3177
Sök

Bilen stannar rätt som det är och allt dör.

13 Inlägg
24 februari 2007
Trådstartare
#1
Jag har ett konstigt fel på bilen som gör att
rätt som det är när man är ute och kör så dör bilen
Som om man vriden av nyckeln. När bilen dött så
är ALLT dött, inte ens sekundvisaren på klockan går.
Och startmotorn går runt bara ett halvt varv typ.
Helt dött alltså.

Sen efter ca 3 min så börjar klockan gå igen.
Och senare kan man även starta bilen, och
allt är precis sm vanligt igen, tills det händer igen.
Man kan köra ca milen innan den stendör igen sen.

Jag har märkt att lampan för katalysatorn
lyser när bilen dör, och ja har frågat runt om
det och ingen tror att det är det som är felet så.

Har även köpt ett nytt batteri för inte så längesedan.
Kan det vara för klent kanske som gör att det inte klarar
av att leverera mer ström efter en viss tid osv,
så det dör för en stund tro ?

Det är en Citroen BX 14 RE 1990

Vad tror ni att det kan vara för fel ?


EDITED:
Felet halvt hittat, mer info här:
www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=331153#p331153
(Sida 2 på denna tråd)
Senast redigerat av Ametz (7 mars 2007)

21 761 Inlägg
24 februari 2007
#2
Eftersom all el verkar försvinna så borde det vara någon batterikabel som glappar. Kolla båda batterikablarna, speciellt minuskabeln. Ta loss själva kabelskon från karossen och se till att det är ordentlig kontakt.

13 Inlägg
24 februari 2007
Trådstartare
#3
Ja tror inte att det är kabelfel. Det är relativt uteslutet.
Då startmotorn fortfarande reagerar om än ett halt varv..
Senast redigerat av Ametz (24 februari 2007)

21 761 Inlägg
24 februari 2007
#4
Började det här krånglet efter att du bytt batteri eller före batteribytet?

13 Inlägg
24 februari 2007
Trådstartare
#5
Efter batteribytet. Bilen har alltid klarat korta sträckor efter batteribytet. Men kör man längre 1-2 mil ca då blire detta fel..

21 761 Inlägg
24 februari 2007
#6
Det skulle kunna vara batteriet som får kortslutning i någon cell även fast batteriet är nytt, men det är inte helt säkert. Kolla ändå batterikablarna så att det inte blev några konstigheter vid ditsättningen av det nya batteriet.

Har du tillgång till ett annat batteri så kan du låna det och se om bilen fortfarande beter sig likadant, du borde ju ganska snabbt märka om det blir bättre.

Kettunen
24 februari 2007
#7
När den dör så kolla med elmätare annars. Kan ju vara fukt eller liknande i Säkringsrummet ( OM ) du har den i motor rummet.
Sen testa med nån annat batteri oxå,
Rengör noga Jord kabeln - ...
Så det inte ligger nått ärg eller nått

13 Inlägg
24 februari 2007
Trådstartare
#8
Men kan verkligen ett batteri dö "temporärt" i några minuter, det låter konstigt...
Senast redigerat av Ametz (24 februari 2007)

21 761 Inlägg
24 februari 2007
#9
Det är därför som jag skrev att jag inte var helt säker, de gånger som jag har varit med om ett kortslutet batteri så har det alltid varit vid start som det har brakat ihop. Har inte varit med om att motorn och hela elsystemet dör under körning.

Att det dör tillfälligt kan iof ändå stämma. Om plattorna i en cell bara kortsluts vid tex vibrationer eller värme så kan kanske det förklara att det dröjer ett tag vid körning innan felet uppstår. Men det är bara en liten teori, vet inte om det stämmer i praktiken.
Senast redigerat av Drönirettab (24 februari 2007)

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
24 februari 2007
#10
tror på jordfel eller kortslutning i startmotorn
bara för att startmotorn drar ett halvvarv så betyder det inte att kabel fel går att utesluta
skulle nog kolla riktigt ordenkligt innan du eldar upp bilen
om det är något fet kortslutning någonstans

Kör fort så hinner inget hända...

13 Inlägg
25 februari 2007
Trådstartare
#11
Growe skrev:
tror på jordfel eller kortslutning i startmotorn
bara för att startmotorn drar ett halvvarv så betyder det inte att kabel fel går att utesluta
skulle nog kolla riktigt ordenkligt innan du eldar upp bilen
om det är något fet kortslutning någonstans

Kortslutning i startmotorn kan ju knappast ha nått med att bilen dör under färd.
Så det är ju oxå utelutet. Hursom hellst så tror jag på ett elektronikfel.

13 Inlägg
25 februari 2007
Trådstartare
#12
Jag var ut å kollade batteriet nu imorse, och det var helt slut.
Kan ett tomt batteri göra så att bilen beter sig på detta viset som ja besrev i första posten ?

21 761 Inlägg
25 februari 2007
#13
Man vet aldrig riktigt säkert, ibland kan saker bete sig helt annorlunda än vad som normalt sett brukar hända. Men som Growe skriver så kan det röra sig om en rejäl kortslutning någonstans också, det är nog säkrast att börja kolla upp kablarna omkring startmotor och batteri.

Man kan misstänka två saker eftersom det hände efter batteribyte. Dels att batteriet är dåligt, fastän det är nytt, och dels att någon kabel har slitits ur läge så att den ligger och kortsluter någonstans. En ganska grov kabel dessutom.

Har du känt någon bränd lukt från motorrummet?
Senast redigerat av Drönirettab (25 februari 2007)

13 Inlägg
25 februari 2007
Trådstartare
#14
Ja tror oxå att generatorn är slut och kan ev vara kortslutning i den isåfall.

Smålänning
7 883 Inlägg
25 februari 2007
#15
Jag tror också på generatorfel.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

13 Inlägg
6 mars 2007
Trådstartare
#16
Om laddningsregulatorn är trasig vad händer då ?

21 761 Inlägg
6 mars 2007
#17
Nja, laddningsregulatorn kostar kanske runt 200-250:- eller så. Åtminstone till äldre Volvogeneratorer.

13 Inlägg
7 mars 2007
Trådstartare
#18
Ok, ja var ut och mätte bilen med en voltmeter eller vare nu heter.
Innan ja startade så låg batteriet på:
12.06V
När ja startat bilen så gick det ner till:
11.66V
När jag varvade bilen vart det ingen skillnad:
11.66V
När ja slog av bilen var batteriet på
11.88V

Så då är iaf felet halft hittat.
Hur vet jag då om det är generatorn eller laddningsregulatorn som krånglar ?

En laddningsregulator kostar 119:- på biltema.
Höll på å säga vart sitter den föresten ?
Är det lätt att byta ut den osv, om det är den som är trasig alltså

21 761 Inlägg
7 mars 2007
#19
Det ska inte vara några problem att byta regulatorn om det ser ut på samma sätt som på de vanliga Bosch generatorerna iaf. Man får dock vara lite försiktig när man sätter dit regulatorn så att man inte bryter av kolen, vet detta av egen erfarenhet.


Sök