noggrann och pedant, kostar på bilarna mycket pengar och tid, är inte ute efter köra sönder något.

Hur lyckades du få det till att jag menade din nuvarande bil?
Menade så klart den bil du hämtar från england, den kommer vara väldigt svårsåld, även utan påslag på priset

Jag fixar din A/C, skicka PM

Sök