3463
Sök

Montering av dumpventil på 855 t5 original

930 Inlägg
1 juli 2012
Marlboroman skrev:
haggen90 skrev:
Kolla min bilder så får du fram en kolvs dump ventil, bra för motor med men föredrar hellre att du köper sportluft filter, du tappar effekt på det eftersom turbon måste samla upp nytt tryck eftersom du har "pyst" ut allt från dumpventilen, Jag har en 18T turbo därmed kan jag köra med dumpventil eftersom den laddar bättre med steg 3 chip. mvh Haggen90

Pyser ut luften (ur tryckrören) gör den redan med original avlastningsventil, så någon effektförlust blir det inte tal om. Och tack vare att ventilen släpper ut luften så går det fortare att bygga upp trycket. Och vilket turbo man har är totalt ointressant principen är densamma för alla.

Stämmer bra det, det är bevisat i en bänk att det inte är någon som helst förlust om man skulle ha en öppen dumpventil.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

351 Inlägg
2 juli 2012
Okej detta med att man skruva upp laddtrycket kom ifrån en kille som vi känner,han sa att då slipper man onödig kostnad med att köpa chipp.Men jag visste inte att turbon tog skada när man skruvar själv,nepp då få de va tycker jag.Skall nog börja med att montera takvingen,sedan skall jag polera bilen har fan väntat 3 veckor pga sjukhus besök.Men tusen tack för alla tips som alla ha gett mig om hur T5 funkar=)

Dansken

149 Inlägg
2 juli 2012
mer än 1.0 bar skulle jag aldrig köra i en orörd maskin. efter 1.0 bar så brukar stakarna ge sig ganska fort. så om du/ni ska eller vill ladda mer så bör stakarna bytas ut.. /Bjacke

#SwedenRing

351 Inlägg
2 juli 2012
Då får den förbli orginal som den är,vågar mig fan inte något som jag inte förstår eller hur=)

Dansken

3 860 Inlägg
2 juli 2012
Bra, skippa drt där med att skruva. Är inte direkt turbon som tar stryk drt är resten av öotorn, som vevstakar o kolvar till ex..
Är ju också så att om man skruvar upp trycker kanske man tror man spar pengar, men snarare riskerar man att allt bli onödigt öycket dyrare ;-)
Senast redigerat av spokenratt (2 juli 2012)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Sök