3520
Sök

VW Golf 1.6 -97 Knackande ljud under bilen?

12 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
Hej,

köpte min Golf för någon månad sen, det första ingreppet blev avgas-renovering. Sen dess har det liksom knackat till under bilen, som om nån slår en hammare mot golvet när det blir en ryckig acceleration. Bara vart att ta det lugnt så har det inte märkts av. Jag tänkte att det förmodligen va avgassystemet som slog upp för att jag inte fick vinklarna rätt när jag svetsa ihop det.

Det har blivit värre, och nu knackar det hela tiden under acceleration, 1-2-3 i princip, och även när man kör över gupp och dylikt.

Jag undrar, är det avgassystemet som ligger och vibrerar när man gasar, eller kan de va nån annan skit som krånglar? Känns ju inte allt för bra...

Tack på förhand

1 624 Inlägg
2 juli 2012
Slår det bara i när bilen rullar? Eller gör den det om du gasar stillastående?

12 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
Bara när bilen rullar.. Och man känner av vibrationerna, som om något knackar i golvet, och min bästa chansing blir avgassystemet, men tycker det är märkligt när det har blivit värre..

1 624 Inlägg
2 juli 2012
MrEklund1 skrev:
Bara när bilen rullar.. Och man känner av vibrationerna, som om något knackar i golvet, och min bästa chansing blir avgassystemet, men tycker det är märkligt när det har blivit värre..

Du tror inte det kan vara nått stabstag, någon led etc etc ?

12 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
careau skrev:
MrEklund1 skrev:

Vet ej.. Tänkte jag skulle åka till verkstan någon dag, men tyckte att de va lika bra att slänga ut frågan här om det va nån som hade haft liknande problem..

1 624 Inlägg
2 juli 2012
MrEklund1 skrev:
careau skrev:
MrEklund1 skrev:

Vet ej.. Tänkte jag skulle åka till verkstan någon dag, men tyckte att de va lika bra att slänga ut frågan här om det va nån som hade haft liknande problem..

Du kan väl kika under bilen, rycka lite i avgassystemet? smile Se om det slår någonting.. Jag hade också nått konstigt ljud i min gamla primera, trodde de var avgasupphängningen, det saknades en men icke.. Det fortsatte endå om systemet satt stenhårt fast.

12 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
careau skrev:
MrEklund1 skrev:
careau skrev:

Du kan väl kika under bilen, rycka lite i avgassystemet? smile Se om det slår någonting.. Jag hade också nått konstigt ljud i min gamla primera, trodde de var avgasupphängningen, det saknades en men icke.. Det fortsatte endå om systemet satt stenhårt fast.

Jag har lyft upp den och ryckt, och jag kan få det att slå i, men då får man ta i rätt bra.. Upphängningarna sitter lite halvdant efter "renoveringen", eftersom det inte blev riktigt rätt med vinklar och så, men det sitter ju ändå fast.. Känns ju lite trist om man ska köpa nytt avgassystem för 2000 för nått man tror att det är..

75 Inlägg
4 juli 2012
Jag tror det är avgassystemet som slår i bara, röret kan ju ha "flyttat" lite på sig efter att det brukats ett tag eller vad man ska säga. Jag har själv haft samma problem, men allt går att lösa med lite slangklämmor och extra gummiupphägningar big_smile.

12 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
Ciaaao skrev:
Jag tror det är avgassystemet som slår i bara, röret kan ju ha "flyttat" lite på sig efter att det brukats ett tag eller vad man ska säga. Jag har själv haft samma problem, men allt går att lösa med lite slangklämmor och extra gummiupphägningar big_smile.

Ah mycket möjligt, hjälper du mig kika på de nån dag framöver? smile

Sök